si nedokážu označiť lístok a doslova pendlujú po celom autobuse. Pravda, len od stredných dverí dopredu, pretože v zadnej časti DPMK ešte stále označovače nenamontoval. Horšie však je, ak vás chytí revízor.
"Pri OC Bukovec som cez stredné dvere nastúpil do autobusu č. 38 medzi poslednými. Chcel som si označiť lístok, no jeden z prístrojov nefungoval. Druhý práve využíval pán predo mnou, tak som čakal. Keď som sa k nemu dostal, bol už zablokovaný. Vyhlásili prepravnú kontrolu a dostal som pokutu tisíc korún. Moje argumenty nikoho nezaujímali. Musel som predložiť občiansky preukaz a do piatich dní mi dôjde šek. Je to nespravodlivé, prečo mám platiť za niečo, čo nie je moja vina. Ja som si chcel lístok označiť, im to však nefunguje," hovorí Mário Pirchala.
Podobné skúsenosti majú desiatky cestujúcich. Neraz sa lopotia autobusom a nedokážu lístok znehodnotiť. Tie nové prístroje za milióny korún proste haprujú. A ak aj zvukovo potvrdia označenie, neraz sa stane, že ho graficky nevyznačia.
Technický riaditeľ DPMK Juraj Krempaský však tvrdí, že označovače majú nízku poruchovosť. "Nie je vysoká, ale musím priznať, že sa stáva, že označovače nefungujú. Čo sa týka percentuálnej úrovne, je nízka," vysvetľuje J. Krempaský.
Ľudia však cestujú a nie vždy si dokážu štiknúť lístok. Isto týmto tvrdeniam dá málokto zapravdu. "To je zhoda náhod. Skonštatovali sme, že je veľmi nízka poruchovosť, veď my máme do dňa 4 až 5 porúch označovačov na 320 vozidlách. Je to normálna prevádzka, v tomto smere sme oproti problémom z októbra pokročili. Sú však aj staré označovače, tam je však skutočne problém so šírkou lístka. My ale vieme spätne zistiť, kedy bol na ktorom označovači problém."
Prečo postupovali revízori tak tvrdo a nepreverili si skutočnosti, sme sa opýtali dopravného riaditeľa DPMK Štefana Dutka. Ten priznáva, že skutočne označovače vypadávajú. "Revízori majú pokyny ako postupovať. Majú sa správať citlivo, no aj oni sú len ľudia. Skutočne, už sme niekoľko podobných prípadov riešili. Vieme, že sa stávajú a tie označovače sa dosť kazia. Najčastejšou príčinou (až 90 %) je ich zanesenie, no môže byť, že mu dôjde aj farba a nedokáže lístok označiť. Už sme robili aj opatrenia, znižovali tlak v zariadeniach. Keby sa nám však cestujúci ozvali, vieme si preveriť, či ten označovač skutočne funguje. V mnohých prípadoch sme tak urobili a dali zapravdu práve cestujúcemu," dozvedáme sa od Š. Dutka.
Zároveň dodáva, že DPMK momentálne zavádza nový systém, ktorý by mal elektronicky vodiča upozorniť, že niektorý z označovačov vo vozidle nefunguje. "Buď poruchu odstráni sám, alebo zavolá technika. Postupne budú tieto informácie prichádzať priamo na dispečing. Ľudia musia v takomto prípade trvať na tom, aby revízor uviedol do zápisu o kontrole aj skutočnosť, že označovač nefungoval. My to preveríme, revízor totiž na mieste nemôže vedieť po zablokovaní systému, či skutočne ide o technickú chybu. Podobne si zistím aj vami popísaný príklad."
Podľa Š. Dutka aj samotní revízori majú problém, lebo im často zamŕza čítačka. Majú však príkaz pristupovať k jednotlivým prípadom maximálne citlivo a benevolentnejšie. V praxi to však nie vždy vidieť a na kazivosť systému môžu doplatiť aj nevinní.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári