Pod Furčou ešte vyrastú dva nové mosty, chcú vyriešiť "prepletenec" aj "lievik"
Slovenská správa ciest Bratislava v závere uplynulého roka začala práce na tretej etape križovatky Prešovská Sečovská realizovanej v rámci diaľničného privádzača Košice. Čo všetko s ňou súvisí a čo čaká v najbližšom období najmä motoristickú verejnosť, o tom sa rozprávame s Ing. Romanom Šplíchalom, námestníkom úseku investičnej výstavby Slovenskej správy ciest, Investičnej výstavby a správy ciest v Košiciach.
Prvou etapou rozsiahlych zmien v rámci dopravnej infraštruktúry mesta Košice bola podľa neho realizácia stavby Červený Rak-VSS, druhou rekonštrukcia cesty na Južnom nábreží. "Tou treťou je ako plynulé pokračovanie predchádzajúcich krokov stavba Privádzač Košice, križovatka Prešovská-Sečovská. Realizácia stavby bola z dôvodu zložitého procesu majetkovoprávneho vysporiadania stavby rozdelená na tri samostatné stavby. Prvé dve etapy križovatky, ktoré boli realizované v rokoch 1998-2001 resp. 2002-2005, sú už ukončené," uviedol R. Šplíchal.
Tretia, ktorú zabezpečuje združenie Doprastav-Inžinierske stavby, by sa mala dokončiť v septembri budúceho roku. "Keďže je financovaná z fondov EÚ, problémy s peniazmi by nemali byť. Predbežné odhady hovoria, že by to malo stáť asi 470 miliónov Sk. Cieľom tejto časti stavby je zabezpečenie prepojenia ukončenej druhej etapy s cestou I/50 v smere na Michalovce a s cestou I/68, teda smerom na Prešov s napojením sa na jestvujúcu štvorprúdovú komunikáciu."
Súčasťou stavby budú dva nové mostné objekty, ktoré majú zabezpečiť plynulé mimoúrovňové prepojenie jednotlivých smerov križujúcich sa v predmetnom dopravnom uzle, ako aj napojenie jestvujúcich miestnych komunikácií na štátnu sieť. Hlavný mostný objekt je navrhnutý ako sedempoľový monolitický mostný objekt v tvare "Y" v celkovej dĺžke 230 metrov. Jeho úlohou bude zabezpečiť prepojenie ciest v smere Michalovce - Košice centrum a Rožňava a v smere Prešov - Košice centrum a Rožňava.
"Tento most bude patriť určite k najnáročnejším častiam stavby. Druhý mostný objekt vyrastie na ceste I/50 v smere na Michalovce a jeho úlohou bude zabezpečovať mimoúrovňové napojenie MČ Vyšné Opátske v smere do mesta, aj na Rožňavu. Technicky pôjde o náročné dielo, ktoré je realizované za plnej premávky, ale po ukončení bude tvoriť jednu z dominant na cestnom prieťahu mestom Košice." Ukončením tretej etapy stavby bude zabezpečené plynulé a bezkolízne prepojenie štátnych ciest medzinárodného významu I/50 a I/68. Ako aj plynulý prejazd tranzitnej dopravy mestom Košice v smere východ západ a sever juh.
V týchto dňoch sa na spomínanom úseku skončili asanačné práce na nehnuteľnostiach v zábere staveniska, ktoré tam ešte donedávna stáli. Realizujú sa prípravné práce na stavenisku, vyhodnocujú sa výsledky zaťažkávacích skúšok na pilotoch základov mosta, aby sa stavbári čo najskôr mohli pustiť do výstavby mostných objektov. V mieste lokality Heringeš sa pripravuje provizórna preložka trasy, ktorá bude zabezpečovať výjazd na Sídlisko Dargovských hrdinov.
"Ak vodiči budú rešpektovať dopravné značenie, žiadne problémy by im úprava nemala spôsobovať. Na hlavnom mostnom objekte sú vyhodnocované skúšobné piloty, aby sa overilo, že únosnosť podložia v mieste založenia mosta je v súlade s predpokladmi projektanta. Keby sa ukázalo, že nie, bolo by nutné založenie mosta prehodnotiť, ale nepredbiehajme." Odhady hovoria, že po moste by po jeho uvedení do prevádzky malo denne prejsť 30-40 tisíc vozidiel, čo bude určite riadne zaťaženie.
"V rámci tretej etapy stavby rieši investor stavby v spolupráci so zodpovedným projektantom aj prepletový úsek, ktorý bol vybudovaný v rámci druhej etapy. Je to smer Južné nábrežie - Prešov a Centrum Michalovce, ktorí vodičom spôsobuje často traumu. I keď podĺa informácií z OR PZ ODI nie je tento úsek nehodový, vodiči z neho majú obavy. A tak je možné, že prepracovaním pôvodnej verzie v tomto úseku pribudne ešte jeden malý mostný objekt."
V rámci spomínaných prác by sa mal riešiť aj "lievik" pod železničným mostom smerom na Palackého ulicu, na ktorý vodiči hromžia, lebo dva jazdné pruhy sa schádzajú do jedného. "Našou snahou bude vytvoriť tam ešte jeden jazdný pruh. Práce budú realizované v ochrannom pásme ŽSR a budú si vyžadovať mimoriadny stavebný režim. Ani technicky, ani realizačne však v navrhovanom riešení nevidím problém, ktorý by mohol postup realizácie prác vážne skomplikovať," dodal Ing. R. Šplíchal.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: KOŠICKÝ PÁN KAPITULNÝ VIKÁR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári