Námestí osloboditeľov, včera košickým poslancom predstavil koncept, ako by mala dominanta južnej časti pešej zóny vyzerať. Úžasné! Zaujímavé! Prekvapujúce! Rušivé! Čo to je tam za rebrík nad vchodom? Nemohla by električka jazdiť pod zemou?
Aj takto reagovali mestskí poslanci na odhalenú vizualizáciu Auparku z dielne renomovaného londýnskeho ateliéru Benoy. Na záver prezentácie zaznel potlesk!
"Do Košíc patrí len to najlepšie," predstavil nám špičkového architekta Roberta Bishopa český šéf Rodamco Europe Róbert Neugröschel, ktorý po emigrácii žil v Nemecku, ale je rodákom z Bardejova a košický projekt mu leží špeciálne na srdci. Aj preto, že jeho manželka dokonca žila na ulici Davida Feju len niekoľko metrov od námestia.
Architekt Bishop pôvodný návrh, ktorý zvíťazil v súťaži pred vyše rokom, zmenil na nepoznanie.
"Uvedomujeme si rozsiahlosť pozemku, jeho úzky a dlhý tvar i blízkosť historického centra s jeho charakteristickým členením ulíc. Chceme, aby náš projekt prispel k skvalitneniu námestia, nemáme záujem vytvoriť jeden obrovský zastavaný blok, ale modernú, architektonicky vysoko kvalitnú budovu, ktorá prirodzene zapadne do mesta a vytvorí s nim harmonický celok," povedal poslancom Bishop.
Najvýraznejšou zmenou je posun Auparku mimo dotyku so Starým Mestom a vytvorenie vzdušného námestia so zeleňou, ktoré bude vhodné na sezónne trhy, či koncerty a prirodzene predĺži i ukončí pešiu zónu. Severná časť Auparku pri hoteli Slovan bude bez kolesovej dopravy, zostanú len električky a chodci. Tí sa k hotelu Centrum na druhú stranu štvorprúdovej komunikácie (Štúrová ulica), ktorá vznikne na južnej strane Auparku, dostanú peším podchodom. V ňom budú prevádzky obchodu a služieb. V zadnej časti polyfunkčného centra sa chodci zo Senného trhu dostanú do Auparku normálnym uličným vchodom, no ak budú chcieť prejsť na druhú stranu štvorprúdovky smerom na Jantárovu, resp. Palárikovu ulicu, použijú nadzemné premostenie určené špeciálne pre ich bezkolízny presun.
Róbert Neugröschel pre Korzár zdôraznil, že kvalitné riešenie dopravy v okolí Auparku je ich prioritou, pretože bez toho by ich trojmiliardová investícia nemala zmysel a klienti by neprišli. Preto si objednali riešenie dopravy u viacerých kvalitných tímov s tým, že konečný návrh prídu odprezentovať medzi poslancov.
A ako to vyzerá s Auparkom časovo?
"Je to veľmi ťažká otázka, pretože mnoho vecí od nás nezávisí. Predpokladáme, že do dvoch rokov by sme mali mať všetky povolenia, aby sme mohli odštartovať výstavbu. A tá samotná by mala trvať ďalšie dva roky," informoval poslancov projektový manažér pre košický Aupark Richard Vilkus.
Filozofia Auparku sa líši od hypermarketových krabíc, kde sa chodí na týždňové výhodné nákupy autami. Ani tu nebude chýbať predajňa s potravinami, ale nie veľkoplošná, ale iba pre nákup do tašky cestou z kina alebo fitnescentra, ktoré v ňom budú. Značkové obchody, reštaurácie, welness, multikiná sú vo výraznej prevahe. V zadnej časti námestia by mala vyrásť výšková administratívna budova, resp. hotel. V podzemí bude dvojpodlažné parkovisko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári