Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.
Na základe štatistík vidí Európska únia v celodennom svietení tisíce zachránených ľudských životov. Odporcovia nariadenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, zaťažením životného prostredia a častejším vypálením žiaroviek. V porovnaní nákladov na prevádzku auta však stačí zaostriť na klimatizáciu, ktorá nie je nevyhnutná, citeľnejšie zaťažuje životné prostredie a na sto kilometrov zvýši spotrebu paliva dvadsaťnásobne viac, ako zapnuté svetlá.
Sadzobník pokút sa nezmení
Za nerešpektovanie súčasnej povinnosti svietiť od 15. marca do 15. októbra môže vodič dostať pokutu od 500 do 1500 korún. Podľa zástupkyne hovorcu Prezídia policajného zboru Andrey Polačikovej sa súčasný sadzobník pokút nebude meniť a za neosvetlené vozidlo dostaneme rovnakú pokutu, aj keď vstúpi do platnosti celoročné denné svietenie.
Presný dátum, kedy nadobudne nový zákon účinnosť, ešte nie je určený. Podľa platného zákona musia byť zapálené stretávacie a nie len obrysové svetlá. Tak to posudzuje aj polícia, ktorá nemá inú definíciu osvetlenia vozidla, ako zapálené stretávacie svetlá. Polačiková dodáva, že podmienky osvetlenia vozidla budú identické s krajinami EÚ, kde je uzákonené celodenné svietenie.
Bezpečnosť
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť kolízii, je predvídať a včas riešiť situácie v premávke. Predvídanie a bezchybné riešenie si však vyžaduje patričný čas. Čím skôr vidíme alebo aspoň periférne registrujeme ostatných účastníkov premávky, tým viac času zostáva na reakciu. Svetelné body vnímame oveľa skôr a intenzívnejšie ako neosvetlené automobily.
Prínos zapnutých svetiel cítiť aj v lete pri jasnej oblohe, na silnom protisvetle, mokrej ceste alebo na prechode z tieňa do svetla. V podvečerných hodinách sa aj ľudia so stopercentnou zrakovou ostrosťou stávajú krátkozrakejšími a potrebujú vizuálnu informáciu skôr, hoci na cestu pred sebou vidia dobre. Osvetlené autá túto požiadavku spĺňajú.
Drahá zábudlivosť
Najväčším problémom pri dodržiavaní celodenného svietenia bude zábudlivosť vodičov, aspoň spočiatku, kým sa svietenie nestane rutinnou záležitosťou. Buď si nezapneme svetlá a polícia nás pokutuje, alebo ich zabudneme vypnúť a autobatéria sa vybije.
Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového vozidla domontovať „modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice, napríklad Škoda Fabia, Škoda Felicia, Škoda Octavia prvej generácie.
Mnohé nové vozidlá ponúkajú naprogramovanie denných svetiel v autorizovanom servise alebo nastavenie denných svetiel priamo v palubnom počítači. V režime denných svetiel má auto zapálené iba stretávacie svetlá počas chodu motora. Koncové svetlá, osvetlenie evidenčného čísla a v niektorých prípadoch aj prístrojového panelu je z dôvodu úspory energie vypnuté. Značky Fiat, Alfa Romeo a Volvo už roky ponúkajú taký systém zapínania svetiel, ktorý stačí iba raz zapnúť. Svetlá sa potom samočinne vypínajú aj zapínajú spolu s motorom.
Ako spoľahlivo svietiť celý rok
* na jar a na jeseň skontrolovať akumulátor
* raz ročne nechať nastaviť svetlomety
* pri starších autách premerať elektroinštaláciu
* nosiť kompletnú sadu žiaroviek
* vypínať svetlá po odstavení auta
* namontovať si modul denných svetiel
(Zdroj: ÚAMK SR)
Kde je povinné svietenie?
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Maďarsko
Chorvátsko
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Srbsko
Švédsko
Taliansko
(Zdroj: ÚAMK SR)
Autor: Rastislav CHVÁLA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári