Novej Vsi rozhodol, že vodič Martin Gumáň je nevinný a príčinou havárie bola nedostatočne funkčná parkovacia brzda na autobuse patriacom SAD - KDS Košice. Generálny riaditeľ tejto spoločnosti Ing. Ľubomír Gerši neprijal s nadšením rozsudok, ktorý ešte nie je právoplatný.
"Som prekvapený, lebo podľa môjho názoru to takto nemalo dopadnúť. Tam bolo toľko pochybení, že oslobodzujúci rozsudok je podľa mňa šokujúci. Neviem síce ešte presné dôvody, prečo to tak dopadlo, ale zaznamenal som, že to bolo skrz technickú závadu. Preto ho oslobodili, no ja osobne som presvedčený, že žiadna technická chyba nebola príčinou tejto tragickej nehody," hovorí riaditeľ SAD Košice, ktorý odmieta, že po tomto verdikte padá vina na SAD.
"Viete, súčiastka sa vždy môže pokaziť, každému z nás. Podľa vyjadrenia súdu to bola nedostatočne funkčná brzda, teda čiastočne nefunkčná. Keby sa však splnili všetky náležitosti, ktoré vodič splniť mal, teda keby na tom kopci vôbec nebol, keby pri poruche ľudia vyšli von, autobus zaistil klinom, zaradil rýchlosť, tak by sa to nestalo."
Približne pol roka znalci z odboru cestnej dopravy zisťovali príčinu tragickej nehody. V polovici apríla sa na mieste nehody konala rekonštrukcia prípadu. Znalci už vtedy vedeli, že ručná brzda nebola v poriadku. "Skúmalo sa, či by autobus stál stabilne na kopci, ak by ručná brzda bola technicky v poriadku," vysvetlil znalec Peter Onderuš. Výsledok znel - áno, autobus stál aj bez klina. Figurantmi boli študenti z policajnej akadémie, pokusný autobus zaisťovala Tatra za pomoci lán.
"Darmo sa hovorí, že keď sa robila rekonštrukcia, bolo všetko v poriadku. Vytiahnuť autobus niekde na Lomnický štít, tam, kde sa nesmie, a potom od neho chcieť, aby udržal 50 ľudí iba na ručnej brzde, to je nonsens. Predpokladám, že sa prokurátor odvolá," myslí si Ľ. Gerši. Prokurátor aj takýto postup už avizoval.
Čo však bude v prípade, ak aj Krajský súd potvrdí rozhodnutie prvostupňového, že vodič je naozaj nevinný a chyba bola v brzde? Je SAD pripravená odškodniť pozostalých a zranených ľudí?
"To je hypotetická otázka. V každom prípade, keby to bolo tak, bralo by sa to ako dopravná nehoda. My sme poistení za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla, škody na majetku, ujmy na zdraví alebo živote. Na to platíme poistku, aby ich poisťovňa odškodnila. Opakujem však, bavíme sa v rovine úvah. Budeme však rešpektovať závery súdu a v prípade potreby poisťovne budú konať. Pevne však verím, že sa to v odvolacom konaní zmení," tvrdí Ľ. Gerši.
Aj keď sa v posledných rokoch vozový park SAD Košice kvalitatívne zásadne zmenil k lepšiemu, zaujímalo nás, či dopravca sprísnil po nehode kontroly technického stavu autobusov.
"Nie. Vždy sme mali také isté opatrenia ako teraz. Keď bol voz hneď po havárii na STK v Spišskej Novej Vsi, dvakrát výsledok ukázal, že brzdy boli super. Máme o tom záznamy. Mal platnú STK. Nikto z vodičov nevidí do autobusu, čo mu je. Tá porucha sa stane, tomu nezabránite. Ide o to kde, a akým spôsobom je odstraňovaná. Keď vám vypadne nejaká súčiastka na aute, zastavíte a dáte ho odtiahnuť. Autobus však nezastavil preto, že by ručná brzda bola zlá, ale preto, že išiel do takého kopca, kde to jednoducho nezvládol a zdochol mu motor. Hovoriť o tom, že toľko ľudí zomrelo preto, že bola ručná brzda zlá, je z môjho pohľadu absolútne nepochopiteľné."
Takto chápané vyústenie celej kauzy možno podľa neho vnímať aj ako poškodenie dobrého mena spoločnosti. "V podstate to vyzerá tak, ako by sme mali vozy v takom stave, že s nimi zabíjame ľudí. Právne kroky však nezvažujeme."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári