Žilinský EMTest uznal, že situáciu podcenil
V DPMK, a.s. bol tento týždeň kontrolný deň zameraný aj na hodnotenie nového systému označovania cestovných lístkov. V prostiedkoch MHD bol zavedený vlani v októbri a dodnes ho sprevádzajú prevádzkové nedostatky. Na kontrolnom dni nechýbal ani zástupca spoločnosti EMTest zo Žiliny, ktorá technicky novinku zabezpečovala.
Hoci DPMK vlani sľuboval, že všetko je na zmeny pripravené a žiadne nepredvídané okolnosti by nemali "vyskočiť," pravda bola iná. Ťažkosti mali cestujúci, šoféri i revízori. Dnes, po viac ako štvrťroku od zavedenia noviniek, sa situácia upokojila, cestujúci hromžia menej, ale stále je na nespokojnosť dôvod. Systém ešte vždy nešliape tak stopercentne ako by mal.
"Zástupca žilinského EMTestu po prvýkrát otvorene uznal, že situáciu podcenili. Mysleli si, že všetky práce so zavedením systému zvládnu rýchlejšie a hravejšie. Najmä, čo sa týka označovačov," uviedol generálny riaditeľ DPMK Ing. Jozef Jaššo. "Keď spoločnosť lístky v označovačoch testovala, tie ich boli hrubšie ako sú naše. Tak sa stalo, že košické lístky nie vždy ´mašinky´ označili. Chýbala správna prítlačná sila. Alebo, keď ich aj označili, zariadenie sa ako keby zaseklo a ďalej nešlo," upresnil jeden z problémov generálny riaditeľ. "Možno, keby cestujúci trošku počkal, lístok by mu zariadenie stihlo zaregistrovať a označiť. Netreba sa teda ponáhľať, označovač po skončení lístok sám ´vyhodí´."
Podľa riaditeľa ekonomiky, obchodu a odbytu DPMK Ing. RNDr. Michala Tkáča druhým vážnym problémom je funkčnosť počítačového systému, vrátane palubných počítačov, štatistických informácií a serverov. Tento problém sa síce cestujúcich až tak netýkal, vodičov však áno. "Pri dodržaní a splnení súťažných podmienok by sme mali podstatne viac informácií o priebehu dopravného procesu. Vrátane monitorovania a identifikácie poruchovosti jednotlivých zariadení (označovače, informačná tabuľa, palubné počítače). Tak by sme vedeli rýchlejšie reagovať a odstrániť poruchy aj vo vnútornej réžii." Cestujúci, keď vidí, že jedna "mašinka" nefunguje, mal by prejsť k druhej a tam lístok označiť. Prípadne, keďže do odvolania platia staré cestovné lístky a funkčné sú aj staré označovače, cestujúci majú možnosť v prípade poruchy využiť túto alternatívu.
"K problémom, ktoré sa riešili za pochodu, patrila tiež elektronická peňaženka. Počítačový systém si nevedel rady, ak cestujúci prechádzal z jedného tarifného pásma do druhého. Najprv odrátal cenu za jedno pásmo, keď sa dostal do druhého, musel cestujúci peňaženku znovu použiť." Postupne sa však nedostatky podľa M. Tkáča odstraňovali a odstraňujú, takže cestovanie je podstatne jednoduchšie a plynulejšie. I keď ani štvrťrok na vychytanie všetkých chýb nestačil.
Od zástupcov DPMK sme sa ešte dozvedeli, že v blízkej budúcnosti pripravujú dve noviny. Prvou je zavedenie časových lístkov a druhou zvýšenie cestovného. O oboch by mali rozhodnúť poslanci na mestskom zastupiteľstve možno už 22. februára, takže bližšie o nich nechceli rozprávať. Podpredseda predstavenstva Ing. Ladislav Vozárik na ubezpečenie cestujúcich podčiarkol, že časového lístka sa báť nemusia. "I keď bude stanovené, že napríklad 5 zastávok by mal prejsť dopravný prostriedok za 10 minút, je jasné, že existuje platný cestovný poriadok. Čiže, ak sa niekde spoj zdrží, kvôli zápche alebo nehode, cestujúci nič doplácať nebude," dodal L. Vozárik.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári