Autičkára usvedčil jeho vlastný zápisník
Dnes už vari niet nového auta, ktoré by nebolo chránené zabezpečovacím systémom. Imobilizérom, alarmom či aspoň blokovacou tyčou na volante. Kedysi však autá také vymoženosti nemali. Iba stáli na ulici, akoby sa zlodejom núkali, nech si z nich vyberú. Medzi autičkárov patril aj Dušan G. Hovorilo sa o ňom, že si dokáže poradiť s každou zámkou. Na jednu však bol prikrátky. Zabezpečovala dvere cely, v ktorej strávil štyri roky...
Dušan mal na profesiu autičkára všetky predpoklady. O motory sa zaujímal odmala a keď získal výučný list automechanika, zamestnal sa v servise. Viac ako práca v ňom ho však bavili fušky. Tu niekomu opravil motor, inokedy vyrovnal pokrčené plechy. Zo všetkého najradšej však zabezpečoval náhradné diely. Pred novembrom 1989 síce neboli drahé, ale on ich vedel zohnať tak, že nestáli nič. Jednoducho ich ukradol. Samozrejme, nie vždy a nie každému zákazníkovi. Iba takým, ktorých pôvod prevodovky, výfuku či celých kolies nezaujímal...
Zabezpečovanie tovaru bolo jednoduché a nemalo nič spoločné s podnikom, zvaný Mototechna. Dušan si najprv vyhliadol na ulici čo najnovší model auta, z ktorého potreboval súčiatky. Neskôr, najčastejšie v noci, ho potom prišiel vyzdvihnúť. Kľúče od dverí či motora nepotreboval. Mal svoje. Planžetky, šperháčiky a rôzne pokrútené drôtiky, ktorými sa dostal do každej škodovky, lady alebo dácie. Lebo tie tvorili väčšinu vtedajšieho vozového parku na Slovensku. S autom potom zašiel do garáže v rodinnom dome starej mamy a tam vykonal tzv. spätný chod. Teda opačný postup, aký sa robí v továrni - od celého auta k súčiatkam. Tie potom použil na opravy starých modelov...
Nebyť toho, že Dušana ktosi nabonzoval vtedajšej Verejnej bezpečnosti, udalosti v novembri 1989 a krátko po ňom by nemusel sledovať spoza mreží. Pol roka za krádeže, ktoré sa mu podarilo dokázať, si odsedel a po prepustení začal snívať o novom živote. A ten aj prišiel, lebo po novembri 1989 nabrala kariéra Dušana G. úplne iný rozmer. Už nekradol škodovky a lady. Zameral sa na luxusnejšie značky, ktoré vozil spoza rieky Moravy a tu rôznymi podvodnými operáciami legalizoval. Išlo o zánovné autá, na ktoré mal objednávku. Raz Opel Astra, inokedy Ford Escort či zánovný Mercedes.
Dušanovi sa podnikanie darilo. Predbehneme isté udalosti a prezradíme, že spolu importoval na Slovensko 26 automobilov. Všetky z Česka, kde sa ich distribúcia zo "západu" rozbiehala rýchlejšie. Cez deň okukával terén, večer objednané auto ukradol a v noci sa presunul na Slovensko. Ceny, za ktoré ich klientom predával, boli obojstranne výhodné a pohybovali sa okolo 10 percent pôvodnej hodnoty auta. Dušan si nenechával všetko. Financoval aj dvoch štátnych úradníkov, ktorí kradnuté vozidlá vybavovali legálnymi dokladmi.
Import vozidel na východ Slovenska by možno pokračoval dlhšie, nebyť dvoch chýb, ktoré Dušan urobil. Prvou bolo stretnutie s majiteľom auta, ktoré chcel v marci 1991 ukradnúť. "Vrátil som sa domov okolo deviatej večer. Auto som zaparkoval pred blokom, vybehol do bytu a vzal vyvenčiť psa," vraví 36-ročný Libor T., majiteľ AUDI 90 quatro. Dušan ho ukradnúť nemal v pláne, lebo pôvodne si na Janáčkovej ulici v Prahe vyhliadol zánovný Opel Kadet. Predpokladal však, že za striebornú audinu dostane viac. "Keď som otvoril bránu a pustil psa, ten sa okamžite rozbehol k autu a začal brechať," pokračuje pán Libor, v súkromnom živote telocvikár a tréner juda. "Bolo to iba niekoľko krokov, asi 20. Podišiel som k autu a vtedy som dnu zbadal toho muža. Hneď mi došlo, že je to zlodej."
Priebeh ďalších udalostí bol rýchly a pre Dušana bolestivý. Pán Libor totiž zlodeja v obave, že by sa po vytiahnutí z auta pokúsil o útek, spacifikoval. Po troch dobre mierených úderoch už skuvíňajúci Dušan ležal na zemi, držiac sa za rozkrok. Samozrejme, incident na ulici vytiahol na okná niekoľkých susedov, ktorí pohotovo zavolali políciu...
Česi sa s Dušanom dlho nezdržiavali. Po vybavení obvyklých formalít ho poslali na východ republiky, kde vyšetrovanie pokračovalo. S ohľadom na autičkárovu kriminálnu minulosť navštívili policajti aj garáž jeho starej mamy. A ak sme v úvode spomínali dve Dušanove chyby, tak tou druhu bolo vedenie si zápisníka, kam si zapisoval o "svojich" autách všetko. Od miesta ukradnutia a ešpézetky až po meno kupujúceho a cenu. Preverenie týchto údajov kriminalistom výrazne pomohlo vrátiť väčšinu ukradnutých automobilov pôvodným majiteľom i usvedčiť a potrestať všetkých vinníkov.
Dušan ako hlavný aktér putoval za mreže na štyri roky. Už si ich odsedel, no svojej "živnosti" sa viac nevenuje. Po roka po prepustení tragicky zahynul pri dopravnej nehode...
rob
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári