závere minulého roka. Aj keď to nešlo tak rýchlo, ako investor predpokladal, v príprave staveniska nič nezmeškali. Zdržali ich azbestové strešné krytiny, ktoré si vyžadujú zložitejšie postupy pri likvidácii.
"Na stavbe sa už pracuje tak, ako sme si naplánovali. Využili sme dobré počasie, ktoré nám umožnilo asanovať objekty v zábere staveniska. Odstraňujeme posledné zvyšky rodinných domov na Starej Prešovskej ceste (snímka na titulnej strane - pozn. red.). Všetky sú už zdemolované, zostali len niektoré základy a oplotenia v zemi," uviedol vedúci investičného odboru SSC, Investičná výstavba a správa ciest Košice Ing. Roman Šplíchal.
V januári sa stavbári pustili aj do veľkého cestného mostného objektu, ktorý sa napojí na už existujúci prvý šikmý most cez rieku Hornád. Zabezpečí prepojenie dopravy z Prešova do centra mesta smerom na Rožňavu a zároveň spojí Prešov so smerom na Michalovce. Mimoúrovňové prepojenie bude mať tvar ypsilonu. Postavené sú už tri skúšobné pilóty, ktoré boli ukončené minulý týždeň. Od statickej skúšky bude záležať, či podľa prepočtov dokáže most uniesť plánovanú záťaž a či nebude treba navŕtať ďalšie, rozšíriť alebo ich spevniť. Každý z ôsmich základov budúceho mostného objektu bude zložený z 12 pilótov. Predpokladá sa, že ďalšie začnú pribúdať v apríli až máji, kedy už bude stavebný ruch viac pozorovateľný.
Termín na dokončenie tretej etapy, poslednej v rámci rekonštrukcie križovatky, je koniec októbra 2008. Najväčší cestný most nie je jedinou stavbou, ktorá sa bude robiť. Menší pribudne smerom na Furču a Vyšné Opátske. Prekladať sa budú telefónne siete, diaľkové káble, nízkonapäťové rozvody, plynové a parovodné potrubia, kanalizačné stoky, ale súčasťou sú aj menšie stavebné objekty, ako sú oporné múry, protihlukové steny, skľudňujúce komunikácie na Dargovských hrdinov za nimi, ktoré budú slúžiť na dopravnú obsluhu a prístup do mestskej časti.
"V štádiu projektových príprav je aj mimoúrovňové prepojenie v úseku tzv. prepletového uzla na už zrealizovanej komunikácii smerom na Michalovce, ktorý sa ukázal ako problematický pri napájaní sa vozidiel z centra mesta a od Vyšného Opátskeho. To aj keď nebolo súčasťou tretej etapy, rieši sa, aby nedochádzalo ku kolíziam a je to investícia navyše," dodal R. Šplíchal.
Jednou zo stavieb, ktorá má definitívne vyriešiť problematickú dopravu v tomto úseku, je rozšírenie cesty pod železničným mostom na Palackého ulici, kde sa vytvára v čase dopravnej špičky lievik, ktorý brzdí dopravu. Rozšíriť sa má tunelom o ďalší jazdný pruh. Do toho vstupujú ako partner železnice, s ktorými je potrebné zosúladiť obmedzenia v železničnej doprave, nájsť spôsob zabezpečenia výluky a dotiahnuť ďalšie detaily.
Stavebný ruch sa začína rozbiehať a s tým budú súvisieť aj obmedzenia, ktorým sa motoristi nevyhnú. V prvom polroku to ešte nebude také zlé a neočakávajú sa žiadne zmeny. V druhej polovici roka sa treba pripraviť aj na presmerovania na provizórnu komunikáciu, o čom budú včas informovaní.
Treťou etapou sa rekonštrukcia ukončí a na dnes problémový dopravný uzol nezostanú ani spomienky. Jazdiť by sa malo bezpečne a plynulo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári