Helsinskou 10 a 12 značky P RÉSERVÉ (na snímke). Ako je možné, že teraz je pred týmito dvoma blokmi z 10 parkovacích miest až 6 miest vyhradených, z toho 5 pre nájomníkov z Helsinskej 10? Vyzerá to, že oni majú súkromné parkovisko, a čo my?"
Spýtali sme sa na to Ladislava Tobáka zo Správy komunikácií Košice (SKK), ktorý má vyhradzovanie parkovacích miest v meste v kompetencii. "Keď nás niekto požiada o vyhradenie miesta v mieste jeho bydliska, my rozhodujeme len o vyhradení miesta na danej ulici, a nie pred konkrétnym vchodom. Čiže ani neurčujeme, že to má byť napríklad štvrté miesto zľava, navyše na to ani nemáme také podrobné mapy," vysvetľuje Tobák.
Dodáva, že komu SKK vyhradí miesto, ten si sám môže vybrať, kde presne na tej ulici mu firma značku osadí. "Výnimkou je však napríklad KVP, kde miestny úrad výber konkrétnych miest na vyhradenie usmerňuje," doplnil.
Uviedol tiež, že agendu vyhradených parkovísk v celom meste má na starosti len on spolu ešte s jednou kolegyňou a nie je v silách dvoch ľudí kontrolovať každú jednu novú "rezervačku", kam presne si ju majiteľ umiestnil.
Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta číslo 5 hovorí, že SKK môže vyhradiť miesta maximálne do 10 percent zo všetkých parkovacích miest v danej lokalite. "Za lokalitu pri tom považujeme buď dané parkovisko alebo celú ulicu, podľa konkrétnych okolností lokality," upresňuje Tobák.
Na celej Helsinskej ulici sme však narátali až 28 vyhradených parkovacích miest, takže pri celkovom počte okolo 200 miest tam je už 14 percent vyhradených, čo znamená prekročenie povolenej kvóty. "Netvrdím, že niekde nám to nemohlo ujsť. Snažíme sa totiž vyjsť každému v ústrety, keď sa dá, a všetky prípady posudzovať individuálne. Spočítať všetky miesta pritom nie je jednoduché, lebo čiary naťahané nie sú, navyše na niektorých parkovacích miestach stoja kontajnery, a tak ten počet vieme len zhruba alebo to meriame, pričom na jedno miesto rátame s plochou 2,5 krát 4,5 metra," obhajuje SKK Tobák s tým, že občas pri kontrole natrafia aj na nelegálne alebo už neplatné značky, ktoré potom musia byť odstránené, takže aj Helsinskú preveria.
Ako poznamenal, "zhluky" viacerých vyhradených miest pri sebe, ako na Helsinskej, sa zvyknú vyskytovať len pred niektorými bránami, ale už v rámci celej ulice je ich počet ešte stále v norme. "Každý by však chcel mať auto čo najbližšie, aby naň videl, čo síce chápem, ale vzhľadom na celomestský nedostatok parkovacích miest je to problém," vraví Tobák.
Vo VZN sa ďalej píše, že SKK môže vyhradiť parkovacie miesto po predchádzajúcom súhlase mestskej časti. "No prax je taká, že hoci my príslušnú mestskú časť vždy upovedomujeme, súhlas k vyhradeniu nám dávajú len niektoré, iné sa nevyjadrujú. Napríklad Ťahanovce sa vyjadrujú k vyhradeniu miesta iba v prípade parkovísk, ktoré postavila mestská časť (tých je len asi 400 z celkového počtu okolo 3 000 na sídlisku)."
Tobák však dodáva, že ani od mestských častí, ktoré sa pre SKK vyjadrujú, si nespomína na žiadne zamietavé stanovisko, pre ktoré by miesto nevyhradili.
Podľa jeho slov minulý rok zaznamenali na SKK nával žiadostí o vyhradenie miesta, hlavne od fyzických osôb a najväčší nárast, až o polovicu, bol práve na Ťahanovciach. "Drvivá väčšina žiadostí bola vlani ešte úspešná, no nejaké sme už aj zamietli a predpokladám, že tento rok môže rozhodnutí o nepridelení miesta pribudnúť."
Ako dostať P - RÉSERVÉ
Väčšinu parkovísk v meste má v správe SKK, ktorá eviduje okolo 800 vyhradených miest. Toto číslo však nezahŕňa centrálnu staromestskú zónu s režimom plateného parkovania, tú má totiž na starosti mestská polícia.
O vyhradenie miesta sa žiada na SKK stále len na jeden rok, aj v priebehu roka. Po jeho uplynutí treba stále podávať novú žiadosť a SKK vždy vydáva nové rozhodnutie.
Podľa Tobáka sa však doteraz nestalo, že by niekomu, kto predtým miesto vyhradené mal, opätovnú žiadosť zamietli. V budúcnosti však aj na to možno príde, keďže Tobák nevylučuje, že v niektorých lokalitách už k prekročeniu kvóty mohlo dôjsť.
Ročný poplatok za vyhradenie miesta je 8-tisíc Sk pre fyzickú osobu a 15-tisíc pre podnikateľa (výnosy sú príjmom mesta), pričom žiadateľ si musí zaplatiť aj za vyhotovenie a osadenie značky odbornou firmou.
Vyhradenie miesta telesne postihnutým, ktoré sa tiež musí zmestiť do tej istej desaťpercentnej normy, je bezplatné (aj značku dostanú grátis). Tobák však upozorňuje, že daná osoba musí byť odkázaná na individuálnu prepravu motorovým vozidlom.
Na parkoviskách v správe mestských častí vyhradzujú miesta mestské časti.
Ak niekomu zaparkujete na jeho vyhradenom mieste, môže vás dať odtiahnuť.
KVP to usmerňuje, Ťahanovce nie
Od Gabriely Nižňanskej z úradu KVP sme sa dozvedeli, že napríklad oni by sa problému piatich vyhradených parkovacích miest vedľa seba, ako sa pritrafilo na Helsinskej na Ťahanovciach, snažili predísť usmernením žiadateľov a prípadným nedaním súhlasu SKK.
Prečo to však nerobia aj Ťahanovce? "Lebo to nie je naša agenda a nemáme na to právo. Že niektoré iné mestské časti to robia, je ich vec," reagoval ťahanovský starosta Cyril Betuš (SOS), ktorý text mestského VZN z roku 1997 považuje za neaktuálny a už nezodpovedajúci súčasnému rozdeleniu kompetencií medzi mestom a mestskými časťami.
Podľa Betuša by mestské časti vykonávali právomoc vyhradzovania miest lepšie ako mesto, lebo majú detailnejší prehľad o parkovacích miestach a možnosť účinnejšj kontroly.
Ako starosta dodal, problém s nedostatkom parkovacích miest na Ťahanovciach súvisí so zlým naprojektovaním a s nepremyslenou výstavbou v mestskej časti v minulosti i s doteraz nevysporiadanými pozemkami vo vlastníctve obyvateľov susednej obce Ťahanovce, na ktorých stále nemožno stavať nové parkoviská.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári