pod jeho vedením.
1. KDH a SDKÚ-DS boli vytlačení z rozhodovacích procesov - donedávna nemali ani jeden post predsedu komisie.
- Nie je to v právomoci predsedu. Bolo to demokratické rozhodnutie zvolených poslancov KSK, ktorí hlasovaním rozhodli o tom, kto bude na čele jednotlivých komisií. V rámci zlepšenia komunikácie medzi poslancami a úradom som začal pozývať predstaviteľov poslaneckých klubov na rokovania k programu zastupiteľstva, čo privítala aj pravica. V takomto spôsobe komunikácie budem pokračovať aj naďalej.
2. Na úrade KSK sa plytvá s verejnými zdrojmi, neúmerne sa zvyšuje počet zamestnancov a finančné prostriedky na ich platy, pritom organizačným menám nepredchádzal personálny a procesný audit.
- Vznikli nové referáty a odbory (právny, personálny, cestovného ruchu, kancelária v Bruseli), Útvar hlavného kontrolóra bol posilnený stopercentne zo šiestich na dvanásť pracovníkov. Všetky zmeny boli schválené v novom organizačnom poriadku. Nárast rozpočtu medzi rokmi 2005 a 2006 spôsobil rast počtu pracovníkov a zmena systému ich odmeňovania, ktorý bol schválený v zastupiteľstve. Keďže sa dobudoval úrad, musel sa posilniť materiálne aj technicky. Stúpli aj náklady na poslanecké odmeny, vrátane odmien pre členov komisií neposlancov. KSK pripravuje procesný a personálny audit, ale čaká na rozhodnutie súvisiace so zánikom krajských úradov a presunom ich kompetencií. Tento proces prinesie ďalšie požiadavky na krajskú samosprávu, ktoré by mal audit zahŕňať.
3. Výdavky úradu enormne vzrástli, návrh na budúci rok počíta až s o polovicu vyššou sumou, ako sa pôvodne predpokladal na rok 2005.
- Rozpočet bežných výdavkov v roku 2005 činil 147 mil. korún, v roku 2006 bol 252 mil. korún a na rok 2007 je navrhovaných 297 mil. korún. Nárast medzi rokmi 2005 a 2006 o 105 mil. korún spôsobil okrem iného vyšší objem financií na tzv. mäkké projekty zo štrukturálnych fondov. Kým v roku 2005 to bolo 11 mil. korún, v roku 2006 tento objem činil 56 mil. korún. Zmena organizačnej štruktúry a z nej vyplývajúci nárast pracovníkov úradu sa odzrkadlil v objeme miezd a odvodov poistného, ale zvýšili sa aj ostatné réžijné náklady, ale hlavne muselo dôjsť k materiálnemu a technickému vybaveniu nových pracovníkov. V roku 2006 boli oproti roku 2005 obciam a ostatným právnickým osobám poskytnuté dvojnásobne vyššie dotácie až vyše 12,3 mil. korún. Finančný rozdiel medzi rozpočtom roku 2007 a 2006 je 45 mil. korún. Je spôsobený potrebou financovať výdavky, ktoré úrad od svojho vzniku neuhrádzal. Ide o platbu úrokov z úveru poskytnutého EIB vo výške 18,6 mil. korún, zavedenie dátových služieb v sieti VUCNET vo výške 23,8 mil. korún.
4. Netransparentné a formálne výberové konania, veľmi krátke lehoty na prihlasovanie sa uchádzačov a veľmi zvláštne podmienky, ktoré na konkurzoch značne zvýhodňujú favoritov predsedu KSK.
- Otázku výberových konaní nerieši žiadna právna úprava a nevyplýva mi žiadna povinnosť vypisovať výberové konania na funkcie vedúcich odborov. Miesta vedúcich zamestnancov sa obsadzujú na základe odborných schopností a znalostí formou personálnych pohovorov. Súčasná opozícia by sa mala pri posudzovaní transparentnosti vrátiť do predchádzajúceho volebného obdobia, keď sa podmienky súťaží menili aj počas výberového konania a výber na báze straníckosti bol kritizovaný aj na verejnosti.
5. Zastupiteľstvo KSK počas uplynulého roka neprerokovávalo žiadne koncepčné materiály, zmeniť sa to má až na najbližšom rokovaní.
Na prípravu koncepčných materiálov treba čas. Ich prípravu nebolo možné urýchliť, ak mali mať jasnú argumentačnú hodnotu a priniesť systémové kroky.
Autor: jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári