Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Podľa Jašša môže za škandál v DPMK škriatok

Košice - Šarapatením škriatka vysvetlil nedávno generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Jozef Jaššo (nominant SDKÚ), ako vyrobil pri

príprave súťaže na nákup autobusov pre MHD za 120 miliónov diskriminačnú podmienku. Tú by totiž podľa tvrdení kontrolóra mesta a technického riaditeľa DPMK splnil jediný uchádzač.

A tým uchádzačom by bola práve česká firma SOR Libchavy, ktorej zástupca predtým manipuloval s elektronickým dokumentom s návrhom podmienok (ten totiž obsahuje informáciu, kto ho ako posledný uložil do pamäte počítača).

Ten istý dokument potom Jaššo, zodpovedný za prípravu súťažných podkladov, preposlal e-mailom členom predstavenstva na schválenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Škandál sa však v októbri prevalil a chystanú verejnú súťaž stopli.

"Predné (dvere - pozn. red.) jednokrídlové ..., všetky ostatné musia byť dvojkrídlové," tak znela diskriminačná podmienka.

"Z dostupných zdrojov (internet) nebol zistený iný výrobca mestských autobusov s jednokrídlovými prednými dverami a spĺňajúci aj ostatné technické podmienky," konštatoval hlavný kontrolór Košíc Richard Hojer, ktorého pracovníci vykonali po vypuknutí kauzy v DPMK kontrolu.

"Generálny riaditeľ podmienkou ´predné jednokrídlové dvere´ jednoznačne určil víťaza (SOR), pretože nikto (iný) z výrobcov moderných autobusov takéto riešenie pre MHD neponúka. Nie sú štandardom pre danú kategóriu vozidiel a som presvedčený, že takýto autobus nie je vôbec vhodný," potvrdil vo vyjadrení k správe o kontrole technický riaditeľ DPMK Juraj Krempaský, autor pôvodných podmienok súťaže, ktoré potom Jaššo predložil predstavenstvu v zmenenej podobe.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je to obyčajný škriatok," reagoval generálny riaditeľ v stanovisku k výsledku kontroly. "Vypadlo tam slovo ´môžu byť´ (jednokrídlové predné dvere) a nie je tam predsa stanovené ´musia byť´, ako je to pri dvojkrídlových. To znamená, že účastník, ktorý by ponúkol tri dvojkrídlové, by spĺňal technické podmienky pre účasť v súťaži. Pri vyzdvihovaní podkladov jednotlivými uchádzačmi by to bolo jednoznačne vysvetlené a uvedené na správnu mieru," tvrdí Jaššo, ktorý komunikáciu s firmou SOR popiera, no ako sa od nej k nemu dostal spomínaný e-mail, nevysvetlil.

Podpredseda predstavenstva Ladislav Vozárik (nominant SDKÚ) potvrdzuje Jaššovo vysvetlenie, že za diskriminačnou podmienkou stojí škriatok. "Veď predsa ak by chcel niekto takýmto zjavným spôsobom zvýhodniť jediného uchádzača, musel by to byť idiot," uvažuje Vozárik.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopĺňa, že on a ďalší člen predstavenstva Milan Popovič (nominant ANO) dokonca boli pri Jaššovi a bavili sa s ním práve o tej podmienke presne vtedy, keď to ťukal do počítača. No o žiadnej komunikácii medzi firmou SOR a generálnym riaditeľom podpredseda predstavenstva podľa vlastných slov nevedel.

Predstavenstvo však na základe výsledkov kontroly a pre podozrenie z porušenia zákona o verejnom obstarávaní (mlčanlivosť o obsahu súťažných podkladov) skresalo generálnemu riaditeľovi októbrové 20-tisícové odmeny (k 40-tisícovému platu) na polovicu. Ďalej mu uložilo, aby sa vo veci súťaže na autobusy zdržal akéhokoľvek konania, ktoré by viedlo k ohrozeniu alebo poškodeniu záujmov podniku.

Jaššo, ktorý tvrdí, že žiadneho takého konania sa nedopustil ani nič neporušil, zas znížil odmeny za október všetkým trom riaditeľom úsekov, dopravnému Štefanovi Dutkovi, technickému Jurajovi Krempaskému aj ekonomickému Michalovi Tkáčovi.

Tí podpísali list, v ktorom vyslovili nespokojnosť s tým, ako generálny riaditeľ riadi firmu, a stretli sa kvôli tomu s primátorom Františkom Knapíkom (KDH).

"Generálny riaditeľ však znížil odmeny riaditeľom úsekov za iné veci, napríklad pre problémy okolo spustenia odbavovacieho systému v MHD," vysvetľuje Vozárik.

Ešte pred nedávnymi komunálnymi voľbami vyslovila dozorná rada generálnemu riaditeľovi nedôveru a zvolala valné zhromaždenie DPMK (mestské zastupiteľstvo) s návrhom na zváženie Jaššovho odvolania. Väčšina poslancov, ktorým práve končilo štvorročné funkčné obdobie, však rokovaciu sálu zámerne opustila, a tak zhromaždenie nebolo uznášaniaschopné, a preto sa ani neoboznámilo so správou o kontrole.

Nové podmienky si radšej predstavenstvo vymyslí samo

V správe z kontroly sa píše, že zmenami niektorých pôvodných technických parametrov "umožnil" generálny riaditeľ vstup firmy SOR do súťaže a tieto skutočnosti nasvedčujú kontaktom s ňou.

No tiež sa tam uvádza, že aj pôvodné technické podmienky spracované úsekom techniky a investícií zužovali v niektorých parametroch možnosti účasti potenciálnych uchádzačov.

Toto stanovisko sa však podľa technického riaditeľa Krempaského zakladá na skutočnosti, že pôvodné podmienky nevyhovovali firme SOR.

"Stanovisko útvaru hlavného kontrolóra ale neuvádza, že (pôvodné) podmienky vyhovujú najmenej piatim výrobcom z EÚ, ktorí vyrábajú štandardné moderné autobusy tejto kategórie," argumentuje Krempaský.

Podľa Krempaského Jaššo vyhodil z pôvodných podmienok niektoré, ktoré zodpovedajú štandardnej výbave moderných autobusov MHD i súčasnému stavu a potrebám DPMK.

Generálny riaditeľ však o zmenených podmienkach tvrdí, že umožnením účasti ďalšieho uchádzača zvyšujú konkurenciu a tým môžu zlacniť výsledný produkt, ale, naopak, práve pôvodné podmienky vypracované technickým úsekom jednoznačne zvýhodňujú jediného dodávateľa autobusov - Solaris.

Toto tvrdenie zas odmietajú technický riaditeľ Krempaský, predseda predstavenstva Bendžala i šéf dozornej rady Martin Jalč (nominant SDKÚ).

Na základe výsledkov kontroly, že obe verzie technických podmienok zužovali v niektorých parametroch možnosti účasti potenciálnych uchádzačov v súťaži, však predseda predstavenstva uzavrel vec s tým, že nové podmienky už radšej pripraví predstavenstvo samo, bez účasti generálneho i technického riaditeľa.

Ako nám povedal podpredseda predstavenstva Vozárik, aj nové technické podmienky by mali umožňovať účasť v súťaži firme SOR, ktorej autobusy by vďaka niektorým špecifickým parametrom oproti iným mohli byť cenovo výhodnejšie.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 813
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 968
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 698
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 931
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 711
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 501
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 921
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 483
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 335
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 178
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop