príprave súťaže na nákup autobusov pre MHD za 120 miliónov diskriminačnú podmienku. Tú by totiž podľa tvrdení kontrolóra mesta a technického riaditeľa DPMK splnil jediný uchádzač.
A tým uchádzačom by bola práve česká firma SOR Libchavy, ktorej zástupca predtým manipuloval s elektronickým dokumentom s návrhom podmienok (ten totiž obsahuje informáciu, kto ho ako posledný uložil do pamäte počítača).
Ten istý dokument potom Jaššo, zodpovedný za prípravu súťažných podkladov, preposlal e-mailom členom predstavenstva na schválenie.
Škandál sa však v októbri prevalil a chystanú verejnú súťaž stopli.
"Predné (dvere - pozn. red.) jednokrídlové ..., všetky ostatné musia byť dvojkrídlové," tak znela diskriminačná podmienka.
"Z dostupných zdrojov (internet) nebol zistený iný výrobca mestských autobusov s jednokrídlovými prednými dverami a spĺňajúci aj ostatné technické podmienky," konštatoval hlavný kontrolór Košíc Richard Hojer, ktorého pracovníci vykonali po vypuknutí kauzy v DPMK kontrolu.
"Generálny riaditeľ podmienkou ´predné jednokrídlové dvere´ jednoznačne určil víťaza (SOR), pretože nikto (iný) z výrobcov moderných autobusov takéto riešenie pre MHD neponúka. Nie sú štandardom pre danú kategóriu vozidiel a som presvedčený, že takýto autobus nie je vôbec vhodný," potvrdil vo vyjadrení k správe o kontrole technický riaditeľ DPMK Juraj Krempaský, autor pôvodných podmienok súťaže, ktoré potom Jaššo predložil predstavenstvu v zmenenej podobe.
"Je to obyčajný škriatok," reagoval generálny riaditeľ v stanovisku k výsledku kontroly. "Vypadlo tam slovo ´môžu byť´ (jednokrídlové predné dvere) a nie je tam predsa stanovené ´musia byť´, ako je to pri dvojkrídlových. To znamená, že účastník, ktorý by ponúkol tri dvojkrídlové, by spĺňal technické podmienky pre účasť v súťaži. Pri vyzdvihovaní podkladov jednotlivými uchádzačmi by to bolo jednoznačne vysvetlené a uvedené na správnu mieru," tvrdí Jaššo, ktorý komunikáciu s firmou SOR popiera, no ako sa od nej k nemu dostal spomínaný e-mail, nevysvetlil.
Podpredseda predstavenstva Ladislav Vozárik (nominant SDKÚ) potvrdzuje Jaššovo vysvetlenie, že za diskriminačnou podmienkou stojí škriatok. "Veď predsa ak by chcel niekto takýmto zjavným spôsobom zvýhodniť jediného uchádzača, musel by to byť idiot," uvažuje Vozárik.
Dopĺňa, že on a ďalší člen predstavenstva Milan Popovič (nominant ANO) dokonca boli pri Jaššovi a bavili sa s ním práve o tej podmienke presne vtedy, keď to ťukal do počítača. No o žiadnej komunikácii medzi firmou SOR a generálnym riaditeľom podpredseda predstavenstva podľa vlastných slov nevedel.
Predstavenstvo však na základe výsledkov kontroly a pre podozrenie z porušenia zákona o verejnom obstarávaní (mlčanlivosť o obsahu súťažných podkladov) skresalo generálnemu riaditeľovi októbrové 20-tisícové odmeny (k 40-tisícovému platu) na polovicu. Ďalej mu uložilo, aby sa vo veci súťaže na autobusy zdržal akéhokoľvek konania, ktoré by viedlo k ohrozeniu alebo poškodeniu záujmov podniku.
Jaššo, ktorý tvrdí, že žiadneho takého konania sa nedopustil ani nič neporušil, zas znížil odmeny za október všetkým trom riaditeľom úsekov, dopravnému Štefanovi Dutkovi, technickému Jurajovi Krempaskému aj ekonomickému Michalovi Tkáčovi.
Tí podpísali list, v ktorom vyslovili nespokojnosť s tým, ako generálny riaditeľ riadi firmu, a stretli sa kvôli tomu s primátorom Františkom Knapíkom (KDH).
"Generálny riaditeľ však znížil odmeny riaditeľom úsekov za iné veci, napríklad pre problémy okolo spustenia odbavovacieho systému v MHD," vysvetľuje Vozárik.
Ešte pred nedávnymi komunálnymi voľbami vyslovila dozorná rada generálnemu riaditeľovi nedôveru a zvolala valné zhromaždenie DPMK (mestské zastupiteľstvo) s návrhom na zváženie Jaššovho odvolania. Väčšina poslancov, ktorým práve končilo štvorročné funkčné obdobie, však rokovaciu sálu zámerne opustila, a tak zhromaždenie nebolo uznášaniaschopné, a preto sa ani neoboznámilo so správou o kontrole.
Nové podmienky si radšej predstavenstvo vymyslí samo
V správe z kontroly sa píše, že zmenami niektorých pôvodných technických parametrov "umožnil" generálny riaditeľ vstup firmy SOR do súťaže a tieto skutočnosti nasvedčujú kontaktom s ňou.
No tiež sa tam uvádza, že aj pôvodné technické podmienky spracované úsekom techniky a investícií zužovali v niektorých parametroch možnosti účasti potenciálnych uchádzačov.
Toto stanovisko sa však podľa technického riaditeľa Krempaského zakladá na skutočnosti, že pôvodné podmienky nevyhovovali firme SOR.
"Stanovisko útvaru hlavného kontrolóra ale neuvádza, že (pôvodné) podmienky vyhovujú najmenej piatim výrobcom z EÚ, ktorí vyrábajú štandardné moderné autobusy tejto kategórie," argumentuje Krempaský.
Podľa Krempaského Jaššo vyhodil z pôvodných podmienok niektoré, ktoré zodpovedajú štandardnej výbave moderných autobusov MHD i súčasnému stavu a potrebám DPMK.
Generálny riaditeľ však o zmenených podmienkach tvrdí, že umožnením účasti ďalšieho uchádzača zvyšujú konkurenciu a tým môžu zlacniť výsledný produkt, ale, naopak, práve pôvodné podmienky vypracované technickým úsekom jednoznačne zvýhodňujú jediného dodávateľa autobusov - Solaris.
Toto tvrdenie zas odmietajú technický riaditeľ Krempaský, predseda predstavenstva Bendžala i šéf dozornej rady Martin Jalč (nominant SDKÚ).
Na základe výsledkov kontroly, že obe verzie technických podmienok zužovali v niektorých parametroch možnosti účasti potenciálnych uchádzačov v súťaži, však predseda predstavenstva uzavrel vec s tým, že nové podmienky už radšej pripraví predstavenstvo samo, bez účasti generálneho i technického riaditeľa.
Ako nám povedal podpredseda predstavenstva Vozárik, aj nové technické podmienky by mali umožňovať účasť v súťaži firme SOR, ktorej autobusy by vďaka niektorým špecifickým parametrom oproti iným mohli byť cenovo výhodnejšie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári