si kraj od EIB môže vybrať pôžičku až do výšky 1,4 miliardy Sk, resp. ekvivalent tejto čiastky v inej voľne zmeniteľnej mene. Zmluvu už predtým odobrili poslanci zastupiteľstva KSK, pričom úver sa použije najmä na zlepšenie dopravnej infraštruktúry v kraji.
Podľa I. Pilipa je úver výhodný flexibilitou splácania ako aj nízkou úrokovou mierou.
Ako po podpise zmluvy uviedol Z. Trebuľa, z úveru budú financované najmä opravy ciest II. a III. triedy, či vozový park Správy ciest KSK. Na to by malo ísť 1,1 miliardy Sk. Podľa Z. Trebuľu pôjde predovšetkým o opravy tých ciest, resp. mostov, ktoré sa nebudú môcť rekonštruovať z prostriedkov európskych fondov.
Zhruba 200 miliónov sa použije na rekonštrukciu školských zariadení a historických pamiatok, medzi ktorými bude aj Východoslovenské múzeum. Zvyšných 100 miliónov poslúži ako rezerva pre mimoriadne situácie ako napr. povodne alebo iné prírodné kalamity, resp. z nich kraj bude spolufinancovať niektoré projekty z fondov EÚ.
Úver môže byť čerpaný v jednotlivých tranžiach do konca roka 2009 so splatnosťou 30 rokov. Úrok by sa mal pohybovať pod štyrmi percentami. Priemerná ročná splátka z celého úveru by mala podľa našich prepočtov dosahovať niečo vyše 80 miliónov Sk.
"Vďaka projektom v oblasti dopravy bude opravených viac ako 100 úsekov ciest a niektoré mosty. Na opravy ciest použijeme aj ďalšie zdroje z európskych fondov, prípadne využijeme aj PPP projekty. Našou snahou je, aby sme za štyri roky opravili 600 až 830 kilometrov. Prostriedkami z EIB zabezpečíme rozvoj kraja aj z hľadiska cestovného ruchu a vytvorenia podmienok pre investorov," uviedol Z. Trebuľa.
Ako pre náš denník uviedla vedúca referátu pre strategické investície KSK Marta Vajkunyová, KSK by mal začať splácať úver v prvom štvrťroku 2010. Ponuku na pôžičku od EIB sa rozhodli akceptovať aj preto, že im ponúkla lepšie podmienky čerpania a splatnosti úveru ako komerčné banky. Okrem toho banka kraju zabezpečila flexibilné čerpania úveru, pričom každá jeho časť bude mať samostatné splácanie. Zároveň si kraj môže až do okamihu splátky zvoliť menu, v ktorej bude splácať istinu úveru ,ako aj vybrať si medzi plávajúcou, resp. úrokovou sadzbou fixovanou na niekoľko rokov podľa toho, čo bude pre nich výhodnejšie.
Analytik Tatrabanky Juraj Valachy si netrúfol povedať, či je čerpanie úveru odôvodnené. Pripúšťa, že kraj môže vďaka zrekonštruovaným cestám ušetriť v budúcnosti na ich opravách, ale pochybuje, že investície do ciest sem môžu prilákať investorov. "Na to existuje aj lepšie využitie týchto prostriedkov. Môže ísť o prípravu stavebných pozemkov a infraštruktúry pre investorov, investovať do vzdelávania, prípadne rekvalifikácia nezamestnaných."
Na Slovensku podobný úver od EIB čerpajú v Prešovskom samosprávnom kraji a v zhruba polovici krajov v Česku. v Poľsku využil túto ponuku jeden kraj, v Maďarsku žiaden.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári