Hlavný kontrolór vytkol správcovi ciest rekonštrukcie vozoviek
Košice - Keďže mesto má nedostatok financií, hľadá možnosti na to, aby napríklad cesty opravilo formou tzv. PPP projektov. Rozmenené na drobné, cesty
Kveta Podhorská
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
opraví na svoje náklady nejaká firma, ktorá si zoberie úver a mesto jej desať rokov spláca peniaze za vykonané práce. Takto sa riešila aj oprava krytu vozovky na Ulici čsl. armády. Rekonštrukcia stála bez DPH 19,8 milióna korún. Ďalších takmer 5,8 milióna sa zaplatí za to, že tieto práce úveruje zhotoviteľ. Mesto to stojí takmer 25,6 milióna korún.
Motoristi sa sťažovali na "lietajúce" uličné vpusty, ktoré nie sú na nových vozovkách osadené tak, ako by mali. Na tento nedostatok poukazuje aj správa hlavného kontrolóra mesta Richarda Hojera, ktorý zistil, že výšková úprava vpustov sa robila až po položení asfaltového krytu a nie po prvej vrstve.
"Mnohokrát sme v komisii dopravy pri mestskom zastupiteľstve požadovali viacero vecí, týkajúcich sa opráv ciest. Niekedy ani na Útvare hlavného architekta mesta nevedia, aké práce sa budú vykonávať, a tak to aj vyzerá. Správca si niečo navrhne, zráta štvoráky, vypíše súťaž a začne sa robiť. Stále sa kritizujú kanálové vpusty, ktoré doslova lietajú, pretože sa robia bez projektov. Keď mesto zaplatí 25 miliónov za opravu cesty na Ulici čsl. armády, tak by sa mali nájsť peniaze aj na projekt. Mali by sa presne zamerať výškovo, aby nedochádzalo k tomu, čo sa praktizuje pri všetkých opravách ciest. Najprv sa urobí povrchová úprava a potom sa vyrezávajú otvory. Tak vznikajú práce navyše a výsledok nie je dobrý," konštatuje člen dopravnej komisie Ing. Pavel Titl.
Práce navyše, ktoré stavbu predražujú, nie sú podľa mestského kontrolóra presne špecifikované a zápisy v denníku sú úplne o inom. Tieto práce mali byť už v pôvodnom ocenení. Nikto to nevie zrátať a skontrolovať, pretože dodávateľ nefakturoval rozsah skutočne vykonaných prác v mesiacoch, keď sa urobili a ani v skutočných množstvách.
Nedostatky boli zistené aj pri nedodržaní technologických postupov, ktoré ovplyvňujú kvalitu. Pri napájaní nového živičného krytu k pôvodnému pri miestnom úrade neboli styčné plochy po frézovaní zarezané a ošetrené penetračným náterom. Pred pokládkou geotextílií a asfaltového krytu bol stavebnými mechanizmami narušený náter, ktorý sa nalepil na kolesá a odstránil sa z vozovky. Pred nátermi oceľových konštrukcií nebola odstránená stará farba a hrdza.
Na Správe komunikácií Košice zobrali výsledky kontroly na vedomie. "Čo sa týka vpustov na Strojárenskej ulici, ktorá sa robila súčasne, pôvodne sa s nimi v rozpočte nepočítalo. Keďže sa zvýšili peniaze, v SKK sa rozhodli urobiť ich. Technologický postup, či sa majú robiť pred položením druhej vrstvy asfaltu alebo predtým, nie je predpísaný. Robili sa následne, keď bol povrch cesty dokončený. Nie všetky boli upravené tak, ako by mali, ale už je to odstránené," vyjadrila sa hovorkyňa magistrátu Jana Geročová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári