Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Mesto Košice vyčlenilo v rozpočte na nadchádzajúcu zimu 32 miliónov korún. Bude to stačiť?

Cestári nemusia klzkosť odstraňovať, iba znižovaťPodľa VZN mesta č. 33 zimnú údržbu vyhlasuje primátor spravidla od 15. novembra a obvykle trvá do

Cestári nemusia klzkosť odstraňovať, iba znižovať

Podľa VZN mesta č. 33 zimnú údržbu vyhlasuje primátor spravidla od 15. novembra a obvykle trvá do 31. marca nasledujúceho roku. Zdá sa však, že tohto roku sa zima ponáhľa. Včera nad mestom poletovali prvé vločky a aj podľa meteorológov sa čo nevidieť začnú mesiace plné snehu a šmýkavice. Ako sa na zimnú údržbu Mesto Košice pripravilo, to bol obsah materiálu, ktorý poslanci prerokovali na ostatnom mestskom zastupiteľstvev.

Vyplýva z neho, že Mesto Košice sa musí postarať o schodnosť ciest II. a III. triedy a komunikácie, po ktorých jazdí mestská hromadná doprava. Tie tvoria takmer 170 km. Ďalších skoro 138 km sú ostatné miestne komunikácie II. až IV. triedy v mestských častiach, keďže aj tie musia byť prejazdné.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako uviedol hlavný inšpektor komunikácií Ing. Václav Kohoutek pre Mesto Košice od roku 2001 zabezpečuje priamy výkon zimnej údržby firma Kosit, a. s.. "Tá má okrem spomínaných ciest II., III. a IV. triedy čistiť aj komunikácie v mestských častiach Staré Mesto, Sever, Sídlisko Ťahanovce, Západ, Dargovských hrdinov, Juh a Nad jazerom." Ostatné MČ sa o miestne komunikácie, po ktorých nejazdí MHD, starajú samé. Niekde to robia vlastnými mechanizmami a ľuďmi, inde si túto činnosť objednávajú a dajú fakturovať.

Na zimnej údržbe sa popri Kosite podieľajú i niektoré mestské podniky, pričom každý sa stará o svoje. "DPMK, a. s. dbá o čistenie električkových tratí a nástupných ostrovčekov, Bytový podnik mesta Košice a Správa mestskej zelene o čistenie chodníkov. Národná diaľničná spoločnosť o štátne cesty I. triedy a mimoúrovňové križovatky."

Skryť Vypnúť reklamu

Podobne ako po iné roky, aj na tento je pripravený chemický posypový materiál, spolu 2 000 ton. Potom je to 7 000 ton inertného, čiže kamenná drva (3 000 t) a železiarenská struska (4 000 t). A tiež 3 000 ton ekologického rozmrazovacieho materiálu. Spolu by sa teda malo na údržbu využiť 12 000 ton posypu, pričom o každom má Kosit atest vhodnosti jeho použitia.

Čo sa týka ekonomickej stránky, ako uvádza ďalej V. Kohoutek, v zimnom období 2002/2003 stála Mesto Košice zimná údržba vyše 31 miliónov Sk. "O rok neskôr to bolo podstatne menej, iba 27 miliónov. No v zime 2004/2005 sa muselo vydať vyše 33 miliónov a minulú zimu, teda na prelome rokov 2005/2006, dokonca 34 miliónov Sk. Pre nadchádzajúcu zimu je v návrhu rozpočtu mesta na rok 2007 čiastka 32 miliónov Sk." Či to postačí, dnes ťažko odhadnúť.

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci sa Mesto Košice aj mestské podniky na zimu pripravujú, ako to naozaj dopadne, preverí až prvý väčší sneh. Dúfajme, že ak nasneží pred 15. novembrom, kedy sa oficiálne začína zimná údržba, zodpovedných to neprekvapí a chodci i vodiči sa nebudú šmýkať. Už sme totiž v predchádzajúcich rokoch zažili, že sneh v novembri cestárov prekvapil. Správa komunikácií Košice zvoláva užší štáb zimnej údržby zvoláva pravidelne už od konca septembra.

Aby bolo všetko okolo zimy jasné, ešte niečo treba podotknúť. Podľa štandardu zimnej služby, vydaného Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ako rezortnej normy, hlavnou úlohou zimnej služby je znižovať klzkosť povrchu vozoviek alebo chodníkov. Nie ju odstraňovať.(!) Takže, ak si nebodaj zlomíme nejakú končtainu či rozbijeme auto, domáhať sa odškodnenia právnou cestou bude o čosi ťažšie. (Ako vtedy postupovať, vám poradíme niekedy nabudúce.)

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 086
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 927
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 071
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 216
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 316
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 728
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 537
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 258
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 258
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop