Cestári nemusia klzkosť odstraňovať, iba znižovať
Podľa VZN mesta č. 33 zimnú údržbu vyhlasuje primátor spravidla od 15. novembra a obvykle trvá do 31. marca nasledujúceho roku. Zdá sa však, že tohto roku sa zima ponáhľa. Včera nad mestom poletovali prvé vločky a aj podľa meteorológov sa čo nevidieť začnú mesiace plné snehu a šmýkavice. Ako sa na zimnú údržbu Mesto Košice pripravilo, to bol obsah materiálu, ktorý poslanci prerokovali na ostatnom mestskom zastupiteľstvev.
Vyplýva z neho, že Mesto Košice sa musí postarať o schodnosť ciest II. a III. triedy a komunikácie, po ktorých jazdí mestská hromadná doprava. Tie tvoria takmer 170 km. Ďalších skoro 138 km sú ostatné miestne komunikácie II. až IV. triedy v mestských častiach, keďže aj tie musia byť prejazdné.
Ako uviedol hlavný inšpektor komunikácií Ing. Václav Kohoutek pre Mesto Košice od roku 2001 zabezpečuje priamy výkon zimnej údržby firma Kosit, a. s.. "Tá má okrem spomínaných ciest II., III. a IV. triedy čistiť aj komunikácie v mestských častiach Staré Mesto, Sever, Sídlisko Ťahanovce, Západ, Dargovských hrdinov, Juh a Nad jazerom." Ostatné MČ sa o miestne komunikácie, po ktorých nejazdí MHD, starajú samé. Niekde to robia vlastnými mechanizmami a ľuďmi, inde si túto činnosť objednávajú a dajú fakturovať.
Na zimnej údržbe sa popri Kosite podieľajú i niektoré mestské podniky, pričom každý sa stará o svoje. "DPMK, a. s. dbá o čistenie električkových tratí a nástupných ostrovčekov, Bytový podnik mesta Košice a Správa mestskej zelene o čistenie chodníkov. Národná diaľničná spoločnosť o štátne cesty I. triedy a mimoúrovňové križovatky."
Podobne ako po iné roky, aj na tento je pripravený chemický posypový materiál, spolu 2 000 ton. Potom je to 7 000 ton inertného, čiže kamenná drva (3 000 t) a železiarenská struska (4 000 t). A tiež 3 000 ton ekologického rozmrazovacieho materiálu. Spolu by sa teda malo na údržbu využiť 12 000 ton posypu, pričom o každom má Kosit atest vhodnosti jeho použitia.
Čo sa týka ekonomickej stránky, ako uvádza ďalej V. Kohoutek, v zimnom období 2002/2003 stála Mesto Košice zimná údržba vyše 31 miliónov Sk. "O rok neskôr to bolo podstatne menej, iba 27 miliónov. No v zime 2004/2005 sa muselo vydať vyše 33 miliónov a minulú zimu, teda na prelome rokov 2005/2006, dokonca 34 miliónov Sk. Pre nadchádzajúcu zimu je v návrhu rozpočtu mesta na rok 2007 čiastka 32 miliónov Sk." Či to postačí, dnes ťažko odhadnúť.
Hoci sa Mesto Košice aj mestské podniky na zimu pripravujú, ako to naozaj dopadne, preverí až prvý väčší sneh. Dúfajme, že ak nasneží pred 15. novembrom, kedy sa oficiálne začína zimná údržba, zodpovedných to neprekvapí a chodci i vodiči sa nebudú šmýkať. Už sme totiž v predchádzajúcich rokoch zažili, že sneh v novembri cestárov prekvapil. Správa komunikácií Košice zvoláva užší štáb zimnej údržby zvoláva pravidelne už od konca septembra.
Aby bolo všetko okolo zimy jasné, ešte niečo treba podotknúť. Podľa štandardu zimnej služby, vydaného Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ako rezortnej normy, hlavnou úlohou zimnej služby je znižovať klzkosť povrchu vozoviek alebo chodníkov. Nie ju odstraňovať.(!) Takže, ak si nebodaj zlomíme nejakú končtainu či rozbijeme auto, domáhať sa odškodnenia právnou cestou bude o čosi ťažšie. (Ako vtedy postupovať, vám poradíme niekedy nabudúce.)
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári