Vlani prijali od občanov 58 podaní, za tento rok je ich už dvojnásobok
Keď sa hovorí o tom, že občan má pripomienky k práci zdravotných poisťovní alebo nie je spokojný s poskytnutím zdravotnej starostlivosti, spomína sa v médiach centrála Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sídliaca v Bratislave. Táto inštitúcia má však jednu z pobočiek aj v Košiciach na Floriánskej 19.
Činnosť pobočky, ako uviedol jej riaditeľ MUDr. Igor Jutka, sa člení na tri základné oblasti: dohľad nad verejným zdravotným poistením a zdravotnými poisťovňami, na dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti a na dohľad nad nákupom zdravotnej starostlivosti. "Úrad v Košiciach končí druhý rok činnosti. Za ten prvý prišlo od občanov 58 podaní týkajúcich sa správnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti. Za druhý rok je k poslednému októbrovému dňu nárast podaní dvojnásobný. Väčšinou sa, či už boli podané pacientom alebo jeho príbuznými, týkali správnosti postupu liečby a dodržania diagnostického štandardu."
Aby bola sťažnosť objektívne prešetrená a potvrdilo sa alebo vyvrátilo, či došlo k pochybeniu, prizýva si úrad na konzultácie o podnete odborníkov. "Najzávažnejšími sú prípady, kedy je podnet podaný zo strany príbuzného alebo blízkej osoby, lebo pacient zomrel. Keďže toto sú veľmi citlivé sťažnosti, snažíme sa ich prešetrovať s maximálnou serióznosťou, profesionalitou a vierohodnosťou," podčiarkol I. Jutka.
Ak sa potvrdí, že podanie bolo opodstatnené, vyhodnotí sa miera závažnosti. Úrad potom, v podobe uloženia sankcií, podnikne ďalšie kroky voči poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti. Keďže väčšina podnetov má súvislosť s ústavným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, mieru zodpovednosti nevyvodzuje voči konkrétnemu lekárovi, ale voči zdravotníckemu zariadeniu. Potom je už v kompetencii riaditeľa, ako bude voči lekárovi ďalej v rámci pracovno-právnych vzťahov postupovať.
"Úrad sa nesnaží pôsobiť len represívne, čiže ukladať postihy, ale našou hlavnou činnosťou je prevencia, teda prijímanie nápravných opatrení. Aby sa zistené nedostatky u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti neopakovali," zdôraznil riaditeľ. Doterajšie údaje hovoria o tom, že z celkového počtu podaní prijatých košickou pobočkou a týkajúcich sa poskytnutej zdravotnej starostlivosti, bolo opodstatnených 20 %. Pri zdravotných poisťovniach sa v súčasnosti prešetrujú hlavne sťažnosti v súvislosti s prestupom z jednej do druhej. Niektorí občania ich zdôvodňujú tak, že sa cítia byť podvedení maklérmi, zastrešujúcimi kampaň .
Presne stanovená forma na podobu sťažnosti nie je (pod košickú košickú pobočku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou patria zdravotnícke zariadenia a pobočky zdravotných poisťovní v Košickom kraji). Určite však musí obsahovať meno, priezvisko, adresu a vhodný je aj telefonický kontakt toho, kto sa sťažuje. Ďalej meno lekára, názov a sídlo nemocnice alebo zdravotnej poisťovne, na ktorú sa sťažuje. A tiež opis problému a dátum, kedy sa čo stalo. Podať sa dajú podnety osobne alebo poštou.
"Na vybavenie sťažnosti nemá úrad zo zákona stanovený termín. Zväčša je to štandardných 30, pri zložitejších prípadoch 60 dní," dodal riaditeľ košickej pobočky Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou MUDr. Igor Jutka.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Opitý mrzák vraždil sekerou
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári