Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Sťažovať sa na lekára alebo poisťovňu sa dá i v našom meste

Vlani prijali od občanov 58 podaní, za tento rok je ich už dvojnásobokKeď sa hovorí o tom, že občan má pripomienky k práci zdravotných poisťovní

Vlani prijali od občanov 58 podaní, za tento rok je ich už dvojnásobok

Keď sa hovorí o tom, že občan má pripomienky k práci zdravotných poisťovní alebo nie je spokojný s poskytnutím zdravotnej starostlivosti, spomína sa v médiach centrála Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sídliaca v Bratislave. Táto inštitúcia má však jednu z pobočiek aj v Košiciach na Floriánskej 19.

Činnosť pobočky, ako uviedol jej riaditeľ MUDr. Igor Jutka, sa člení na tri základné oblasti: dohľad nad verejným zdravotným poistením a zdravotnými poisťovňami, na dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti a na dohľad nad nákupom zdravotnej starostlivosti. "Úrad v Košiciach končí druhý rok činnosti. Za ten prvý prišlo od občanov 58 podaní týkajúcich sa správnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti. Za druhý rok je k poslednému októbrovému dňu nárast podaní dvojnásobný. Väčšinou sa, či už boli podané pacientom alebo jeho príbuznými, týkali správnosti postupu liečby a dodržania diagnostického štandardu."

Skryť Vypnúť reklamu

Aby bola sťažnosť objektívne prešetrená a potvrdilo sa alebo vyvrátilo, či došlo k pochybeniu, prizýva si úrad na konzultácie o podnete odborníkov. "Najzávažnejšími sú prípady, kedy je podnet podaný zo strany príbuzného alebo blízkej osoby, lebo pacient zomrel. Keďže toto sú veľmi citlivé sťažnosti, snažíme sa ich prešetrovať s maximálnou serióznosťou, profesionalitou a vierohodnosťou," podčiarkol I. Jutka.

Ak sa potvrdí, že podanie bolo opodstatnené, vyhodnotí sa miera závažnosti. Úrad potom, v podobe uloženia sankcií, podnikne ďalšie kroky voči poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti. Keďže väčšina podnetov má súvislosť s ústavným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, mieru zodpovednosti nevyvodzuje voči konkrétnemu lekárovi, ale voči zdravotníckemu zariadeniu. Potom je už v kompetencii riaditeľa, ako bude voči lekárovi ďalej v rámci pracovno-právnych vzťahov postupovať.

Skryť Vypnúť reklamu

"Úrad sa nesnaží pôsobiť len represívne, čiže ukladať postihy, ale našou hlavnou činnosťou je prevencia, teda prijímanie nápravných opatrení. Aby sa zistené nedostatky u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti neopakovali," zdôraznil riaditeľ. Doterajšie údaje hovoria o tom, že z celkového počtu podaní prijatých košickou pobočkou a týkajúcich sa poskytnutej zdravotnej starostlivosti, bolo opodstatnených 20 %. Pri zdravotných poisťovniach sa v súčasnosti prešetrujú hlavne sťažnosti v súvislosti s prestupom z jednej do druhej. Niektorí občania ich zdôvodňujú tak, že sa cítia byť podvedení maklérmi, zastrešujúcimi kampaň .

Presne stanovená forma na podobu sťažnosti nie je (pod košickú košickú pobočku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou patria zdravotnícke zariadenia a pobočky zdravotných poisťovní v Košickom kraji). Určite však musí obsahovať meno, priezvisko, adresu a vhodný je aj telefonický kontakt toho, kto sa sťažuje. Ďalej meno lekára, názov a sídlo nemocnice alebo zdravotnej poisťovne, na ktorú sa sťažuje. A tiež opis problému a dátum, kedy sa čo stalo. Podať sa dajú podnety osobne alebo poštou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Na vybavenie sťažnosti nemá úrad zo zákona stanovený termín. Zväčša je to štandardných 30, pri zložitejších prípadoch 60 dní," dodal riaditeľ košickej pobočky Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou MUDr. Igor Jutka.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 868
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 429
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 548
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 542
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 637
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 048
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 910
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 627
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 433
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 760
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračná snímka.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop