Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Výstavba Auparku si nevyžaduje zapúšťanie dopravy do podzemia

Košice - Nekonečné diskusie o tom, či Aupark na Námestí osloboditeľov postaviť, alebo nie, sa skončili. Mestskí poslanci definitívne odklepli, že má

zelenú a pri centre mesta vyrastie nová dominanta. K dopravnému riešeniu dalo zastupiteľstvo jedinú podmienku, aby bol prejazd námestím bezkolízny. Či ju zapustiť pod zem alebo nechať na povrchu je na projektantoch a investorovi. Ten, kto to bude financovať, presadzuje lacnejší variant, ktorý nespôsobí dopravný kolaps.

Návrh dopravného riešenia je pripravený už rok, a to bez ohľadu na to, či sa bude Aupark stavať, alebo nie. Dnešný koridor Štúrova-Námestie osloboditeľov-Palackého stratil pôvodný význam, keď slúžil ako prieťah centrom mesta z východu na západ a opačne hlavne pre tranzitnú dopravu a dopravu z Furče a z Vyšného Opátskeho v smere na Rožňavu. Dnes je oveľa jednoduchšie prechádzať po vonkajšom okruhu po obchvate Červený rak, ktorý sa ujal. Štúrova by mala slúžiť len pre cieľovú dopravu a tranzit v rámci centra mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

"Na námestí je križovatka tvaru T. Oproti Južnej triede je výjazd z parkoviska medzi Slovanom a Dargovom, ktorý sa môže presmerovať cez Pribinovu a Rooseveltovu a súčasný zaslepiť. Z Južnej triedy je možné odbočovať len doprava a obchádzať okolo fontány, keď sa chcú motoristi dostať smerom k Domu umenia. Alebo majú možnosť odbočiť pri Astórii a ísť po úzkych uliciach, kde je v špičke problém. Južná trieda by sa mala plnohodnotne napojiť na námestie medzi pomníkmi s odbočovaním doľava. Tieto zmeny vôbec nesúvisia s Auparkom," povedal nám autor návrhu dopravného riešenia Ing. Pavel Titl, súčasne riešiteľ aj dopravy v okolí Steel Arény.

Štúrova ulica je bezproblémová iba na južnej strane. Sú tam tri jazdné pruhy, preto je premávka plynulá. Horšie je to na opačnej strane. Spôsobuje to esíčko pri fontáne, zastávky MHD, autobusy bránia vozidlám odbočujúcim na Hlavnú. Preto veľa vodičov využíva Bottovu ulicu. Celý úsek medzi námestím a Moyzesovou je zahltený. Sú tam aj vstupy z bočných ulíc, nie sú odbočovacie pruhy a sú len dva jazdné pruhy. Plynulosť sa dá dosiahnuť iba vytvorením ďalšieho pruhu aj na úkor čiastočnej prekládky električkovej trate. S touto podmieňujúcou investíciou súhlasí aj investor.

Skryť Vypnúť reklamu

O tom, že by sa doprava spred Slovanu mala presunúť na južnú stranu, tzn. aby sa výjazd z Palackého napriamil, je myšlienka stará a uskutočniteľná. Dá sa to urobiť povrchovo alebo mimoúrovňovo. Jedni navrhujú ísť pod zem, iní zostať na povrchu. Podľa Ing. Titla taký nárast dopravy nehrozí, aby bola križovatka nepriepustná, keď zostane tak, ako je. Vzniká totiž obava, že by sa značná časť motoristov, ktorá dnes mesto obchádza, do centra vrátila. Výsledok by nebol adekvátny investíciám.

"Spolu s možnosťou prejazdu z Južnej triedy doľava na Štúrovu je potrebné uvažovať aj s presmerovaním prejazdu od Prešovskej doprava ku Štefánikovej cez Bajzovu, a v križovatke PalackéhoJantárová pridať pre smer rovno do Námestia osloboditeľov tretí pruh pre autobusy. Popri Slovane by premávala iba MHD a električky v oboch smeroch a chodci by nemuseli prechádzať cez priechody a podchody. Keby sa malo niečo riešiť podúrovňovo alebo mimoúrovňovo, je jedna lacnejšia alternatíva, s ktorou Aupark nemá problém. Zapustilo by sa ľavé odbočenie do Južnej triedy pod úroveň terénu. Ľavé odbočenie na križovatke Jantárová-Palackého nie je až také problematické. Otázne je, čo sa stane, keď sa dobuduje druhý jazdný pruh do mesta," vysvetlil navrhovateľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Kompletné zapustenie dopravy pod zem by stálo cca 850 miliónov korún. Výstavba Auparku nevyvoláva nutnosť púšťať sa do takých veľkorysých investícií. Dá sa to zvládnuť aj úrovňovo s tým, že investor je ochotný zafinancovať čiastočné úpravy, ktoré si nevyžiadajú viac ako 200 miliónov korún. V tom je zahrnutá samostatná tretia električková koľaj na Námestí osloboditeľov smerom na stanicu. Akceptuje tiež tretí jazdný pruh na Štúrovej s prekládkou električky a čiastočné rozšírenie Moyzesovej ulice pred križovatkou pri polícii.

Hlavné vjazdy motorových vozidiel do Auparku navrhlo ÚHA v regulačnom pláne riešiť z južnej strany tak, aby sa nezamedzilo výhľadové zapustenie zbernej komunikácie. Súčasne je možnosť napojiť podzemné parkoviská pod objektom Auparku aj z ulice Bottovej. Majú byť v 2-3 podzemných úrovniach a minimálne jedno podlažie musí byť pre verejnosť. Vlastné dopravné napojenie Auparku na nadradený komunikačný systém bude riešený bezkolízne rampami teda mimoúrovňovo a len pravými odbočkami.

Rozviazaním rúk schválením výstavby sa začnú rokovania a hľadanie najvhodnejších alternatív. Zámer, s ktorým investor súhlasí, je na svete, dolaďovať treba detaily. Je málo pravdepodobné počítať s presmerovaním dopravy do podzemia, aj keď do budúcnosti to nie je vylúčené.

Nutné zmeny v dopravných uzloch

- Jantárová-Palackého-Protifašistických bojovníkov - zriadiť druhý odbočovací pruh vľavo na ulici Jantárovej, dopravu v smere Palackého-Protifašistických bojovníkov presmerovať cez Bajzovu, na Palackého doprava ponechať iba MHD

- Protifašistických bojovníkov-Senný trh - umožniť ľavé odbočenie pre MHD v smere Palackého-Jantárová-Námestie osloboditeľov

- Štúrova-Moyzesova-Rastislavova - rozšíriť vstup do križovatky z ulice Moyzesovej, zriadiť druhý odbočovací pruh vľavo smer Námestie osloboditeľov

Mestská hromadná doprava

Koľajovú MHD ponechať v jestvujúcej trase na severnom okraji námestia. Dopravný uzol kríženia električkových tratí pri hoteli Slovan vrátane zaústenia Južnej triedy prebudovať podľa regulačného plánu. V úseku hotel Centrum - hotel Slovan v smere od Južnej triedy vybudovať tretiu predraďovaciu koľaj. Autobusovú a trolejbusovú dopravu v smere Protifašistických bojovníkov/Palackého-Štúrova ponechať na severnej strane Námestia osloboditeľov v spoločnom koridore s električkovou traťou. V úseku Mojmírova-Moyzesova na ulici Štúrova v smere Moldavská vybudovať tretí jazdný pruh vyhradený pre MHD.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 380
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 15 225
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 096
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 091
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 542
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 663
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 605
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 584
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 177
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý sa opäť zatajuje. Buď porušil pravidlá, alebo Britov zavádzal

Na Slovensku pravidlá neporušil, v Anglicku to isté nie je.

Štefan Holý.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (minúta po minúte)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Píše iniciatíva Veda pomáha

Za zlepšenie môžeme my. Vytrvajme (vyhlásenie vedcov)

Otvorenie škôl okamžite, ako to situácia umožní, považujeme za najvyššiu dlhodobú prioritu po záchrane životov.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop