s nákladom 2,8 miliardy korún. V uplynulých dňoch podpísali dohodu o jeho realizácii primátor František Knapík a predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. K výstavbe by malo dôjsť v rokoch 2007-2013.
Podľa riešiteľa štúdie Ing. Jána Šaráka by malo dôjsť k prepojeniu koľají medzi ŽSR a DPMK, ktoré sa má uskutočniť v dvoch bodoch. "Prvé bude v priestoroch železničnej stanice a Staničného námestia. Tu dôjde k vybudovaniu koľajovej spojky, ktorá spojí koľaje MHD a ŽSR do jedného celku s vytvorením spoločnej koľajovej siete."
Druhé prepojenie by malo vzniknúť na súčasnej železničnej trati oproti hypermarketu Tesco vybudovaním novej zastávky Košice-Sever. "Na tomto mieste by malo vzniknúť okrem novej klasickej železničnej zastávky aj prepojenie koľaji ŽSR s novou električkovou traťou, ktorá by mala viesť po trase Námestie Maratónu mieru - Masarykova - Alvinczyho - Rampová (nadjazd) - Košice-Sever (hypermarket Tesco) - Dopravná ul. - Americká trieda," vysvetlil J. Šarák a dodal, že projekt počíta s realizáciou siedmich stavieb.
V praxi to znamená, že sa využije najlacnejšia forma prepojenia už existujúcich železničných koľají s novovybudovanými a regioelektrička bude premávať až na Ťahanovce. "Električka bude mať trasu z Námestia Maratónu mieru s pokračovaním po Masarykovej ulici, za Jumbo centrom odbočí na Alvinczyho a cez Rampovú nadjazdom ponad súčasnú hlavnú železničnú trať prejde na existujúcu súbežnú vedľajšiu železničnú trať a po jestvujúcom železničnom moste ponad Hornád k hypermarketu Tesco, kde sa postaví zastávka Košice-Sever. Ďalej bude električka po vedľajšej železničnej trati pokračovať popod cestný most Hlinkovej ulice, popri Dopravnej ulici (po svahu, vybuduje sa nový zvršok) až vyústi na Ťahanovciach na Americkej triede niekde na úrovni súčasného Metra. Tam odbočí doľava a bude pokračovať až na koniec sídliska."
Tak vznikne električkové napojenie od Námestia Maratónu mieru na Sídlisko Ťahanovce. To má však veľa odporcov. J. Šarák však oponuje: "Toto sídlisko má dnes asi 23-tisíc obyvateľov, pričom systém jeho dopravnej obsluhy považujeme za najväčší problém dopravy v meste. Dopravná spojnica z Ťahanoviec do centra cez Hlinkovu je kapacitne nedostatočná. Rozšírenie cesty a mosta by bolo drahé a situáciu by nadlho nevyriešilo, pričom by na takúto stavbu neprispela EÚ. Budovanie koľajového spojenia Ťahanoviec s centrom je len pokračovaním idey spred 20 rokov. Momentálne máme najmenej automobilov v EÚ a cesty sú zahltené. Musíme niečo robiť a dopravu odbremeniť aj vzhľadom na očakávaný nárast automobilizmu."
Prepojenie koľají ŽSR a MHD umožní smerovať dopravu aj ďalšími spôsobmi. Napr. Ťahanovce - KE-Sever, Námestie Maratónu mieru a ďalej v trasách na Terasu, Sídlisko nad jazerom, prípadne na Lokomotívu.
Ďalšou stavbou bude prepojenie električkových a železničných tratí na Staničnom námestí. "Umožní sa tým prepojenie mesta a regiónu v priestore železničnej stanice, kde sa vybuduje podchod v priestore stanice smerom na východ. Tam vyrastie stanica Košice-Východ. Postavíme záchytné parkoviská pre cestujúcich od Prešova, Michaloviec a sídlisk Ťahanovce a Furča s kapacitou 634 miest. Z toho bude takmer 500 miest v parkovacom objekte pozdĺž koľajiska s tromi podlažiami, pričom dve budú kryté. Navyše v tejto časti sa počíta aj s možnosťou výstavby hotela, reštauračných služieb, ako aj zóny oddychu."
Ďalšou možnou trasou tak bude smerovanie z Ťahanoviec cez zastávku Košice-Sever po železničnú stanicu (Košice-Východ) a odtiaľ po jestvujúcej železničnj trati na Hanisku pri Košiciach cez Hutníky (U. S. Steel Interport) a po vybudovaní novej železničnej trate až po priemyselný park v Kechneci. Toto je však podmienená elektrifikáciou z Hanisky po Veľkú Idu, počíta sa však s napojením až po Moldavu. "V tomto prípade pôjde o koordináciu záujmov ŽSR a regiodopravy. V súčasnosti prebieha elektrifikácia zo Zvolena na Košice, my ju urýchlime opačným smerom."
Treťou alternatívou je smerovanie z Ťahanoviec po železničnej trati až do Krásnej nad Hornádom.
Ďalšie úseky z Ťahanoviec budú smerovať v kombinácii s traťami ŽSR na Prešov, Čiernu nad Tisou, Michalovce a Humenné. "Samozrejme, že také isté možnosti budú mať aj cestujúci z iných častí mesta," tvrdí J. Šarák.
Veľa sa polemizuje o napojení priemyselného parku Pereš a letiska Košice na električkovú dráhu. Aj keď sa s tým počíta, stavba je podmienená procesom plánovaných aktivít v tomto priestore. "Spojenie električkou na letisko však idú robiť aj v Bratislave či Prahe," myslí si J. Šarák.
Išlo by o vybudovanie akéhosi nadzemného metra. Takúto formu dopravy nebude mať žiadne mesto v širokom okolí, nieto na Slovensku. "Nejde však o experiment, touto cestou ide celá vyspelá Európa. V nasledujúcich mesiacoch skompletizujeme projektovú dokumentáciu a na budúci rok začneme stavať. Do dvoch rokov by sa malo už aj cestovať."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári