Korzár logo Korzár Košice
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Regioelektrička bude chodiť na Ťahanovce

Košice - Prepojenie prostredia mesta a regiónu regioelektričkou je hlavným zámerom projektu KORID (Košickej osobnej regionálnej integrovanej dopravy)

s nákladom 2,8 miliardy korún. V uplynulých dňoch podpísali dohodu o jeho realizácii primátor František Knapík a predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. K výstavbe by malo dôjsť v rokoch 2007-2013.

Podľa riešiteľa štúdie Ing. Jána Šaráka by malo dôjsť k prepojeniu koľají medzi ŽSR a DPMK, ktoré sa má uskutočniť v dvoch bodoch. "Prvé bude v priestoroch železničnej stanice a Staničného námestia. Tu dôjde k vybudovaniu koľajovej spojky, ktorá spojí koľaje MHD a ŽSR do jedného celku s vytvorením spoločnej koľajovej siete."

Skryť Vypnúť reklamu

Druhé prepojenie by malo vzniknúť na súčasnej železničnej trati oproti hypermarketu Tesco vybudovaním novej zastávky Košice-Sever. "Na tomto mieste by malo vzniknúť okrem novej klasickej železničnej zastávky aj prepojenie koľaji ŽSR s novou električkovou traťou, ktorá by mala viesť po trase Námestie Maratónu mieru - Masarykova - Alvinczyho - Rampová (nadjazd) - Košice-Sever (hypermarket Tesco) - Dopravná ul. - Americká trieda," vysvetlil J. Šarák a dodal, že projekt počíta s realizáciou siedmich stavieb.

V praxi to znamená, že sa využije najlacnejšia forma prepojenia už existujúcich železničných koľají s novovybudovanými a regioelektrička bude premávať až na Ťahanovce. "Električka bude mať trasu z Námestia Maratónu mieru s pokračovaním po Masarykovej ulici, za Jumbo centrom odbočí na Alvinczyho a cez Rampovú nadjazdom ponad súčasnú hlavnú železničnú trať prejde na existujúcu súbežnú vedľajšiu železničnú trať a po jestvujúcom železničnom moste ponad Hornád k hypermarketu Tesco, kde sa postaví zastávka Košice-Sever. Ďalej bude električka po vedľajšej železničnej trati pokračovať popod cestný most Hlinkovej ulice, popri Dopravnej ulici (po svahu, vybuduje sa nový zvršok) až vyústi na Ťahanovciach na Americkej triede niekde na úrovni súčasného Metra. Tam odbočí doľava a bude pokračovať až na koniec sídliska."

Skryť Vypnúť reklamu

Tak vznikne električkové napojenie od Námestia Maratónu mieru na Sídlisko Ťahanovce. To má však veľa odporcov. J. Šarák však oponuje: "Toto sídlisko má dnes asi 23-tisíc obyvateľov, pričom systém jeho dopravnej obsluhy považujeme za najväčší problém dopravy v meste. Dopravná spojnica z Ťahanoviec do centra cez Hlinkovu je kapacitne nedostatočná. Rozšírenie cesty a mosta by bolo drahé a situáciu by nadlho nevyriešilo, pričom by na takúto stavbu neprispela EÚ. Budovanie koľajového spojenia Ťahanoviec s centrom je len pokračovaním idey spred 20 rokov. Momentálne máme najmenej automobilov v EÚ a cesty sú zahltené. Musíme niečo robiť a dopravu odbremeniť aj vzhľadom na očakávaný nárast automobilizmu."

Prepojenie koľají ŽSR a MHD umožní smerovať dopravu aj ďalšími spôsobmi. Napr. Ťahanovce - KE-Sever, Námestie Maratónu mieru a ďalej v trasách na Terasu, Sídlisko nad jazerom, prípadne na Lokomotívu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou stavbou bude prepojenie električkových a železničných tratí na Staničnom námestí. "Umožní sa tým prepojenie mesta a regiónu v priestore železničnej stanice, kde sa vybuduje podchod v priestore stanice smerom na východ. Tam vyrastie stanica Košice-Východ. Postavíme záchytné parkoviská pre cestujúcich od Prešova, Michaloviec a sídlisk Ťahanovce a Furča s kapacitou 634 miest. Z toho bude takmer 500 miest v parkovacom objekte pozdĺž koľajiska s tromi podlažiami, pričom dve budú kryté. Navyše v tejto časti sa počíta aj s možnosťou výstavby hotela, reštauračných služieb, ako aj zóny oddychu."

Ďalšou možnou trasou tak bude smerovanie z Ťahanoviec cez zastávku Košice-Sever po železničnú stanicu (Košice-Východ) a odtiaľ po jestvujúcej železničnj trati na Hanisku pri Košiciach cez Hutníky (U. S. Steel Interport) a po vybudovaní novej železničnej trate až po priemyselný park v Kechneci. Toto je však podmienená elektrifikáciou z Hanisky po Veľkú Idu, počíta sa však s napojením až po Moldavu. "V tomto prípade pôjde o koordináciu záujmov ŽSR a regiodopravy. V súčasnosti prebieha elektrifikácia zo Zvolena na Košice, my ju urýchlime opačným smerom."

Treťou alternatívou je smerovanie z Ťahanoviec po železničnej trati až do Krásnej nad Hornádom.

Ďalšie úseky z Ťahanoviec budú smerovať v kombinácii s traťami ŽSR na Prešov, Čiernu nad Tisou, Michalovce a Humenné. "Samozrejme, že také isté možnosti budú mať aj cestujúci z iných častí mesta," tvrdí J. Šarák.

Veľa sa polemizuje o napojení priemyselného parku Pereš a letiska Košice na električkovú dráhu. Aj keď sa s tým počíta, stavba je podmienená procesom plánovaných aktivít v tomto priestore. "Spojenie električkou na letisko však idú robiť aj v Bratislave či Prahe," myslí si J. Šarák.

Išlo by o vybudovanie akéhosi nadzemného metra. Takúto formu dopravy nebude mať žiadne mesto v širokom okolí, nieto na Slovensku. "Nejde však o experiment, touto cestou ide celá vyspelá Európa. V nasledujúcich mesiacoch skompletizujeme projektovú dokumentáciu a na budúci rok začneme stavať. Do dvoch rokov by sa malo už aj cestovať."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 032
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 550
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 013
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 654
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 289
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 996
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 531
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 395
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 268
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 6 778
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Šačianska nemocnica.

Kedy mali vakcínu dostať, už nevysvetlili.

9 h
Očkovacie centrum v košickej nemocnici.

Nemocnica: Nemôžeme ovplyvniť, kedy ľudia prídu.

9 h
Ján na košickom súde.

Ďurkovčan dostal podmienku, ale musí sa liečiť v ústave.

9 h
Ročný psík Riko rasy akita inu sa šťastne vrátil domov. Mal šťastie, že ho v lese neroztrhala svorka vlkov.

Pátracia akcia prebiehala v štyroch obciach na oboch stranách Braniska.

9 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

13 h
Policajt zastavuje vodiča auta počas kontroly dodržiavania protipandemických opatrení na Gagarinovej ulici v Bratislave.

Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie.

3 h

Druhé plošné testovanie za sto miliónov dosiahlo toto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop