v správe pre poslancov skonštatoval, že zmluva o nájme a prevádzke je pre mesto nevýhodná. Základným problémom sporu medzi Verosom a radnicou je fakt, že obe strany si inak vykladajú ustanovenia zmluvy, v ktorých sa hovorí o konštrukcii ceny. Mesto uhrádza faktúry do výšky 1/12 z čiastky schválenej v rozpočte. Táto čiastka je nižšia ako suma na faktúrach. (k 30. 6. 2006 eviduje záväzky vo výške 30,8 milióna Sk) a spor sa už preniesol do súdnej siene.
"Mesto Košice podalo žalobu na Veros, ktorá sa týka určenia metódy výpočtu ceny za služby, ktoré poskytuje Veros mestu," hovorí Hojer.
Podľa hlavného kontrolóra spoločnosť Veros pri výpočte ceny nepostupuje podľa ustanovenia v zmluve, ktoré hovorí o tom, že od celkovej fakturovanej sumy sa odpočítajú náklady na elektrickú energiu a rozdiel bude navýšený o príslušné percento vyhlásenej miery inflácie. Veros pritom už na súde uspel so žalobou na vyplatenie faktúry z októbra 2004. Súd dospel k názoru, že ceny zvyšoval oprávnene.
"Ak by sme aj nemali k dispozícii faktúru VSE a. s., ktorou firme VEROS s. r. o. Košice fakturuje spotrebu elektrickej energie, náklady na elektrickú energiu sa predsa dajú vypočítať podľa počtu svietidiel, podľa ich príkonu a počtu hodín svietenia podľa normy, k tomu treba prirátať zvýšenie nákladov v rámci zvýšenia cien. Veros používa paušálnu sumu, ktorá sa konštruovala niekedy pri začiatku zmluvy v roku 2002 pri verejnej súťaži, kde sa povedalo, koľko mesto zaplatí za predmet zmluvy. Ale vtedy sa vychádzalo ešte zo starých lámp, ktoré mali iný príkon, vyššiu spotrebu a bolo ich viac, pričom dnes verejné osvetlenie spotrebúva oveľa menej elektrickej energie a aj svietidiel je menej. Pritom spoločnosť Veros s. r. o. Košice zaplatila za rok 2005 dodávateľovi elektrickej energie 23,9 mil. Sk, ale Mestu Košice vyfakturovala 42,4 mil. Sk."
V zmluve o nájme a prevádzke verejného osvetlenia medzi mestom a Verosom sa však v článku VI hovorí, že za prevádzku, údržbu a obnovu predmetu nájmu, vrátane spotreby elektrickej energie, bola dohodnutá ročná odmena vo výške 2991 Sk za každé svetelné miesto vrátane elektriny, čo pri počte 14 619 ks tvorí čiastku 43,729 milióna bez DPH s účinnosťou od 1. augusta 2002. Z tejto paušálnej odmeny vychádza pri fakturovaní Veros.
"V správe sú výsledky kontroly za rok 2005, za ktorý boli náklady za elektrickú energiu 23,9 milióna, obnovu a údržbu verejného osvetlenia 9,8 milióna, náklady na opravy 1,9 milióna a osobné náklady, t. j. za mzdy a odvody 5,5 milióna, čiže spolu 41,2 milióna. Ale fakturácia Verosu mestu Košice za tieto služby je vo výške 59,21 milióna. Veros to vysvetľuje tak, že táto platba je paušálna a nás to nemá zaujímať, čo za paušál dostaneme naspäť. Ak od rozdielu 18 miliónov odpočítame náklady na splátky úveru 8,7 milióna (Veros si vzal na modernizáciu VO úver vo výške 98 miliónov v Dexii - pozn. red.), zostáva nám 9,339 milińa na vykrytie nepriamych režijných nákladov vrátane tvorby zisku. Táto čiastka nie je zdokladovaná. Nemôžeme predsa platiť paušálnu čiastku za niečo, za čo nedostávame výkon," zdôrazňuje Hojer a dodáva, že firma si neplní zmluvu voči mestu, lebo napr. zo zhruba 15-tisíc stĺpov verejného osvetlenia je natretých iba 23 a zo zvyšných je mnoho v dezolátnom skorodovanom stave.
Spoločnosť Veros v stanovisku k výsledkom kontroly argumentuje, že vždy postupovala v súlade so zmluvou a "konštatovaný rozdiel medzi nákladmi na elektrickú energiu fakturovanými zo strany VSE, a. s. voči spoločnosti Veros a medzi čiastkou fakturovanou za elektrickú energiu zo strany Verosu tvorí oblasť projektového financovania, kde na základe úspor medzi vstupom a výstupom za elektrickú energiu vzniká priestor na pokrytie finančných výdavkov súvisiacich s úverovými zdrojmi použitými na rekonštrukciu a modernizáciu verejného osvetlenia".
Kontrolór však tvrdí, že stanovené paušálne platby nevystihujú skutočnú spotrebu elektrickej energie vo finančnom vyjadrení ani skutočný rozsah prác na obnovu a údržbu verejného osvetlenia v príslušnom roku. Pre mesto Košice z nej vyplýva povinnosť uhrádzať stanovené paušálne platby bez poznania skutočných finančných hodnôt vykonaných prác.
"Daná skutočnosť je pravdivá, avšak treba poukázať na skutočnosť, že je plne v súlade so zmluvou a mesto by si malo konečne uvedomiť, že Veros nie je charitatívna organizácia, hospodári za účelom dosiahnutia zisku, či sa to mestu Košice páči alebo nie a je nekorektné až naivné si myslieť, že svoj zisk prenechá mestu a bude si voči nemu uplatňovať iba skutočne vynaložené náklady a investíciu vo výške 225 miliónov po 15 rokoch prenechá mestu ako dar. Dosahovanie zisku je pritom nevyhnutnou podmienkou, aby si Veros plnil svoje finančné záväzky voči banke, ktorá poskytla prostriedky na modernizáciu verejného osvetlenia," vysvetľuje poslancom v stanovisku ku kontrole vedenie spoločnosti Veros.
Kontrolór odporúča prehodnotiť zmluvu s Verosom tak, aby konštrukcia ceny bola jednoznačná a skladala sa z položiek - splátka úveru s príslušenstvom, náklady na elektrickú energiu, na opravy a údržbu plus zisk Verosu.
"Tvrdenie, že pri súťaži bolo jasne povedané, že z úspor elektrickej energie sa zaplatí investičný úver, nie je nikde zachytené v zmluve. Bolo by to transparentnejšie, keby to bolo v zmluve presne uvedené a mesto vedelo, koľko a za čo platí. Ak Veros nepristúpi na to, aby sa zmluva prehodnotila, o tom, či je výpočet ceny správny, rozhodne zrejme nezávislý súd," uzatvára hlavný kontrolór.
Poslanci vo štvrtok schválili uznesenie, v ktorom žiadajú primátora, aby na základe zistených nedostatkov uvedených v správe o výsledku kontroly v spoločnosti Veros zabezpečil prehodnotenie zmluvy o nájme a prevádzke verejného osvetlenia mesta Košice tak, aby v nej boli zakomponované vzájomne vyvážené podmienky pre obidvoch zmluvných partneroch. Za hlasovalo 65, proti 0, zdržalo sa 9.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári