na podnikateľské účely o sedem percent vyššiu sadzbu dane z motorových vozidiel, než doteraz. Na pondelňajšom rokovaní zastupiteľstva KSK o tom rozhodli jeho poslanci. A to aj napriek tomu, že opozícia chcela presadiť, aby sa o tomto bode kvôli nedostatočnému zdôvodneniu Úradu KSK vôbec nerokovalo.
"V materiáli mi chýba jasné a zrozumiteľne vyargumentované vysvetlenie, prečo vlastne musíme tú daň zvýšiť. Takisto neviem, prečo je to o sedem percent a nie o desať, päť alebo nula? Stále len vidím, že sa zvyšujú náklady na chod Úradu KSK a na mzdy pre nových pracovníkov, ktoré nám odčerpávajú peniaze. Práve tam a nie vo zvyšovaní daní by som hľadal dodatočné prostriedky na financovanie cestnej infraštruktúry," uviedol poslanec Viliam Novotný (SDKÚ).
Jeho návrhu, aby sa spomínané VZN prepracovalo a po doplnení predložilo na decembrové zastupiteľstvo KSK, napokon chýbalo k schváleniu osem hlasov. Nielen V. Novotnému, ale ani médiám nikto z kompetentných nevedel dať vysvetlenie, prečo sa sadzby zvyšujú práve o sedem percent.
"Spýtajte sa na to poslanca Novotného," dvakrát zopakoval predseda KSK Zdenko Trebuľa odpoveď na našu otázku, prečo sa na Úrade KSK rozhodli pre túto cifru.
Daň z motorových vozidiel sa týka všetkých úžitkových vozidiel, autobusov a osobných vozidiel, ktoré ich majitelia využívajú na podnikateľské účely. Jej výška je závislá od kategórie, v ktorej je vozidlo zaradené. Majitelia úžitkových vozidiel a autobusov podľa celkovej hmotnosti a počtu náprav zaplatia od 1 900 až do 76 800 Sk. Vlastníci osobných automobilov zaplatia podľa kubatúry motora od 1 700 do 6000 korún ročne. Všetci z nich si takto zaplatenú sumu budú môcť uplatniť ako odpočítateľnú položku v rámci svojho daňového základu v budúcom roku.
Podľa šéfa KSK budú financie z tejto dane použité najmä na skvalitnenie cestnej infraštruktúry, pričom poukázal na to, že nákladné autá a kamióny, ktoré spadajú pod režim cestnej dane, výrazne zaťažujú a poškodzujú cesty II. a III. triedy v kraji. Zdôraznil pritom, že tieto komunikácie začali viac využívať najmä preto, aby sa vyhli spoplatneným úsekom ciest I. triedy. Zároveň vyzval poslancov NR SR, aby v tomto smere iniciovali zmenu legislatívy pre "nákladiaky" a kamióny jazdiace po týchto cestách.
"Vôbec nejde o nejaké dramatické zvyšovanie daní a nemyslím si, že sa tým zníži konkurencieschopnosť našich podnikateľských subjektov. Až doteraz sme boli na Slovensku daňovo najnižší. V podstate sme teraz len zjednotili daňové sadzby, no aj tak budeme mať jedny z najnižších sadzieb," uviedol Z. Trebuľa.
Doterajší výnos z tejto dane predstavoval v KSK zhruba 310 miliónov Sk, pričom budúci rok by to podľa prepočtov Úradu KSK malo byť zhruba 332 miliónov Sk. Terajším zvýšením sa KSK dostal výškou svojich sadzieb na úroveň Bratislavského, Trnavského a Žilinského samosprávneho kraja. O 5-6 percent viac platia podnikatelia-motoristi v Prešovskom, Banskobystrickom a Nitrianskom samosprávnom kraji. Trenčiansky samosprávny kraj má v porovnaní s KSK o 10 percent vyššie sadzby.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári