zastupiteľstvo. Zmeny a doplnky regulačného plánu na Námestí osloboditeľov sú jedným z najdôležitejších bodov programu. Podstatou zmeny, ktorú by mali poslanci schváliť, je posun hranice možnej zástavby západným smerom (viac k pamätníkom) a scelenie do jedného objektu, ktoré vyplýva z charakteru Auparku - polyfunkčného objektu s funkciou obchodu, služieb, zábavy, administratívy a podzemného parkoviska so súvislým vnútorným peším priestorom. S tým súvisí aj výrazná zmena organizácie dopravy na tomto území.
Podľa primátora Košíc Františka Knapíka zmena regulačného plánu by mala byť výsledkom konsenzu medzi predstavami investora a zástupcov mesta.
"Investor predložil návrh, ktorý komplexne rieši priestor námestia. Platný územný plán tieto potreby nezohľadňuje. Stav námestia už dávno nezodpovedá ani predstavám, ani potrebám obyvateľov. Teraz máme seriózneho partnera, silného investora, ktorý má navyše skúsenosti z realizácie podobných projektov. Nemám obavy, že by túto úlohu a súčasne aj výzvu nedokázal architektonicky zvládnuť."
Poslancovi Jánovi Frajtovi (Smer), ktorý výstavbe Auparku fandí od začiatku, najviac prekáža, že oponenti výstavby uvádzajú ako argumenty nepravdivé informácie.
"Ide o zbytočný humbuk, na tomto území sa počíta so zástavbou už celé roky a je to aj v súčasne platnom regulačnom pláne. Žiadna verejná zeleň tam nie je a ani sa výstavbou nezničí. Veď sa tam malo postaviť sídlo holdingu VSŽ. Teraz ide o to, že podľa platného plánu sa môže stavať na cca polovici územia, po zmene by sa mohlo stavať na dvoch tretinách. Podstatné je pre mňa to, aby tam nevyrástol nejaký paškvil, ale keďže ide o renomovanú firmu so zahraničnými skúsenosťami, o to sa nebojím."
Šéf poslaneckého klubu KDH Martin Boritáš si naopak myslí, že posun západnej hranice zástavby nie je nevyhnutný a ak, tak iba čiastočne.
"Mesto nemôže byť servilné a vyhovieť všetkým požiadavkám investora," tvrdí.
Najväčšie spory sa vedú aj v súvislosti s riešením dopravy. Tá by sa mala presunúť na južnú časť, t. j. Štúrova by bola od križovatky Palackého - Jantárová až po Fejovu štvorprúdovkou, ktorá by sa na dve dvojprúdovky rozdelila v časti pred Dargovom s tým, že územie pri Slovane by sa stalo pešou zónou a spojovacia komunikácia na Bottovu by sa zrušila. Časť poslancov a architektov je presvedčená, že by mala byť štvorprúdovka riešená zapustením pod zem, čo by bolo niekoľkonásobne drahšie (cca 700 miliónov).
"Podľa môjho osobného názoru by sa mal investor hneď v prvej etape výstavby zaviazať k realizácii mimoúrovňového riešenia dopravy na vlastné náklady. Bola by to čiastočná kompenzácia za ústretovo nízku predajnú cenu za pozemky. Bezpečnosť chodcov musí byť zabezpečená, podchody ani nadchody nie sú vhodné, skúseností s nimi sú zlé," tvrdí Boritáš.
Frajt je naopak presvedčený, že o dobré riešenie dopravy sa postará investor, pretože nikomu nemôže viac záležať na tom, aby v blízkosti Auparku bola bezproblémová doprava a dobrý prístup pre ľudí.
"Ak by to urobil zle a doprava by spôsobovala kolízie, nedalo by sa parkovať alebo čosi podobné, nikto by predsa do Auparku nešiel. Považujem za absolútny nezmysel, aby bol hlavný ťah dopravy cez centrum, to neexistuje v žiadnom meste. Košice majú vynikajúco spracované riešenie dopravy, niektoré obchvaty sú už vybudované, niektoré treba vybudovať, mám na mysli najmä obchvat cez Masarykovu - nadjazd ponad trať okolo kasární bývalej leteckej akadémie a napojenie okolo amfiteátra, kde sa musí urobiť križovatka, na Popradskú okolo KVP, čím by sa odbremenila Hlinkova ulica. Na to by sa mohli zohnať peniaze cez štrukturálne fondy EÚ," dodáva Frajt.
Poslanecké kluby KDH a SDKÚ budú o zmenách ešte do štvrtka rokovať, či a v akom znení to schvália.
K ČOMU SA MESTO ZAVIAZALO
V apríli 2004 investorská spoločnosť HB Reavis Group (medzičasom sa dohodla na spolupráci s holandskou firmou Rodamco) prezentovala na pôde magistrátu zámer postaviť Aupark za dve miliardy korún. V máji 2004 mestské zastupiteľstvo schválilo odpredaj 10-tisíc metrov štvorcových za minimálne 30 miliónov korún s tým, že ďalších 100 miliónov vrazí do vyriešenia dopravy. Komisia pre predaj a prenájom majetku potvrdila minimálnu cenu.
Zastupiteľstvo potom v októbri 2004 schválilo postup pre riešenie zástavby Námestia osloboditeľov na základe investorom vypísanej urbanisticko-architektonickej súťaže. Mesto Košice a spoločnosť Aupark III uzatvorili 1. decembra 2004 zmluvu o spolupráci. V zmysle uznesenia MZ a uvedenej zmluvy spoločnosť Aupark III vypísala urbanisticko-architektonickú súťaž na riešenie polyfunkčného objektu AUPARK KOŠICE. Súťaž sa uskutočnila v mesiacoch január - apríl 2005. Zmluva zaväzuje Mesto Košice zabezpečiť zmeny a doplnky územnoplánovacej dokumentácie v súlade s výsledkami súťaže.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári