spolu s jedným z avizovaných uchádzačov, firmou SOR, a je na to aj dôkaz! Včera nám to povedali predseda predstavenstva DPMK Ján Bendžala (KDH) a šéf dozornej rady Martin Jalč (nominant SDKÚ).
Zodpovednosť za to pripisujú generálnemu riaditeľovi Jozefovi Jaššovi (nominant SDKÚ), ktorý mal na starosti prípravu podkladov pre verejné obstarávanie. Dozorná rada a šéf predstavenstva preto žiadajú Jaššov odchod a dočasné zastavenie, čiže nevyhlásenie súťaže, kým jej prípravu nepreverí kontrolór mesta.
Nepochopiteľné totiž je, z akého dôvodu generálny riaditeľ preposlal členom predstavenstva na schválenie e-mail s podmienkami súťaže, ktorý predtým dostal od uchádzača o zákazku!
"Technické podmienky súťaže, ktoré napriek výhradám opakovane predložil predstavenstvu generálny riaditeľ, sú šité na mieru jednému z potenciálnych uchádzačov a sú iné ako tie pôvodné, ktoré predtým vypracoval technický útvar DPMK," tvrdí Bendžala.
Tieto podmienky však minulú stredu schválili traja členovia päťčlenného predstavenstva: za hlasovali podpredseda Ladislav Vozárik (nominant SDKÚ), Milan Popovič (nominant ANO) a Alžbeta Franková (nominantka SDKÚ), nesúhlasili s nimi Bendžala a Pavel Titl (nominant klubu KDH-DS).
Hneď vo štvrtok mal generálny riaditeľ zabezpečiť zaslanie oznámenia kvôli vyhláseniu súťaže vo vestníku, no ešte v stredu, už po schválení podmienok, sa našiel dôkaz o tom, že podmienky boli pripravované so SOR-om.
V elektronickom dokumente so spomínanými podmienkami, ktorý Jaššo rozoslal (len preposlal) členom predstavenstva e-mailom, bolo totiž možné vyhľadať informáciu, že s ním ako posledný manipuloval človek s rovnakým menom, ako je meno zástupcu českého SOR-u uvedené na jeho internetovej stránke.
"Predtým sme mali len podozrenia, ale toto je dôkaz, preto som požiadal o pomoc predsedu dozornej rady (tá včera mimoriadne zasadla a vyslovila Jaššovi nedôveru - pozn. red.). Prečo traja členovia predstavenstva hlasovali za podmienky zvýhodňujúce jednu firmu, vyrábané v spolupráci s ňou, nevieme. Možno si len domyslieť, čo je za tým..." komentoval Bendžala.
"Ale ja som sa o komunikácii generálneho riaditeľa s možným uchádzačom dozvedel tiež až minulú stredu, keď už boli podmienky schválené," vyhlásil včera Vozárik s tým, že Jaššovo konanie nie je v poriadku a on by tak nepostupoval. Podpredseda predstavenstva si však aj tak myslí, že schválené podmienky nikoho nezvýhodňujú.
Bendžala, Jalč i Vozárik sa už podľa vlastných slov pýtali Jašša na vysvetlenie, no uspokojivú odpoveď zatiaľ nedostali.
Navyše generálny riaditeľ sa včera, údajne pre cestu na dnešné rokovanie v Bratislave a i napriek príkazu predsedu predstavenstva, nezúčastnil ani zasadnutia dozornej rady a tá s tým vyslovila nespokojnosť. "Vyzerá to totiž ako vyhnutie sa podaniu vysvetlenia," poznamenal Jalč.
Dodal, že s Bendžalom informujú v najbližších dňoch primátora Františka Knapíka o podozrení z klientelizmu a požiadajú ho, aby konal a zvážil zvolanie valného zhromaždenia s programom personálne otázky.
DPMK mal vyhlásiť súťaž do konca septembra (no s tým už aj tak meškal) a kúpiť 16 autobusov do konca februára (hoci pôvodne chcel prvých 5 ešte do konca novembra, to už tiež padlo). Momentálne je teda termín vyhlásenia súťaže neistý.
"Neviem, či by sme radšej nemali dať vypracovať podklady súťaže externému, nezávislému odborníkovi z oblasti dopravy, lebo vyzerá to tak, že v predstavenstve sa nedohodneme," uvažuje Bendžala.
Podľa Jalča by v prípade porušenia zákona o verejnom obstarávaní pri 120-miliónovej zákazke hrozili DPMK niekoľkomiliónové sankcie.
Jaššo: Nie som si ničoho vedomý
Včera sme zatelefonovali aj generálnemu riaditeľovi DPMK, ktorý práve cestoval do Bratislavy. "Páni Jalč a Bendžala sa dali dokopy s pánom Melicharom, ktorý je zástupcom SOLARIS-u (ďalší potenciálny uchádzač o zákazku - pozn. red.), pracuje u nás a pripravoval podmienky, a bojujú proti tomu, aby súťaž bola otvorená a aby mali možnosť viacerí uchádzači," reagoval Jaššo.
Ľubomír Melichar je zamestnancom DPMK vo funkcii vedúceho strediska údržby cestnej dopravy a podpredsedom dozornej rady a na poľskej webstránke SOLARIS-u (firma vyrábajúca autobusy) je stále uvedený ešte ako kontaktná osoba pre Slovensko. To však už podľa Bendžalu neplatí, lebo DPMK už nie je výhradným zástupcom pre dovoz autobusov SOLARIS na Slovensko (v minulosti bol).
"Z pozície vedúceho strediska som spolupracoval s technickým riaditeľom (Jurajom Krempaským) na tvorbe pôvodných technických podmienok súťaže, tie však boli parametrami nastavené na možnosť súťaže všetkých veľkých európskych výrobcov autobusov," vysvetlil Melichar.
Jaššo na otázku, prečo konzultoval podmienky súťaže so zástupcom SOR-u, odpovedal: "Ja si nie som ničoho vedomý."
Spýtali sme sa teda, ako je potom možné, že v elektronickom dokumente s podmienkami je zaznamenané, že s ním robil zástupca SOR-u. "Všetko je možné. Popieram však, že som e-mailoval s cieľom, aby som dával pripraviť podmienky. Sú totiž aj iné ciele. Ale k tým sa vyjadrím až v stredu, keď sa vrátim z Bratislavy."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári