Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

S riaditeľom SOI MVDr. Danielom Horváthom hovoríme o rozdieloch medzi podnetom a sťažnosťou

Reklamáciu si uplatnite priamo v predajni, kde vás sklamaliČitateľka A. D. podala na Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Košický kraj na

Reklamáciu si uplatnite priamo v predajni, kde vás sklamali

Čitateľka A. D. podala na Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Košický kraj na Vrátnej ulici sťažnosť na istú predajňu. Dostala odpoveď, že jej list SOI nepovažuje za sťažnosť, iba za podnet, takže s ním aj bude nakladať ako s podnetom. Aký je rozdiel medzi podnetom a sťažnosťou a čo má robiť človek, ktorý nie je spokojný s prístupom predajne?, to sú otázky, ktoré sme v súvislosti s čitateľkiným listom položili riaditeľovi SOI v Košiciach MVDr. Danielovi Horváthovi.

Skryť Vypnúť reklamu

"Sťažnosťou sú podania, ktoré smerujú proti postupu zamestnancov SOI pri výkone kontroly, dozoru, trhového dohľadu a inšpekčnej činnosti. Podávajú ich zväčša podnikatelia, ktorí neboli spokojní s kontrolou našimi pracovníkmi," uviedol D. Horváth (na snímke). Pri vybavení sťažnosti SOI postupuje v zmysle zákona č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach. Teda je povinná ju prijať na hociktorom pracovisku a prešetruje ju do 30 dní od doručenia vnútorný kontrolór SOI. Ak si to šetrenie vyžaduje, čas sa môže predĺžiť na 60 dní a ústredný riaditeľ môže ďalších 30 dní pridať. O každom predĺžení, aj o výsledku prešetrenia, musí byť sťažovateľ písomne informovaný. Ak spotrebiteľ na podaní uvedie, že je to sťažnosť, originál sa mu, aj s poučením, do 5 dní vráti a kópia s prípadnými prílohami poslúži ako podnet na kontrolu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tie podania, ktoré pošlú občania alebo právnické osoby a SOI ich prešetruje v rámci kontrolnej, inšpekčnej, dozornej činnosti alebo trhového dohľadu, sú podnety," pokračoval D. Horváth. "Poukazovať môžu na porušovanie právnych predpisov, na diskrimináciu a klamanie spotrebiteľa, na nevybavenie reklamácie v stanovenej lehote alebo na iné porušenie povinností pri predaji tovaru a poskytovaní služieb." Aby bol pri vybavení zjednodušený a urýchlený postup, pisatelia by mali jasne uviesť, že podávajú podnet, nie sťažnosť, zdôraznil riaditeľ.

"Pri podaniach zákon neurčuje, akým spôsobom a dokedy sa nimi máme zaoberať. Nie je stanovená ani forma podania, ale musí tam byť napísaný názov prevádzkovej jednotky, adresa a dôvod, prečo spotrebiteľ podnet dáva. Pripojiť treba i fotokópie súvisiacich dokladov, napríklad doklad o zaplatení, reklamačný lístok, reklamný katalóg a podobne. Podanie môže byť adresné, aj anonymné." Soikári im vždy venujú pozornosť a zaraďujú ich do plánu kontrol. Odpoveď o výsledku kontroly pošlú pisateľovi len vtedy, keď sa predmet podania i záver spotrebiteľa osobne dotýkajú. Napríklad, ak ide o vrátenie peňazí, výmenu tovaru a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak spotrebiteľ nie je spokojný s úrovňou a kvalitou tovaru a poskytovaných služieb, má právo uplatniť reklamáciu priamo v prevádzke alebo v predajni. Počas otváracieho alebo prevádzkového času v nej musí byť prítomný majiteľ, poverený zástupca, prípadne zamestnanec, ktorý reklamáciu vybaví. Ak chce zákazník podať podnet týkajúci sa nekvalitných potravín, mal by ho kvôli urýchleniu adresovať Regionálnej veterinárnej a potravinovej správe. Pri nekvalite jedál alebo nápojov Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva.

Poslaním SOI je kontrola vnútorného trhu. Zisťujú najmä, či sa predávajú a poskytujú potraviny a služby v zhode s technickými požiadavkami, v správnej kvalite a množstve. Či sa dodržiavajú cenové predpisy, podmienky skladovania a dopravy, overené meradlá, bchodné podmienky veriteľov a zmluvné podmienky pre spotrebiteľov. A tiež, či sa dodržiavajú ostatné podmienky veľkoobchodnej, distribučnej, maloobchodnej činnosti a poskytovania služieb. "SOI však nie je oprávnená vstupovať do reklamačného konania, posudzovať reklamovaný tovar, ani rozhodovať o opodstatnenosti reklamácie," uzavrel MVDr. Daniel Horváth.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 755
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 857
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 567
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 650
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 488
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 508
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 352
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 252
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 125
  10. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 094
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Zasnežené východné Slovensko.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop