Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

S riaditeľom SOI MVDr. Danielom Horváthom hovoríme o rozdieloch medzi podnetom a sťažnosťou

Reklamáciu si uplatnite priamo v predajni, kde vás sklamaliČitateľka A. D. podala na Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Košický kraj na

Reklamáciu si uplatnite priamo v predajni, kde vás sklamali

Čitateľka A. D. podala na Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Košický kraj na Vrátnej ulici sťažnosť na istú predajňu. Dostala odpoveď, že jej list SOI nepovažuje za sťažnosť, iba za podnet, takže s ním aj bude nakladať ako s podnetom. Aký je rozdiel medzi podnetom a sťažnosťou a čo má robiť človek, ktorý nie je spokojný s prístupom predajne?, to sú otázky, ktoré sme v súvislosti s čitateľkiným listom položili riaditeľovi SOI v Košiciach MVDr. Danielovi Horváthovi.

Skryť Vypnúť reklamu

"Sťažnosťou sú podania, ktoré smerujú proti postupu zamestnancov SOI pri výkone kontroly, dozoru, trhového dohľadu a inšpekčnej činnosti. Podávajú ich zväčša podnikatelia, ktorí neboli spokojní s kontrolou našimi pracovníkmi," uviedol D. Horváth (na snímke). Pri vybavení sťažnosti SOI postupuje v zmysle zákona č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach. Teda je povinná ju prijať na hociktorom pracovisku a prešetruje ju do 30 dní od doručenia vnútorný kontrolór SOI. Ak si to šetrenie vyžaduje, čas sa môže predĺžiť na 60 dní a ústredný riaditeľ môže ďalších 30 dní pridať. O každom predĺžení, aj o výsledku prešetrenia, musí byť sťažovateľ písomne informovaný. Ak spotrebiteľ na podaní uvedie, že je to sťažnosť, originál sa mu, aj s poučením, do 5 dní vráti a kópia s prípadnými prílohami poslúži ako podnet na kontrolu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tie podania, ktoré pošlú občania alebo právnické osoby a SOI ich prešetruje v rámci kontrolnej, inšpekčnej, dozornej činnosti alebo trhového dohľadu, sú podnety," pokračoval D. Horváth. "Poukazovať môžu na porušovanie právnych predpisov, na diskrimináciu a klamanie spotrebiteľa, na nevybavenie reklamácie v stanovenej lehote alebo na iné porušenie povinností pri predaji tovaru a poskytovaní služieb." Aby bol pri vybavení zjednodušený a urýchlený postup, pisatelia by mali jasne uviesť, že podávajú podnet, nie sťažnosť, zdôraznil riaditeľ.

"Pri podaniach zákon neurčuje, akým spôsobom a dokedy sa nimi máme zaoberať. Nie je stanovená ani forma podania, ale musí tam byť napísaný názov prevádzkovej jednotky, adresa a dôvod, prečo spotrebiteľ podnet dáva. Pripojiť treba i fotokópie súvisiacich dokladov, napríklad doklad o zaplatení, reklamačný lístok, reklamný katalóg a podobne. Podanie môže byť adresné, aj anonymné." Soikári im vždy venujú pozornosť a zaraďujú ich do plánu kontrol. Odpoveď o výsledku kontroly pošlú pisateľovi len vtedy, keď sa predmet podania i záver spotrebiteľa osobne dotýkajú. Napríklad, ak ide o vrátenie peňazí, výmenu tovaru a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak spotrebiteľ nie je spokojný s úrovňou a kvalitou tovaru a poskytovaných služieb, má právo uplatniť reklamáciu priamo v prevádzke alebo v predajni. Počas otváracieho alebo prevádzkového času v nej musí byť prítomný majiteľ, poverený zástupca, prípadne zamestnanec, ktorý reklamáciu vybaví. Ak chce zákazník podať podnet týkajúci sa nekvalitných potravín, mal by ho kvôli urýchleniu adresovať Regionálnej veterinárnej a potravinovej správe. Pri nekvalite jedál alebo nápojov Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva.

Poslaním SOI je kontrola vnútorného trhu. Zisťujú najmä, či sa predávajú a poskytujú potraviny a služby v zhode s technickými požiadavkami, v správnej kvalite a množstve. Či sa dodržiavajú cenové predpisy, podmienky skladovania a dopravy, overené meradlá, bchodné podmienky veriteľov a zmluvné podmienky pre spotrebiteľov. A tiež, či sa dodržiavajú ostatné podmienky veľkoobchodnej, distribučnej, maloobchodnej činnosti a poskytovania služieb. "SOI však nie je oprávnená vstupovať do reklamačného konania, posudzovať reklamovaný tovar, ani rozhodovať o opodstatnenosti reklamácie," uzavrel MVDr. Daniel Horváth.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 672
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 131
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 161
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 871
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 688
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 486
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 781
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 144
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 963
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 624
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Správny smer si niektorí vodiči vyberajú v poslednej chvíli.

V Kolinovciach pri povodniach zasahujú s polstoročnou technikou

Rozvodnený Hornád zaplavuje obec v okrese Spišská Nová Ves pravidelne.

Dobrovoľným hasičom v Kolinovciach slúži 48-ročná avia.
Anna Jurčenková.

Rábek bol v karanténe štrnásť dní. Aj tak chcú hádzanári Prešova vyhrať

S francúzskym tímom Nimes pricestoval i Košičan Paul.

Za Nimes chytá aj Slovák Teodor Paul.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop