Veterány. Starajú sa o ne s láskou a nehou. Dokážu sa v nich "šprtať" nekonečné hodiny.
Vidieť na ceste veterán je určite veľký zážitok. Svoje o tom vie aj Prešovčan, člen Veterán Šariš klubu Jozef Hlafka. "Jeden môj kamarát má drahé auto. No keď šiel v mojom veteráne, vo felícii so spustenou strechou, nevychádzal z údivu, ako na nás každý pozeral. Povedal, že za jeho autom sa neobzrie nik," opisuje nevšedný zážitok. Hovorí, že nie je nič výnimočné, že keď frčí po ceste, ostatní vodiči mu kývajú, trúbia, blikajú.
Jozef Hlafka sa svojmu koníčku venuje už 15 rokov. Vidieť na ceste ho môžete na veteráne - felícii so sklápacou strechou z roku 1962. "Tieto autíčka sú veľmi obľúbené," hovorí J. Hlafka a dodáva: "Tento koníček je finančne veľmi nákladný. Potrebujeme dosť peňazí, keď ideme na zraz veteránov. A aj údržba a starostlivosť takéhoto auta niečo stojí."
Predsedom Veterán Šariš klubu je Prešovčan Marek Repčák. Začínal motorkami, neskôr ich vymenil za staré autá. Jednu motorku - Jawu 250, známu ako "perak", z roku 1949 má ešte doma aj dnes, ale už častejšie jazdí na aute. Na ceste ho vidieť na Škode 440 Spartak, vyrobenej v roku 1957. Okrem nej sa môže pochváliť aj Škodou MB 1000 de luxe.
"Už od detstva som inklinoval k technike, začínal som sa leteckým modelárstvom, získaval som manuálne zručnosti," hovorí ďalší zberateľ historických áut, Alexander Ducár z Prešova. "Po skončení vysokej školy som poškuľoval po starých autách a chcel som si nejaké staré auto zohnať. Chcel som ho mať preto, aby som sa oňho staral a uchoval ho v pôvodnom stave, čo sa mi aj podarilo," hovorí.
Členovia klubu tento rok v júni po prvýkrát organizovali Šarišský okruh veteránov. Akcia mala úspech, prišlo viac ako 50 účastníkov s historickými vozidlami a aj široká verejnosť mohla zhliadnuť tieto vozidlá na trase zrazu. Nechýbala jazda týchto áut po regióne Šariša. "Pripravujeme ďalší ročník," hovorí o plánoch M. Repčák. Prešovský Veterán Šariš klub okrem toho podujatia organizuje aj dvakrát ročne burzu. "Chceme, aby ľudia priniesli na burzu niečo, čo im zavadzia v garáži či pivnici, ale nám, zberateľom by to pomohlo. Získať niektoré súčiastky do starých áut je problém, ktorý sa dá vyriešiť práve na takejto akcii," hovorí M. Repčák.
Prešovských zberateľov trápi, že nemajú žiadne priestory, v ktorých by garážovali staré autá. "Práve z tohto dôvodu niektoré autá skončili v šrote. Je to lepšie, ako keď auto stojí na dvore, lebo tak sa znehodnotí. Keby sme mali priestory, mohli by sme zriadiť múzeum veteránov. Bolo by to dobre, lebo vidím, že veľa mladých ľudí má záujem o tento koníček," hovorí J. Hlafka, ktorý niektoré autá predal aj preto, lebo je veľkým problémom na takéto auto získať značku.
A ako sa rodí taký veterán? Staré auto, ktoré je v nálezovom, predrenovačnom stave, je pri jeho renovácii potrebné doslova rozobrať do poslednej súčiastky. A potom nasledujú stovky hodín práce- klampiarskych, čalúnických..... A treba dodať aj to, že každý majiteľ historického auta je vlastne mechanik a údržbár v jednom.
Vyčísliť hodnotu historických áut nie je jednoduché. Pre zberateľa, ktorý sa o svojho tátoša stará, leští ho, lakuje, pozná detailne každú jednu súčiastku, je hodnota vysoká a neraz nevyčísliteľná. Od zanietených zberateľov sa dozvedáme, že zreštaurovanie jedného auta sa počíta na tisíc hodín a státisíce korún. K veteránu má však každý jeden zberateľ citový vzťah a preto sa ho vzdať je niekedy naozaj veľmi ťažké.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári