určitý čas od súkromného zberateľa unikátne Warholové portfólio Kamufláže (Camouflage).
Ide o sériu ôsmich obrazov vytvorených technikou screentprint on Lenox Museum Board. Spája sa s nimi niekoľko zvláštnosti. "Warhol ich vytvoril len niekoľko týždňov pred svojou smrťou vo februári 1987 a doslova sa nedožil momentu vyschnutia farieb," hovorí Martin Cubjak (na snímke), jeden z kurátorov múzea.
Portfólio nepatrí k zdaniu ležérne zrealizovaného umeleckého diela, s najväčšou pravdepodobnosťou je v ňom zakódovaná najintenzívnejšej Warholová životná manipulácia kamuflážovať. "Warhol sa nami koncepčne hrá. Je ťažké identifikovať rozmer, do ktorého nás svojimi kamuflážami vťahuje, na jednej strane využíva motív typický pre vojenské účely, na druhej strane prostredníctvom pripravených schém technikou sieťotlače prenáša aj iné farebné kompozície, pripomínajúce akúsi vzdialenú či opustenú krajinu," myslí si Cubjak.
Fabula tejto zvláštnej Warholovej vizuálnej poézie je ťažko postihnuteľná, ale nie však neurčitá či neistá. Warhol totiž cez svoje diela často kamuflažoval sám seba, preto sa nedajú vnímať cez jeho autenticitu. Podľa Cubjaka tak Warhol zrejme opäť odkrýva svoj programovo premyslený motív tvorby premeniť skrytý pop-artový prejav na presvedčivú stratégiu či filozofiu každodenného života.
Umelec ani pri tomto diele neostal iba pri tvorbe. Cubjak spája Warholov "biznis art" či predajnú chytrosť s jeho spoluprácou s módnym dizajnérom Stephenom Sprouseom. Spolu pripravilu podklady s motívom kamufláži pre tvorbu šatstva. "Tento konfekčný návrh, prenesený asociáciou vojny do sveta špičkovej módy v priebehu krátkeho času priťahoval pozornosť najmä v mestskom prostredí," vysvetľuje kurátor.
Dodáva však, že s najväčšou pravdepodobnosťou platí fráza, že najvýznamnejšou Warholovou kamuflážou bola predsa len samotná osobnosť Andyho Warhola.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári