prevádzky, keď sa ukázalo, že nové označovače jednorazových cestovných lístkov nedokážu vytlačiť dátum a čas. To znamená, že cestujúci cestuje nie vlastnou vinou načierno.
Ľudia hromžia, pretože sa už do predaja dostali nové typy cestovných lístkov, ktoré sú širšie a do klasických štikačov nevojdú. Navyše tieto lístky sú už bez klasickej číselnej mriežky. "Cestovala som električkou č. 9 na Sídlisko nad jazerom. Už na prvej zastávke na Námestí maratónu mieru, kde som nastúpila, som si chcela lístok označiť. Nepodarilo sa mi to vo viacerých označovačoch, a tak som celú cestu tŕpla, či nepríde revízor. Pritom som v stánku kúpila nové cestovné lístky," sťažuje sa pani Katka.
Podobných príbehov ľudí, ktorí cestujú mestskou hromadnou dopravou, je však veľmi veľa. Stále majú pocit, že dopravný podnik situáciu v súvislosti s prechodom na nový typ označovačov úplne nezvládol. Podľa generálneho riaditeľa DPMK Jozefa Jašša problém skutočne existuje a na jeho odstránení sa pracuje. "Ospravedlňujeme sa cestujúcej verejnosti za problémy,
ktoré vznikli pri spustení skúšobnej prevádzky odbavovacieho a informačného systému cestujúcich MHD Košice na báze bezkontaktných čipových kariet. Viete, skúšobná prevádzka je iná ako ostrá a my sa snažíme odstrániť všetky nedostatky," vysvetľuje J. Jaššo.
Ako dodáva, na ladení systému a odstraňovaní nedostatkov intenzívne pracujú zamestnanci DPMK a dodávateľská firma EmTest, a.s., Žilina. "Veríme, že v čo najkratšom čase budú nedostatky súvisiace so spúšťaním nového systému vyriešené. Hapruje nám technika, tie označovače, keď do nich vopcháte lístok, nie vždy urobia, čo majú. Odstraňujeme to za pochodu, no nie je to jednoduché, keďže sú vozidlá v prevádzke. Počas víkendu bude znížená výprava, tak dúfajme, že sa nám podarí aspoň trochu systém vyladiť."
DPMK si bolo svojho času pozrieť takýto systém odbavovania v Hradci Králové, kde však všetko fungovalo. Preto sa vedenie spoločnosti rozhodlo pre nákup tejto technológie. "Tam to fungovalo aj funguje. Na začiatku mali taktiež problémy, ktoré istý čas trvali. My si uvedomujeme, že ide o skúšobnú prevádzku. Potrvá do konca roka, na rozdiel od interpretácie mojich kolegov, ktorí informovali, že bude len do konca tohto mesiaca. To sa mi zdá príliš krátky čas."
Čo majú teda ľudia robiť, aby si dokázali lístky označiť a neriskovali prípadnú pokutu? J. Jaššo radí, aby si nový typ lístka pozdĺžne zohli a označili v klasickom štikači. "Nevadí, že tam nie je číselná mriežka, revízor si to vie odkontrolovať. Musíme k problému, ktorý reálne nastal, pristupovať ľudsky a prihliadať aj na takto štiknuté lístky. Pripravovali sme sa na spustenie dlho a dokonale a vidíte. Sme v permanencii, no myslím, že skúšobná prevádzka nám ešte prinesie veľa prekvapení."
Kto radu riaditeľa o skladaní širších lístkov nečítal, bude možno cestovať opäť nechtiac načieno. Či ľudský prístup budú mať potom aj revízori zistí pri ich kontrole. Staré lístky totiž ešte platia, kúpiť ich je však už problém.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári