súkromnej spoločnosti OutClaim, vyvoláva pochybnosti, či je právne v poriadku. Ako sme už informovali, cestujúci, ktorí boli revízormi prichytení bez platného lístka a nezaplatia pokutu vo výške 1 000 korún priamo na mieste alebo do 30 dní, sú následne riešení spoločnosťou OutClaim. Celý proces od nezaplatenia, cez súd až po exekúciu je takto niekoľkonásobne rýchlejší a oveľa drahší ako doteraz, keď sa vymáhanie pokuty vlieklo na klasickom súde. Spoločnosť OutClaim využíva na vymáhanie pohľadávok inštitút tzv. rozhodcovského súdu, ktorého poslaním je efektívne a rýchle riešenie sporov mimosúdnou cestou. Odborníci na obchodné právo však pripomínajú, že ku konaniu pred rozhodcovským súdom môže dôjsť, len ak sa obe strany na tom písomne dohodnú. V prípade čiernych pasažierov takýto písomný súhlas chýba...
V autobusoch a električkách sa prvého mája objavil novelizovaný prepravný poriadok, v ktorom pribudlo ustanovenie o tom, že "všetky spory, ktoré vzniknú zo zmluvy o preprave osôb a batožín, budú riešené pred stálym rozhodcovským súdom, konkrétne pred Európskym rozhodcovským súdom zriadeným pri obchodnej spoločnosti Arbitrážne a mediačné centrum. Strany súhlasia, aby Európsky rozhodcovský súd rozhodol spor na základe písomností, bez ústneho pojednávania."
Podľa vedúceho katedry obchodného a hospodárskeho práva Právnickej fakulty UPJŠ v Košiciach doc. JUDr. Jána Husára, ktorého sme v tejto súvislosti oslovili, len doplnenie prepravného poriadku ku konaniu pred rozhodcovským súdom nepostačuje. "Pokiaľ nebude s každým čiernym pasažierom spísaná písomná dohoda, nemôže ku konaniu pred rozhodcovským súdom vôbec dôjsť," zdôrazňuje docent Husár. Čierny pasažier musí byť pred podpísaním takejto dohody informovaný o tom, čo konanie pred rozhodcovským súdom prináša, teda aj o tom, že oproti klasickému súdu zaplatí niekoľkonásobne viac. Až na základe komplexných informácií sa čierny pasažier má mať právo dobrovoľne rozhodnúť. "Ku konaniu pred rozhodcovským súdom nemožno nikoho prinútiť a môže sa začať len na základe dobrovoľného súhlasu oboch strán. Ak čierny pasažier súhlas nedá, spor bude riešiť klasický súd."
Predseda Európskeho rozhodcovského súdu JUDr. Jozef Brázdil argumentuje, že písomná forma rozhodcovskej zmluvy, t.j. v našom prípade medzi DPMK a čiernym pasažierom, je zachovaná aj vtedy, ak je dohodnutá telefaxom alebo pomocou iných telekomunikačných zariadení, ak je obsiahnutá v dokumente podpísanom zmluvnými stranami alebo vo vzájomne vymenených listoch. "To znamená, že zmluva nemusí byť zachytená na jednej listine. Ak z obsahu listín, ktoré si obe strany vymenili vyplýva, že ide o rozhodcovskú zmluvu, potom nemožno mať o platnosti rozhodcovskej zmluvy pochybnosti," tvrdí Brázdil.
"Ak by bol podpis čierneho pasažiera získaný ľstivým spôsobom, bol by takýto postup v rozpore so smernicou Rady EHS o nekalých podmienkach v spotrebiteľských zmluvách," zdôrazňuje JUDr. Husár dôležitosť podrobného informovania klienta o tom, čo konanie pred rozhodcovským súdom prináša i o tom, že sa môže dobrovoľne rozhodnúť.
Mgr. Daniel J. Krátky zo spoločnosti OutClaim na priamu otázku Korzára, akým spôsobom dosiahnu písomný súhlas od čierneho pasažiera, neodpovedal. "Z vašich opakovaných otázok vyznieva pomerne dosť jednoznačné presvedčenie o potrebe akéhosi písomného súhlasu zo strany žalovaného. Môžeme konštatovať, že dosiaľ nám Európsky rozhodcovský súd neodmietol žiadny návrh z dôvodu jeho nepríslušnosti. Ak by k tomu aj došlo, nevidíme žiadny problém, o veci by rozhodoval príslušný všeobecný súd, čo by v našej činnosti znamenalo len potenciálne zvýšenie príjmu pre DPMK, a to z dôvodu vyššieho príslušenstva k istine pohľadávky DPMK vzhľadom na dlhšiu lehotu vydania rozhodnutia. Chcem zdôrazniť, že OutClaim nemá o právnej perfektnosti podaní, ktoré adresuje na ERS, žiadne pochybností."
Podľa poslanca a právnika Jaroslava Kaifera zo Smeru je snaha DPMK o zeefektívnenie vymáhania pokút dobrá a chvályhodná, ale... "Nechcem obhajovať čiernych pasažierov, pretože na nich doplácame všetci. Lenže hľadanie spravodlivosti bez akýchkoľvek hraníc a využitie pochybných prostriedkov pri jej dožadovaní sa, nemôže byť tolerované. Za takýto pochybný prostriedok považujem využitie právnej nezdatnosti čiernych pasažierov v súvislosti so spochybniteľnosťou právomoci rozhodcovského súdu v týchto sporoch. Podporujem snahu riešiť problém vymáhania pohľadávok, ale iným, právne nespochybniteľným spôsobom," dodáva J. Kaifer.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári