Korzár logo Korzár Košice

Za vinníka havárie AN-24 označili veliteľa lietadla kpt. Norberta Kumančíka

Košice - Slzy v očiach pani Heleny Čigášovej z obce Geča v okrese Košice-okolie nevysychajú ani po ôsmich mesiacoch. Presne toľko času uplynulo v

utorok od tragického nešťastia - havárie vojenského lietadla An-24, ktoré 19. januára narazilo do stromov na kopci Borsó, neďaleko maďarskej obce Hejce. Medzi 42 obeťami havárie bol aj Pavol Čigáš, príslušník Motorizovaného práporu Trebišov, ktorý pôsobil v mierovej misii KFOR v kosovskej Prištine ako vodič prieskumník. Syn H. Čigášovej by sa v decembri dožil 36 rokov.

Pozostalí, ale najmä verejnosť netrpezlivo očakávali výsledky vyšetrovania tragédie, najmä však to, čo bolo jej príčinou a kto ju zavinil. V stredu minulého týždňa začali pozostlým posielať z Vojenskej obvodnej prokuratúry (VOP) Prešov uznesenia o zastavení trestného stíhania vo veci pre prečin všeobecného ohrozenia. Podľa uznesenia mal byť spáchaný tak, že, citujeme: "dňa 19. 1. 2006 počas letu vojenského dopravného lietadla typu An-24 ev. č. SQF 5605 z Prištiny v Srbsku do Košíc prepravujúceho príslušníkov mierovej misie KFOR a ďalšie osoby na územie SR po tom, ako veliteľ posádky lietadla dostal z riadiacej veže letiska Košice súhlas na priblíženie podľa pravidiel letu podľa vizuálnej orientácie, nedodržal bezpečnostnú výšku pri profile klesania za situácie, keď v rozpore s ustanovením článku 69 vojenského predpisu S-Let-1-1 a vojenského predpisu Let-3-43 nenastavil nebezpečnú výšku podľa režimu letu 300 metrov nad najvyšším bodom prelietavaného terénu. V dôsledku čoho lietadlo po predchádzajúcom zachytení korún stromov narazilo do ich kmeňov a následne do zeme na úpätí kopca Borsó v katastri obce Hejce na území Maďarskej republiky..."

SkryťVypnúť reklamu

V uznesení z 20. 9. 2006, ktoré podpísal prokurátor VOP pplk. JUDr. Slavomír Juhász sa ďalej píše, že na vznik a existenciu hlavnej a spolupôsobiacich príčin leteckej nehody mala pravdepodobne vplyv činnosť posádky lietadla (veliteľa, druhého pilota, letovoda), ktorá si pravdepodobne neuvedomila výšku kopcov prelietavaného terénu, prešla na priblíženie podľa vizuálnych meteorologických podmienok a orientovala sa vizuálne. Podľa osvetlených obcí v údolí rieky Hornád a svetelnými bodmi pod lietadlom (svetlá letiska Košice, osvetlené železničné prekladisko, U.S. Steel Košice) vľavo v smere letu. Pričom nebol vylúčený ani vplyv takzvanej "Kraftovej ilúzie čiernej diery", keď sa osvetlený bod v diaľke pilotovi v noci pri lete nad neosvetleným terénom javí bližšie ako v skutočnosti. Čo môže u pilota vyvolať pocit, že je potrebné viac klesať. Ako ďalšiu príčinu pádu vyšetrovatelia uvádzajú nenastavenie signalizácie nebezpečnej výšky veliteľom lietadla "s najväčšou pravdepodobnosťou preto, lebo zvuková signalizácia po modernizácii lietadla signalizovala pokles pod nastavenú výšku nepretržite až do pristátia, čo rušivo pôsobilo na korešpondenciu i na všetkých členov posádky. A teda pilot túto signalizáciu mohol nenastaviť v snahe o to, aby pri jej rušivom vplyve nedošlo k prepočutiu alebo skomoleniu prípadnej dôležitej informácie od orgánov riadenia letu, alebo niektorého z členov osádky."

SkryťVypnúť reklamu

Z uznesenia teda vyplýva, že na vznik nehody mala vplyv nesprávna činnosť veliteľa lietadla kpt. Norberta Kumančíka, ktorý z presne nezistených príčin nedodržal bezpečnostnú výšku. Pri jej správnom nastavení na rádiovýškomere by s najväčšou pravdepodobnosťou (píše sa v uznesení) posádka pri správnej funkcii signalizácie, stihla lietadlo vyviesť z nebezpečného klesania a zabránila tak zrážke s terénom a vzniku leteckej nehody. Lietadlo An-24 nebolo vybavené záznamovým vybavením na záznam komunikácie medzi členmi posádky, preto nie je podľa vyšetrovateľov možné objektívne zhodnotiť činnosť druhého pilota a letovoda lietadla a ich podiel na vzniku nehody.

Vyšetrovatelia označili N. Kumančíka za vinníka nešťastia aj na základe znaleckého posudku MUDr. Dalibora Kállaya, znalca z oboru zdravotníctva odvetvia súdneho lekárstva, podľa ktorého tým, kto pilotoval lietadlo An-24 v záverečných fázach letu, bol práve veliteľ lietadla. Vyplýva to nielen z charakteru zranení jeho a druhého pilota, pplk. Miroslava Nováka, ale aj z mechanizmu ich zranení a výsledkov pomocných laboratórnych vyšetrení.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek vyčerpávajúcim informáciám v uznesení, pozostalých, okrem otázky ako došlo k havárii, zaujímajú aj iné veci.

"Prečo pre nich poslali také staré lietadlo a nie modernejšie," so slzami v očiach nám vravela pani Čigášová. "Čakali až kým sa nestane nejaké nešťastie a až potom tieto lietadlá vyradili zo služby. Je to hrozná tragédia, keby som nemala príbuzných a Pána Boha, u ktorých hľadám útechu a silu, neviem, ako by som to vôbec prežila. A to, že vinu hodili na pilota? To sa dalo čakať."

Pozostalí môžu podať do troch dní od prevzatia uznesenia VOP voči nemu sťažnosť, tá má odkladný účinok.

Uznesenie - konečné resumé

Podľa záverov odbornej vyšetrovacej komisie, hlavnou príčinou leteckej nehody bola pravdepodobne strata situačnej a výškovej orientácie pri nedodržaní bezpečnostnej výšky letu na danom úseku priblíženia, pravdepodobne v snahe o včasné upravenie si režimu pred pristátím. Spolupôsobiacimi príčinami boli nenastavenie signalizácie nebezpečnej výšky na rádiovýškomere na stanovenú hodnotu, prechod z prístrojového na vizuálne priblíženie na letisko Košice na veľkej vzdialenosti 36 kilometrov od vzletovej a pristávacej dráhy a neprimerané klesanie, vzhľadom na vzdialenosť od letiska a výšku začiatku klesania (10 m/s z výšky 3 000 m vo vzdialenosti 50 km od letiska). A toto klesanie mohlo byť pri prechode na vizuálne priblíženie spôsobené tzv. Kraftovou ilúziou "čiernej diery", keď osvetlené letisko sa v noci mohlo zdať bližšie než bolo v skutočnosti. Čo mohlo vyvolať snahu o väčšie klesanie.

Uznesenie - Ako došlo k tragédii

V súlade s plánom mal byť odlet lietadla z letiska Priština o 16.00 h UTC (svetového koordinovaného času) a prílet na letisko Košice o 18.33 h UTC. Lietadlo vzlietlo v Prištine o 16.02 h UTC. Let bol bez problémov a v čase 18:28:59 h UTC odovzdalo riadenie letu približovacie stanovište riadenia Budapešť a riadenie letu prevzalo približovacie stanovište riadenia Košice (RADAR). Posádka klesala pred pristátím na letisko Košice z výšky 3 500 m a pravdepodobne z dôvodu zníženia rýchloti letu a zabráneniu rozbiehania lietadla v klesaní, vysunula podvozok tesne pred začiatkom tohto klesania. Vzhľadom na dobré meteorologické podmienky v čase 18:34:53 UTC vo vzdialenosti 37 km od letiska Košice posádka akceptovala návrh radarového riadiaceho lietania na letisku Košice na vizuálne priblíženie na dráhu 01. V ďalšom posádka pokračovala v klesaní podľa vizuálnej orientácie v priamom smere na prívodnú rádiostanicu letiska, pravdepodobne na okruhovú výšku letiska (500 m), alebo výšku preletu (762 m), pričom si zrejme vzhľadom na osvetlené údolie a svetelné body pred lietadlom vľavo od lietadla neuvedomila výšku kopcov v tmavom teréne pod a v blízkosti pred lietadlom v smere jeho letu.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 793
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 942
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 616
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 764
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

U.S. Steel Košice.

Odborári vyjednali zvýšenie mesačnej tarifnej mzdy.


TASR

Prípad už rieši enviropolícia.


SITA
Ilustračné foto.

Páchateľovi hrozí basa až na desať rokov.


Exprezident Rudolf Schuster.

Bez členstva v NATO by sme podľa neho neboli ani v EÚ.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu