symbolická. Najprv sa o niečom rozhodne v tomto prípade o zvýhodnenom predaji pozemkov pre investora a potom sa začne diskutovať o samom merite veci. Či vôbec tento projekt na danom mieste chceme a ak, tak za akých podmienok. Investorovi, ktorým je v tomto prípade nesporne seriózna a dnes už vlastne nadnárodná renomovaná spoločnosť, vedenie mesta a poslanci vysielajú každú chvíľu nejaký protirečivý odkaz cez médiá a stanovujú čoraz nezmyselnejšie podmienky. Kredit mesta upadá a život, pričom tak investičný a podnikateľský, ako aj kultúrny, stagnuje. Áno, aj kultúrny, pretože tu nehovoríme o projekte obyčajného nákupného centra, v akých už nakupujeme v Košiciach zopár rokov. Možno to je jedno zo zásadných nedorozumení. Prezentovaný projekt je totiž komplexný, a zahŕňa okrem iného aj kultúrne zariadenia, medzi ktoré moderné multikino určite patrí. Hovoríme teda o rádovo úplne inej investícií akou je, nech mi príslušné firmy prepáčia, Optima, Carrefour alebo HyperTesco.
Druhým vážnym nedorozumením je diskusia o výhodnosti lokality. Autor týchto riadkov síce nie je architekt, ale aj zdravým sedliackym rozumom a jediným pohľadom na predmetnú plochu sa dá zistiť, že jeho súčasná architektonická a tobôž historicko-pamiatková úroveň je úbohá. Tvoria ju dve vybetónované parkovacie plochy, ktoré aj tak poväčšinou neslúžia svojmu účelu, ale namiesto áut ich využívajú rôzne gýčové kolotoče. Parkoviská z jednej strany susedia s panelákmi a administratívnymi monštrami socialistického urbanizmu a na strane druhej dominuje rovnako symbol socialistickej výstavby hotel Slovan. Súčasné riešenie dopravy je tiež nevyhovujúce. Úroveň kvality tadiaľ prechádzajúceho hlavného mestského ťahu spolu s výzorom celej lokality nezodpovedá vôbec centru mesta, ktoré bude usporiadateľom Majstrovstiev sveta v hokeji, a ktoré chce byť hlavným mestom európskej kultúry. Preto návrh a záväzok investora na riešenie a hlavne prefinancovanie dopravného systému vrátane parkovacích miest je určite výhodnejší ako je súčasný stav.
Najnovšie návrhy na postavenie podzemnej komunikácie sú totálne mimo reality. Košice nie sú niekoľkomiliónová metropola, aby sa tu mohlo zaplatiť a nakoniec aj efektívne využiť "automobilové metro". Je to pre mesto a jeho rozpočet rovnako bludná a nebezpečná chiméra, ako mnohé projekty z nedávnej minulosti, z ktorých sme sa ešte stále poriadne nespamätali.
Je veľmi pohodlné nadávať na bratislavocentrizmus. Ale ak sa pozrieme na realitu, tak za posledné roky košická samospráva, vrátane tej krajskej, nebola schopná koncepčne pripraviť a tobôž už rozbehnúť alebo nebodaj dokončiť nejaký zásadný projekt, ktorý by prispel k zmodernizovaniu mesta, zásadnému naštartovaniu výstavby a k prilákaniu významných zahraničných investícií. Aj preto nás toľko skloňovaná prosperita iných častí Slovenska doteraz obchádza.
Autor: Karel HIRMAN
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári