mestského zastupiteľstva.
Primátor František Knapík (na snímke) včera povedal, že definitívne stanovisko radnice a poslancov by mohlo byť na svete koncom októbra, začiatkom novembra tohto roka. Nevylúčil ani možnosť, že Aupark stáť na námestí nikdy nebude! V takom prípade by mesto muselo zaplatiť sankcie v desiatkach, možno až stovkách miliónov!
"Pôvodný investor - spoločnosť HB Reavis Group dospela k dohode o spolupráci s holandskou spoločnosťou Rodamco pri výstavbe košického Auparku. Teraz potrebujeme dodiskutovať zmenu regulačného plánu aj z pohľadu požiadaviek nového partnera. Zostáva doriešiť známy problém - dopravu na námestí a aj možnosti zástavby územia. V kúpno-predajnej zmluve bolo dohodnuté, že do riešenia dopravy na námestí pri Auparku bude investovaných 100 miliónov korún. My by sme však radi presadili bezkolízne mimoúrovňové riešenie dopravy, ktoré by podľa reálnych odhadov stálo 650 až 700 miliónov korún. A na to je potrebné nájsť model financovania," vysvetlil Knapík.
Primátor si uvedomuje, že na takúto požiadavku nepristúpi žiadny investor.
"Samozrejme, nemám záujem ani na tom, aby sa tým zaťažil mestský rozpočet. Najideálnejšie by bolo, keby sme na to vedeli využiť mimorozpočtové zdroje cestou projektu, ktorý by podporila EÚ s tým, že mesto by bolo účastníkom na kofinancovanie. Už sme túto možnosť preskúmali a bolo by to takto možné," hovorí primátor.
Na námietku, či by to nebolo na dlhé lakte, navyše s nejasným výsledkom, Knapík reagoval:
"Ale veď projekt Auparku sa nebude realizovať zajtra. Keď ho v októbri schválime, ešte sa len rozbehne proces posudzovania štúdie, príprava územného rozhodnutia, stavebného povolenia... To je otázka možno až dvoch rokov, súbežne s tým môže bežať proces prípravy projektu na získanie zdrojov."
Primátor očakáva aj väčšiu ústretovosť nového partnera investora, pretože spoločnosť Rodamco je svetoznáma, finančne silná spoločnosť, ktorá dokázala zabezpečiť aj finančne náročnejšie projekty, ako je košický Aupark a to v európskych veľkomestách. No nevylučuje, že sa môže stať aj to, že Aupark v Košiciach nebude.
"Takúto možnosť nemožno vylúčiť, ale to by mestu spôsobilo značné problémy. Zmluvné vzťahy sú jasne špecifikované a ak by sa naši partneri nahnevali, bolo by to pre mesto finančne veľmi náročné. Môžeme odhadovať, že by išlo o desiatky, možno až stovky miliónov podľa stupňa nahnevanosti investora."
Primátor však verí, že sa podarí nájsť rozumné riešenie, na ktorom sa zhodne mesto s investorom.
"Námestie nebolo riešené niekoľko desaťročí. teraz máme vážneho partnera, ktorý má skúseností z realizácie podobných projektov v dotyku s historickými zónami, takže nemám obavy, že by to nebolo architektonicky dobre zvládnuté."
Mesto si uvedomuje, že už teraz je s rozhodnutím v časovom posune. Aupark sa mal už dávno stavať, investor zatiaľ k sankciám nepristúpil.
"Investor vníma, že sa k projektu nestaviame zameitavo, ale hľadáme riešenia tak, aby nevznikol konflikt, ktorý by znamenal ohrozenie celého projektu, ale aj ohrozenie budúcich investícií v meste. Verím, že do októbra dôjdeme ku kompromisu, ktorý bude výhodný pre obe strany. Riešenie dopravy zostáva prioritou," uzavrel primátor.
História projektu Aupark
V apríli 2004 investorská spoločnosť HB Reavis Group prezentovala na pôde magistrátu zámer postaviť na Námestí osloboditeľov obchodné centrum Aupark za dva miliardy korún.
V máji 2004 mestské zastupiteľstvo schválilo odpredaj 10-tisíc metrov štvorcových na námestí za cenu minimálne 3-tisíc Sk za meter s tým, že investor sa zaviazal investovať 100 miliónov do riešenia dopravy.
V júni 2006 rozhodla komisia na predaj majetku, že cena bude 3-tisíc Sk za meter. Za hlasovali vtedajší primátor Z. Trebuľa, vtedajší riaditeľ magistrátu O. Bernát, hlavný kontrolór R. Hojer, poslanci L. Baločko (SDKÚ) a Ján Frajt (Smer). Hlasovania sa zdržali vtedajší námestník F. Knapík (KDH), poslanci M. Kravčík (SDKÚ) a P. Cengel (KDH).
Pravicová koalícia v auguste 2004 rozhodnutie komisie spochybnila, na veci sa už nič nezmenilo, primátor Trebuľa zmluvu podpísal.
Odvtedy sa uskutočnilo množstvo diskusií, protestných akcií proti výstavbe Auparku, ktoré organizoval Spolok pre skrášľovanie Košíc.
Verejne vystúpil aj Spolok architektov z Košíc, ktorý protestoval proti snahám investora posunúť hranice zástavby až po hotel Slovan, čo by námestie premenilo na "veľkokapacitný kontajner".
Veľkým problémom sa stalo aj riešenie dopravy na námestí, objavil sa názor, že sa musí riešiť mimoúrovňovo - zapustením do zeme. Pôvodné náklady na prekládku ciest by sa vyšplhali zo 100 na 700 miliónov.
Ku konečnému verdiktu zo strany mesta by malo dôjsť koncom októbra 2006, podľa pôvodných plánov mal byť Aupark už pred dokončením.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári