na chrbtoch a úsmevom na tvári. No sú aj takí, ktorým len slovo škola naženie úzkosť a strach. Prečo je to tak, opýtali sme sa psychologičky Anny Truksovej.
"Pomerne bežným javom sú nové situácie, ktoré spôsobujú úzkosť a chýbajúci pocit bezpečia. Záleží na tom, či budúci školáci chodili do škôlky, či sú doma a či im niekto o tej škole rozprával. Informácie sú naozaj veľmi dôležité. A veľmi dôležité je aj to, kto a ako im ich podal. Potom rozlišujeme, či sú to detičky radostné alebo úzkostné. Ich najčastejšie otázky sú, aké to v tej škole bude a podobne. Väčšina detí sa obáva autority, môže ňou byť napríklad pani učiteľka. Mnohé si kladú otázku, či jej vedia urobiť radosť, či je s nimi spokojná."
Tieto obavy a strach majú však rôzne príznaky. Ako ich môžeme spozorovať?
"Deti sú ráno nepokojné, plačlivé, mnohé odmietajú do školy chodiť. Potom sú vážnejšie príznaky ako nočné pomočovanie, obhrýzanie nechtov, dieťa začne byť agresívne alebo až príliš utiahnuté."
Ak si všimnete niektorý z týchto znakov u svojich detí, niečo nie je v poriadku. Ako im môžete pomôcť alebo koho treba v tomto prípade navštíviť, nám povedala J. Truksová.
"V takomto prípade je najvhodnejším riešením navštíviť psychológa, ktorý dieťaťu dokáže pomôcť. Ale stačí mu vytvoriť všeobecnú atmosféru radosti zo školy. Musí vidieť, že rodičia a súrodenci sa tešia s ním, že majú na školu pekné spomienky a veľa zážitkov. Treba mu vysvetliť, že získa nové vedomosti, zručnosti, veľa skúseností a hlavne nových priateľov. Mnohým budúcim školáčikom pomôže aj skorý nákup školských potrieb, ako sú napríklad aktovky. Potom s nimi doma hrdo pobehujú a už sa nevedia dočkať, kedy si ich vyskúšajú naostro."
Po prekonaní začiatočných zádrhov si tiež nie každý môže vydýchnuť, totižto aj počas vyučovania sa vyskytujú problémy. Dieťa sa môže začať báť učenia. Obáva sa, či dokáže splniť očakávania rodičov. Základom pre správny psychický vývin dieťaťa je milá pani učiteľka a dobrí kamaráti. Možno by sa zdalo, že budúci stredoškoláci strach nemajú. Nie je to však pravda! Aj u niektorých starších študentov je úzkosť a strach na dennom poriadku.
"To závisí od toho, či si daný študent vybral školu sám, či tam ide z vlastnej vôle alebo kvôli rodičom. Nie každý je s tou svojou školou úplne stotožnený. Veľa záleží aj na motivácii a očakávaniach. Veľa prípadov je takých, že študenti očakávajú omnoho lepší kolektív, aký v skutočnosti v danej škole je. Pri takýchto prípadoch pomôžu koníčky, ktoré vyplnia študentov voľný čas. Nie je potom fixovaný na jeden jediný kolektív, ktorý má v škole a pozná viac rôznych ľudí."
Študenti majú aj rozličné motívy, podľa ktorých vyhľadávajú inú spoločnosť.
"Poznáme tri rôzne motívy, a to je motív žiť a užiť si, motív niečo dosiahnuť i získať a posledným motívom je prežiť. Prvý zo spomínaných motívov značí, že študentovi veľmi záleží, aby mal okolo seba dobrý kolektív, aby tam bolo veselo, trávili spolu veľa času. Druhý motív poukazuje, že sa dotyčný orientuje najmä na prísnych profesorov a na preberanú látku, ale neznamená to, že mu vôbec na kolektíve nezáleží. A tí, ktorým ide o prežitie, sa snažia nevystavovať vysokým nárokom, čo sa týka učenia, ani čo sa týka spoločenského života. A tiež nelipne na tom, ako v tej škole je," vysvetľuje psychologička.
Nezanedbateľná je aj celková atmosféra školy, niekomu sa páčia staré historické budovy, iní dajú prednosť modernej stavbe, no jedno majú všetky školy spoločné, cieľ vychovať inteligentných a úspešných ľudí.
Autor: Lenka BAČOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári