Korzár logo Korzár Košice

Dostane 120-miliónovú zákazku od DPMK "vyvolená" firma?

Košice - Najväčšiu šancu dostať 120-miliónovú zákazku na dodávku 16 autobusov pre Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) má podľa informácií Korzára

žilinská firma SOR SLOVAKIA, s. r. o. Pritom dopravný podnik zverejnil vo vestníku ešte len oznam, že verejné obstarávanie vyhlási koncom septembra. Ale už niektoré podmienky uvedené v tomto oznámení, ktoré schválilo predstavenstvo DPMK, spomínanú spoločnosť podľa našich zdrojov minimálne favorizujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokonca aj samotný riaditeľ SOR SLOVAKIA Peter Kráľ nám priznal, že vzhľadom na podmienky súťaže by mali byť favoritom. To však člen predstavenstva DPMK Ladislav Vozárik (SDKÚ-DS) odmieta.

Dopravný podnik chce kúpiť autobusy kategórie M3 pre mestskú hromadnú dopravu, dlhé do 12 metrov, s motorom na CNG (čiže na plyn, nie naftu) a v prevedení Low Entry (teda prvé a druhé dvere nízkopodlažné, vo výške nástupišťa, len tretie klasické schodíky).

SkryťVypnúť reklamu

No až štyri navzájom nezávislé zdroje, a to vrátane riaditeľa SOR SLOVAKIA, nám potvrdili, že takúto kombináciu podmienok vie zrejme splniť jedine SOR.

"Tým problémom je kombinácia podmienky motoru na CNG s podmienkou prevedenia Low Entry. To vie totiž na Slovensku dodať len SOR," vysvetlil slovenský predajca autobusov istej zahraničnej firmy.

Ďalší člen predstavenstva DPMK Pavel Titl (nominant klubu KDH-DS) nám povedal: "Ja som chcel v predstavenstve doplniť do podmienok alternatívu ´prevedenie Low Entry alebo nízkopodlažné (všetky dvere nízkopodlažné)´, čo už vedia dodať viaceré firmy, ktoré by si tak v súťaži mohli konkurovať, kto dá nižšiu cenu. Ale nepodarilo sa mi to presadiť."

Titl poznamenal, že normálne rozmýšľajúci človek rozhodnutie predstavenstva nepochopí. To bolo podľa jeho slov prijaté pomerom 3:2.

SkryťVypnúť reklamu

Od Titla sme sa dozvedeli, že z päťčlenného predstavenstva DPMK mali byť za súčasné podmienky Vozárik (nominant SDKÚ), Alžbeta Franková (nominantka SDKÚ) a Milan Popovič (nominant ANO), pričom okrem neho to údajne nepodporil ani Ján Bendžala (KDH).

Proti tejto informácii však Vozárik protestuje: "Hlasovanie predstavenstva s výsledkom 3:2 neexistuje. Proti oznámeniu, ktoré bolo uverejnené, nehlasoval ani jeden z členov predstavenstva."

A podľa Vozárika nie je pravda ani to, že takú kombináciu podmienok vie dodať len SOR. "Dokáže to totiž aj niekoľko ďalších firiem ako napríklad Man, Mercedes či Solaris," hovorí.

No keď sme si to u slovenských distribútorov a predajcov autobusov preverili, zistili sme, že Man, Mercedes ani Solaris spomínanú kombináciu neponúkajú.

SkryťVypnúť reklamu

"Síce ju neponúkajú, napokon ani SOR ju priamo neponúka, ale vyrobiť ju vedia. To však nezistíte v slovenských pobočkách, ale v zahraničných sídlach firiem," trvá Vozárik na svojom.

Akúkoľvek dohodu DPMK so SOR-om odmieta. A upozornil nás: "Tento článok môže spôsobiť to, že si uchádzači v súťaži povedia, že si môžu dovoliť dať vyššiu cenu, čo by bolo pre nás nevýhodné."

Ako to chcú stihnúť?

Ako ďalší problém obstarávania DPMK sa javia termíny. Súťaž totiž plánuje dopravný podnik vyhlásiť 29. 9. Ale už 30. 11. žiada od jej budúceho víťaza dodávku prvých piatich autobusov (zvyšných 11 vo februári 2007).

Keďže však proces vyhodnotenia ponúk končiaci podpisom zmluvy trvá bežne asi mesiac, tak na výrobu a dodávku 5 autobusov by ostal už tiež len mesiac.

"Rozprávali sme sa so všetkými potenciálnymi dodávateľmi a všetci deklarovali, že sú schopní vyrobiť požadovaný počet autobusov aj za také krátke obdobie," prezentuje Vozárik.

Navyše generálny riaditeľ DPMK Jozef Jaššo (nie je členom predstavenstva) uvažuje, že firmy, ktoré majú o zákazku vážny záujem, musia predsa aj zariskovať a vzhľadom na spomínané termíny si nejaké autobusy napríklad predvyrobiť.

Kvôli tomu sme oslovili zástupcov troch producentov autobusov. Tí sa však vyjadrili, že predvýrobu špecifických autobusov by pri neistom výsledku súťaže bez konkrétnej objednávky nikto z nich neriskoval a taký postup ani nie je bežnou praxou.

Okrem toho, ako ďalej uviedli, základné podmienky v ozname o príprave obstarávania, vymedzujúce typ autobusu, ešte nie sú dostatočne podrobné na to, aby vôbec vedeli, čo presne teoreticky začať predvyrábať.

Jaššo však tvrdí opak.

Oslovení zástupcovia firiem ešte poznamenali, že výroba piatich autobusov by im trvala od 3 do 6 mesiacov, no až od objednávky.

Jedine riaditeľ SOR SLOVAKIA vyhlásil, že 5 požadovaných autobusov by ich spoločnosť dokázala vyrobiť aj za dva mesiace, ale tiež až od podpisu zmluvy. Neskôr doplnil, že prípadne ešte kratšia lehota dodávky by už bola otázkou pre manažment firmy.

Poprel však, že by autobusy pre DPMK už ich spoločnosť predvyrábala. Podľa jeho slov by si totiž taký risk bez vopred zabezpečeného odbytu autobusov nedovolili.

Jaššo zdôraznil, že všetci záujemcovia majú momentálne k dispozícii rovnaké informácie a tiež rovnaké podmienky, ktoré nikoho nediskriminujú a sú splniteľné pre všetkých. Očakáva teda, že firmy sa v súťaži o zaujímavú zákazku pobijú svojimi cenami.

Prečo práve plynové a Low Entry?

Podľa Vozárika je dôvodom v prospech autobusov Low Entry cena, lebo Low Entry sú lacnejšie ako nízkopodlažné, a v prospech plynových zas hovorí ekologické hľadisko, a to aj napriek tomu, že plynové sú pre zmenu drahšie než naftové.

Vozárik argumentuje, že Low Entry autobusy sú o 600-tisíc až milión korún za kus lacnejšie než celé nízkopodlažné, preto tých by mohli kúpiť namiesto 16 len 14, čo by bol pre DPMK luxus, ktorý si nemôžu dovoliť.

Ďalej vysvetľuje, že oba tieto typy majú z pohľadu MHD pri vzájomnom porovnaní výhody aj nevýhody. "V našich podmienkach však dosiahneme vozidlami Low Entry lepší pomer ceny a úžitkovej hodnoty ako pri nízkopodlažných," deklaruje Vozárik.

Dodáva, že pre zlý stav 45 starých, 11- až 14-ročných autobusov MHD (z celkového počtu asi 200) potrebuje DPMK rýchlo kúpiť čo najviac nových a aspoň niekoľko ešte pred zimou, keď staré "odchádzajú".

"Ešte lacnejšie ako plynové by síce vyšli autobusy na naftu (tých by za 120 miliónov mohli kúpiť namiesto 16 až 20), ale na základe rokovania s vedením mesta bolo zohľadnené ekologické hľadisko," objasňuje.

A dopĺňa, že hoci sú autobusy na plyn drahšie ako na naftu, majú zas nižšie prevádzkové náklady na pohonnú zmes.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 55 513
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 033
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 405
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 968
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 080
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 872
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 078
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 933
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 927
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 489
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 187
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 820
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 155
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 933
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 927
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 489
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 187
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 820
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 155
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu