žilinská firma SOR SLOVAKIA, s. r. o. Pritom dopravný podnik zverejnil vo vestníku ešte len oznam, že verejné obstarávanie vyhlási koncom septembra. Ale už niektoré podmienky uvedené v tomto oznámení, ktoré schválilo predstavenstvo DPMK, spomínanú spoločnosť podľa našich zdrojov minimálne favorizujú.
Dokonca aj samotný riaditeľ SOR SLOVAKIA Peter Kráľ nám priznal, že vzhľadom na podmienky súťaže by mali byť favoritom. To však člen predstavenstva DPMK Ladislav Vozárik (SDKÚ-DS) odmieta.
Dopravný podnik chce kúpiť autobusy kategórie M3 pre mestskú hromadnú dopravu, dlhé do 12 metrov, s motorom na CNG (čiže na plyn, nie naftu) a v prevedení Low Entry (teda prvé a druhé dvere nízkopodlažné, vo výške nástupišťa, len tretie klasické schodíky).
No až štyri navzájom nezávislé zdroje, a to vrátane riaditeľa SOR SLOVAKIA, nám potvrdili, že takúto kombináciu podmienok vie zrejme splniť jedine SOR.
"Tým problémom je kombinácia podmienky motoru na CNG s podmienkou prevedenia Low Entry. To vie totiž na Slovensku dodať len SOR," vysvetlil slovenský predajca autobusov istej zahraničnej firmy.
Ďalší člen predstavenstva DPMK Pavel Titl (nominant klubu KDH-DS) nám povedal: "Ja som chcel v predstavenstve doplniť do podmienok alternatívu ´prevedenie Low Entry alebo nízkopodlažné (všetky dvere nízkopodlažné)´, čo už vedia dodať viaceré firmy, ktoré by si tak v súťaži mohli konkurovať, kto dá nižšiu cenu. Ale nepodarilo sa mi to presadiť."
Titl poznamenal, že normálne rozmýšľajúci človek rozhodnutie predstavenstva nepochopí. To bolo podľa jeho slov prijaté pomerom 3:2.
Od Titla sme sa dozvedeli, že z päťčlenného predstavenstva DPMK mali byť za súčasné podmienky Vozárik (nominant SDKÚ), Alžbeta Franková (nominantka SDKÚ) a Milan Popovič (nominant ANO), pričom okrem neho to údajne nepodporil ani Ján Bendžala (KDH).
Proti tejto informácii však Vozárik protestuje: "Hlasovanie predstavenstva s výsledkom 3:2 neexistuje. Proti oznámeniu, ktoré bolo uverejnené, nehlasoval ani jeden z členov predstavenstva."
A podľa Vozárika nie je pravda ani to, že takú kombináciu podmienok vie dodať len SOR. "Dokáže to totiž aj niekoľko ďalších firiem ako napríklad Man, Mercedes či Solaris," hovorí.
No keď sme si to u slovenských distribútorov a predajcov autobusov preverili, zistili sme, že Man, Mercedes ani Solaris spomínanú kombináciu neponúkajú.
"Síce ju neponúkajú, napokon ani SOR ju priamo neponúka, ale vyrobiť ju vedia. To však nezistíte v slovenských pobočkách, ale v zahraničných sídlach firiem," trvá Vozárik na svojom.
Akúkoľvek dohodu DPMK so SOR-om odmieta. A upozornil nás: "Tento článok môže spôsobiť to, že si uchádzači v súťaži povedia, že si môžu dovoliť dať vyššiu cenu, čo by bolo pre nás nevýhodné."
Ako to chcú stihnúť?
Ako ďalší problém obstarávania DPMK sa javia termíny. Súťaž totiž plánuje dopravný podnik vyhlásiť 29. 9. Ale už 30. 11. žiada od jej budúceho víťaza dodávku prvých piatich autobusov (zvyšných 11 vo februári 2007).
Keďže však proces vyhodnotenia ponúk končiaci podpisom zmluvy trvá bežne asi mesiac, tak na výrobu a dodávku 5 autobusov by ostal už tiež len mesiac.
"Rozprávali sme sa so všetkými potenciálnymi dodávateľmi a všetci deklarovali, že sú schopní vyrobiť požadovaný počet autobusov aj za také krátke obdobie," prezentuje Vozárik.
Navyše generálny riaditeľ DPMK Jozef Jaššo (nie je členom predstavenstva) uvažuje, že firmy, ktoré majú o zákazku vážny záujem, musia predsa aj zariskovať a vzhľadom na spomínané termíny si nejaké autobusy napríklad predvyrobiť.
Kvôli tomu sme oslovili zástupcov troch producentov autobusov. Tí sa však vyjadrili, že predvýrobu špecifických autobusov by pri neistom výsledku súťaže bez konkrétnej objednávky nikto z nich neriskoval a taký postup ani nie je bežnou praxou.
Okrem toho, ako ďalej uviedli, základné podmienky v ozname o príprave obstarávania, vymedzujúce typ autobusu, ešte nie sú dostatočne podrobné na to, aby vôbec vedeli, čo presne teoreticky začať predvyrábať.
Jaššo však tvrdí opak.
Oslovení zástupcovia firiem ešte poznamenali, že výroba piatich autobusov by im trvala od 3 do 6 mesiacov, no až od objednávky.
Jedine riaditeľ SOR SLOVAKIA vyhlásil, že 5 požadovaných autobusov by ich spoločnosť dokázala vyrobiť aj za dva mesiace, ale tiež až od podpisu zmluvy. Neskôr doplnil, že prípadne ešte kratšia lehota dodávky by už bola otázkou pre manažment firmy.
Poprel však, že by autobusy pre DPMK už ich spoločnosť predvyrábala. Podľa jeho slov by si totiž taký risk bez vopred zabezpečeného odbytu autobusov nedovolili.
Jaššo zdôraznil, že všetci záujemcovia majú momentálne k dispozícii rovnaké informácie a tiež rovnaké podmienky, ktoré nikoho nediskriminujú a sú splniteľné pre všetkých. Očakáva teda, že firmy sa v súťaži o zaujímavú zákazku pobijú svojimi cenami.
Prečo práve plynové a Low Entry?
Podľa Vozárika je dôvodom v prospech autobusov Low Entry cena, lebo Low Entry sú lacnejšie ako nízkopodlažné, a v prospech plynových zas hovorí ekologické hľadisko, a to aj napriek tomu, že plynové sú pre zmenu drahšie než naftové.
Vozárik argumentuje, že Low Entry autobusy sú o 600-tisíc až milión korún za kus lacnejšie než celé nízkopodlažné, preto tých by mohli kúpiť namiesto 16 len 14, čo by bol pre DPMK luxus, ktorý si nemôžu dovoliť.
Ďalej vysvetľuje, že oba tieto typy majú z pohľadu MHD pri vzájomnom porovnaní výhody aj nevýhody. "V našich podmienkach však dosiahneme vozidlami Low Entry lepší pomer ceny a úžitkovej hodnoty ako pri nízkopodlažných," deklaruje Vozárik.
Dodáva, že pre zlý stav 45 starých, 11- až 14-ročných autobusov MHD (z celkového počtu asi 200) potrebuje DPMK rýchlo kúpiť čo najviac nových a aspoň niekoľko ešte pred zimou, keď staré "odchádzajú".
"Ešte lacnejšie ako plynové by síce vyšli autobusy na naftu (tých by za 120 miliónov mohli kúpiť namiesto 16 až 20), ale na základe rokovania s vedením mesta bolo zohľadnené ekologické hľadisko," objasňuje.
A dopĺňa, že hoci sú autobusy na plyn drahšie ako na naftu, majú zas nižšie prevádzkové náklady na pohonnú zmes.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári