priecestiach. Počas preventívno-bezpečnostnej akcie trvajúcej od stredy do piatku skontrolovali železniční a dopravní policajti osem priecestí a zistili dovedna 82 priestupkov. Takmer polovicu z nich (37) zavinili chodci a cyklisti, ostatné vodiči motorových vozidiel.
Ako nás informoval zástupca riaditeľa oblastnej správy Železničnej polície Košice Ing. pplk. Marián Mesároš, dopravné priestupky riešili dopravní policajti, zatiaľ čo chodcov a cyklistov pokutovala železničná polícia. V celom Prešovskom a Košickom kraji skontrolovali dovedna 68 priecestí, pričom niekde sa zdržali dlhšie a inde kratšie v závislosti na dopravnom ruchu a počte zistených priestupkov. Celkovo zistili 202 priestupkov, z toho 73 u chodcov a cyklistov a na pokutách vybrali 173-tisíc 600 korún. Niektorých hriešnikov pritom ani nepokutovali. Tých, ktorí si uznali chybu a svoj skutok oľutovali, hlavne starších ľudí, riešili aj dohovorom.
"Väčšina vodičov sa však správala arogantne a bezohľadná jazda ich vôbec nemrzela. Najmä mladí sú veľkí hazardéri," konštatoval Marián Mesároš, podľa ktorého je situácia na železničných priecestiach oveľa horšia, než sa predpokladalo. "Arogancia účastníkov cestnej premávky, hlavne vodičov, je neskutočná. Predpisy porušovali vo veľkom aj napriek tomu, že akcia bola medializovaná. Dokonca v druhý deň jej trvania sme zistili viac priestupkov, než prvý... Nerešpektovanie situácie a ignorancia predpisov sú zjavné."
Špacírujú sa pomedzi spustené závory
V Košiciach je najhoršia situácia na priecestí na Rampovej ulici. Preventívno-bezpečnostná akcia odhalila, že po rozsvietení červených svetiel vodiči v pohode pokračujú v jazde a neraz ich neodradia ani spustené závory. Takmer zakaždým minimálne jedno auto v obidvoch smeroch ešte prešlo cez uzavreté priecestie! Nehovoriac o chodcoch a cyklistoch, ktorí sa pomedzi spustené závory špacírujú, akoby sa nechumelilo.
Na Rampovej závory spadnú dolu veľakrát kvôli posunovaniu vagónov, pričom vlak cez priecestie neprejde. Vodiči to vedia a aj preto si dovolia prechádzať pomedzi spustené závory a hazardovať. "Ide o technické zabezpečenie železníc a nedá sa s tým nič urobiť. Pretože ak je pohyb na koľajniciach v určitej vzdialenosti od priecestia, závory musia ísť dole. Vodičom neostáva iné, ako to rešpektovať, alebo si zvoliť inú cestu," zdôrazňuje M. Mesároš.
Podľa neho je záver trojdňovej akcie jednoznačný - železničné priecestia je potrebné viacej si všímať. Doteraz sa na nich realizovali najmä preventívne akcie, pričom železničná polícia vodičov upozorňovala na porušovanie predpisov a dohovárala im. Ale to zjavne nemá žiaden zmysel. "Namieste sú represívne opatrenia, teda udeľovanie pokút. Podobné akcie ako táto teda budú pokračovať, a to dokonca vo väčšom rozsahu. Taktiež sme si uvedomili potrebu merania rýchlosti na železničných priecestiach, pretože mnohí vodiči zjavne prekračujú povolenú štyridsiatku. Zameriame sa preto aj na to, pričom opäť požiadame o spoluprácu dopravný inšpektorát," podotkol zástupca riaditeľa oblastnej správy ŽP.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári