obsiahnutý celý vesmír
Pozrime sa na otázku výživy z hľadiska jogy, ktorej cieľom je rozvoj vedomia. Diela staroindickej filozofie sa o jedle stále zmieňujú. Nepodceňujú ho, ale považujú jedlo za významnú zložku v živote.
Upanišády napríklad tvrdí, že jedlo je brahman, jedlo je všetko, v jedle je obsiahnutý celý vesmír. Podľa indickej filozofie všetko, čo rastie, rozvíja sa a je obdarené určitým stupňom vedomia, musí byť vyživované čímsi iným, čo vystupuje v úlohe obete, a to vedomé a dobrovoľné, alebo nevedomé a vynútené silou. Upanišády hovorí, že celý vesmír vznikol ako dôsledok aktu dobrovoľnej obete Božského vedomia, ktoré sa rozhodlo obetovať svoj vlastný tvar a "rozliať sa" do miliónov najrozličnejších tvarov. Jedna individualita zaniká a pomáha tým prežiť inej individualite. To je dobre známy kolobeh zrodu, rastu a zániku, ktorý je do určitej miery známy i západnému človeku.
Ak nás zaujíma výživová báza človeka, je tu jasne povedané, že to je svet rastlín, nie svet zvierat. Tým, že človek prešiel na mäsitú stravu, narušil jemné harmónie medzi jednotlivými formami života a taktiež na úrovni planéty. Odklonom od rastlinnej stravy človek stratil väčšinu svojich intuitívnych schopností, ktoré sú vlastné rastlinám. Každá potrava je aktom obetovania jednej bytosti pre druhú.
V prípade mäsitej potravy ide vždy o akt násilia, lebo ani jedno zviera sa nechce vzdať dobrovoľne života, zviera sa snaží za každú cenu si udržať život a zúfalo sa bráni. Zvieratá vedené na bitúnok prežívajú chvíle svojho života v strašnej agónii a následkom strachu a stresu sa v ich tele vytvára veľké množstvo adrenalínu a ďalších toxických látok, ktoré znehodnocujú kvalitu mäsa. Tento fakt ľudia poznali už v dávnych dobách a snažili sa zvieratá zabíjať virtuálne. Americkí Indiáni vzývali ducha zvierat a svoj úmysel loviť ich, im dopredu oznamovali. Taktiež sa na to dôkladne pripravovali a koncentrovali. Po zabití zvieraťa mu vyjadrili svoju vďačnosť.
Pretože potrava je vždy obeť a dar, je na mieste vnútorný pocit vďačnosti, úcty. Plytvanie jedlom nie je etické. Všetko, čo existuje, obsahuje energiu, a to je podstatou potravy, preto nikdy nemôže byť nedostatok jedla. Zákon, ktorý ovláda distribúciu jedla, je zákonom jeho rozmnožovania a spravodlivosti rozdeľovania každému podľa potreby. Porušenie tohto zákona spôsobuje disharmóniu, akými sú nedostatok, hladomor, neúroda a podobne. Indickí mudrci dokonca tvrdia, že na spôsobe, akým ľudia získavajú potravu a zaobchádzajú s ňou, závisia také prírodné javy, ako sú dostatok dažďa, búrka, životaschopnosť dobytka a iné.
Stranu pripravila: Malva POKORNÁ
Autor: Upanišády: V jedle je
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári