ktorá ich pravidelne formuluje na protestných cyklojazdách. Podľa viceprimátora Eugena Čuňa nie je možné ignorovať cyklistov, ktorých počet sa pohybuje rádovo v tisícoch a v každej rodine sa nájde minimálne jeden.
"Pritom mestské zastupiteľstvo ešte v roku 1992 schválilo projekt pre rozvoj cykloturistiky, no k jeho realizácii nedošlo z dvoch dôvodov. Mesto v 90-tych rokoch zrušilo Útvar dopravného inžinierstva, ktorý sa špeciálne venoval riešeniam dopravnej situácie v Košiciach. Dvaja pracovníci, ktorí sa doprave venujú pod Útvarom hlavného architekta a Správou komunikácií, nestačia, mesto mešká v dopravnom projektovaní, pri veľkých dopravných stavbách sa napríklad práve na cyklistov vôbec nemyslelo. Vo vyspelých krajinách je pritom cyklistika na poprednom mieste záujmu tamojších samospráv, veď alternatívna doprava prospieva životnému prostrediu i zdraviu občanov," vysvetľuje námestník Čuňo, ktorý na cestu do práce i z práce používa bicykel.
Podstatou projektu z roku 1992 bolo vytýčenie cyklotrás v meste, ktoré sa mali postupne vybudovať a pripraviť.
"V projekte sa rátalo s cyklochodníkmi v dĺžke 136 kilometrov, čo vo vtedajších cenách znamenalo náklad vo výške cca 95 miliónov. Z toho objemu sa realizovalo zhruba 3,6 kilometra za zhruba 400-tisíc, čo je jasným dôkazom, že rozvoj cykloturistiky sa v minulých obdobiach ocitol na okraji záujmu samosprávy. Okrem zrušenia útvaru dopravného inžinierstva sa na tom podieľala aj obrovská zadľženosť mesta, keď bolo prioritou odvrátiť kolaps mestských financií a zabezpečiť chod základných funkcií mesta, ako je odvážanie odpadu, spaľovňa a zimná údržba," dodáva viceprimátor.
A čo konkrétne chce súčasné vedenie mesta pre cyklistov urobiť?
"V prvom rade sme sa dohodli na tom, že opätovne požiadame ústredný odbor štátnej správy na úseku dopravy o zrušenie rozhodnutí, ktorým sa prekvalifikovali cesty prvej triedy do US Steelu a Budimíra na rýchlostnú komunikáciu, čo výrazne obmedzilo cyklistov. K našej žiadosti doložíme aj právnu analýzu a nádejame sa, že do konca roka by mohlo dôjsť k náprave."
Na magistráte vznikla pracovná skupina, ktorá sa špeciálne zaoberá cyklistami. Sú v nej zastúpení všetci kompetentní, vrátane zástupcov cyklistickej únie.
"Problém treba vidieť v dvoch líniach - mesto sa musí zaoberať vytváraním podmienok pre tzv. všednú cyklistiku a pre cykloturistiku, pre ktorej rozvoj musí mesto vytvárať partnerstvá s okolitými obcami, mestami, aj za hranicami a samozrejme aj s Košickým samosprávnym krajom."
Ako viceprimátor ďalej zdôraznil, mesto do konca roka využije možnosti, ktoré poskytujú širšie chodníky a cesty, aby sa namaľovali chodníky pre cyklistov a pripravili prepojenia.
"Pri dopravných stavbách - rekonštrukciách ciest - budeme na cyklistov myslieť tak, aby mali dobré podmienky. Zatiaľ sú v Košiciach iba dve križovatky, kde sa na ich komfort myslelo, a to pri Kauflande na Terase a pri Hornbachu. Zopár detailov ešte treba upraviť na novozrekonštruovanej ulici Čsl. armády. V ďalších rokoch bude na rozvoj cykloturistiky vyčlenený v rozpočte určitý balík financií, garantovaný objem, z ktorého sa budú postupne realizovať cyklochodníky podľa priorít, na ktorých sa zhodne pracovná skupina. Aby sa rozvoj cyklistiky stal jednou z priorít mesta," uzavrel námestník primátora Eugen Čuňo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári