oficiálnych dokumentov mesta príčinou bolo "niekoľko vážnych úrazov a neochota subjektov, využívajúcich túto mestskú komunikáciu, dohodnúť sa."
Na ceste sa spoločne pohybujú peší turisti, autá, bicykle a kolobežky. Tie využívajú turisti na športovo-adrenalínový zjazd z Hrebienka, z ktorého cesta do Starého Smokovca dosahuje prevýšenie približne 250 metrov.
Prvým opatrením mesta na zamedzenie kolízií je rozdelenie komunikácie vodorovným značením na pruh pre vozidlá a pruh pre kolobežky. Druhým opatrením je časové obmedzenie pre zásobovacie autá a kolobežky. "Zásobovanie je časovo obmedzené od 19. do 11. hodiny. Prevádzkovanie kolobežiek bude naopak v čase od 11. do 19. hodiny," vysvetlila Ľudmila Ivanová z oddelenia výstavby, územného plánovania a dopravy Mestského úradu Vysoké Tatry. "Chodcom odporúčame v záujme ich bezpečnosti využívať turistický chodník pozdĺž pozemnej lanovky," dodala Ľ. Ivanová.
K novému režimu a bezpečnosti kolobežkovej atrakcie sa vyjadrili aj obidvaja jej prevádzkovatelia na hrebienkovej ceste. Riaditeľ Ternav-Ski Vladimír Ternavský uviedol, že jeho firma dbala o bezpečnosť aj pre zavedením špeciálneho režimu: "Naši pracovníci cez vysielačky počas intervalov zjazdu kolobežkárov zabezpečovali, aby autá v tom čase na ceste nejazdili. Keď je teraz špeciálny režim, uškodiť to nemôže."
Podľa Ternavského sa je potrebné na kolobežkové úrazy pozerať v kontexte celkových čísel. "Za dva roky, čo funguje táto atrakcia, sa uskutočnilo z Hrebienka 16- až 17-tisíc zjazdov. Tak ako aj pri bicykloch, ktoré na ceste jazdia, sa nejaké zranenia vždy pritrafia. Dúfam, že to s írskym kolobežkárom bolo posledné z tých vážnejších." V. Ternavský upozornil, že kolobežkári pred jazdou obdržia chrániče kolien, lakťov, hlavy a inštruktáž bezpečnej techniky jazdy.
Riaditeľ druhej firmy prenajímajúcej kolobežky z Hrebienka T-Ski, Jaroslav Pavelka mal k novému režimu niekoľko kritických poznámok: "Aby špeciálny režim fungoval, nesmie mať dvesto výnimiek." Podľa neho je čas na zásobovanie dostatočný, preto ich netreba. J. Pavelka vidí všeobecne smokovecký problém v legislatíve. "Ja nemôžem zakázať autám jazdu na ceste, keď idú kolobežky, to môže iba policajt. Keď niekomu požičiam kolobežku, je už na ňom, či si nasadí napríklad prilbu. Presne tak, ako keď niekomu požičiate auto, už nemôžete skontrolovať, či na ňom potom bude jazdiť podľa predpisov."
J. Pavelka takisto nepovažuje za ideálnu zmenu dopravného režimu počas hry a formu verejného stretnutia, na ktorom bol dohadovaný. "Je typické, že v Tatrách sa veci riešia, až keď fungujú. Po druhé, na verejných stretnutiach, kde príde 30 ľudí s 29 návrhmi, nevyriešite nič. Ja sa už takýchto stretnutí nezúčastňujem, lebo to nikam nevedie." J. Pavelka by všeobecne privítal priblíženie predpisov praxi, o čom sa podľa neho v tomto prípade nedá hovoriť: "Tabule upozorňujúce turistov na špeciálny režim sa nachádzajú dole pri stanici lanovky. Pričom ľudia často využijú kolobežky, aj keď sa vracajú z horskej túry."
Ako nový režim zvýši bezpečnosť účastníkov premávky na ceste zo Starého Smokovca na Hrebienok, ukážu pravdepodobne až odborné analýzy po skončení turistickej sezóny.
Toto leto dva vážnejšie úrazy
Toto leto boli zaznamenané dve vážnejšie zranenia súvisiace s kolobežkami. V jednom prípade írsky kolobežkár zrazil trojročného chlapčeka z Modry. "Chlapec utrpel ťažké zranenia, z ktorých sa bude liečiť 6 až 8 týždňov," informovala pred zhruba dvoma týždňami hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Magdaléna Fečová.
V druhom prípade jeden muž nezvládol zákrutu, vyšiel z cesty a narazil do stromu. "Po vyšetrení a ošetrení bol s podozrením na vnútrobrušné poranenie prevezený do popradskej nemocnice," upresnil Marcel Sedlačko zo spoločnosti EMS, ktorá prevádzkuje stanicu záchrannej zdravotnej služby v Novom Smokovci.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári