Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

Na českých cestách platia od 1. júla 2006 nové prísne pravidlá, dovolenkári zo Slovenska by si mali dávať pozorSvietiť musíte po celý rok, alkohol

Na českých cestách platia od 1. júla 2006 nové prísne pravidlá, dovolenkári zo Slovenska by si mali dávať pozor

Svietiť musíte po celý rok, alkohol v krvi je trestný čin

Po dlhej a búrlivej verejnej diskusii vstúpili v Českej republike 1. júla 2006 do platnosti nové pravidlá cestnej premávky. Doslova revolučná zmena poslúži polícii ako bič na arogantných vodičov. Verejnosť však oponuje, že zákon je zbytočne prísny a šikanuje aj slušných vodičov, ktorí sa iba občas dopustia drobného priestupku. Zákon však platí a domáci aj zahraniční vodiči musia rátať s prísnou kontrolou a tvrdými sankciami za priestupky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Policajti môžu na začiatku dovolenkovej sezóny postupovať nekompromisne, majú väčšie právomoci a viac slobody pri udeľovaní pokút. Cudzincov sa dotkne najmä celodenné svietenie, povinné používanie detských sedačiek a jazda v pruhoch počas diaľničnej zápchy

Podľa ministerstva dopravy Českej republiky je cieľom nového zákona odradiť bezohľadných vodičov od nezodpovedného správania sa a tým pádom chrániť slušných vodičov. Výskumy tiež ukazujú že celodenné svietenie prispieva k zníženiu nehodovosti o celých 13 percent. Navyše Európska komisia v súčasnosti pripravuje smernice, podľa ktorých by sa celodenné svietenie aj za nezníženej viditeľnosti zaviedlo vo všetkých krajinách Únie. Nové pravidlá reagujú na trend ochrany zdravia a zvyšovania bezpečnosti v premávke i snahu polície eliminovať vyčíňanie cestných pirátov.

SkryťVypnúť reklamu

Celoročné svietenie

Doteraz platila povinnosť jazdiť so zapnutými svetlami len v zimnom období a končila sa dňom, keď začínal tzv. letný čas. Podľa nového zákona musí mať automobil rozsvietené stretávacie svetlá počas celého dňa aj za dobrej viditeľnosti.

Pokuta v správnom konaní: 1500 až 2500 Kč. Bloková pokuta: 2000 Kč

Detské autosedačky

Detské autosedačky sú povinné na všetkých typoch ciest pre deti menšie než 150 centimetrov a ľahšie než 36 kilogramov. Našťastie toľkokrát diskutovaná téma priniesla so sebou výnimky pre početnejšie rodiny. Ak sa na zadné sedadlo nevmestia tri sedačky, tretie dieťa môžete pripútať bezpečnostným pásom. Ak sa v aute prepravuje viac detí vo veku troch rokov než je počet sedadiel vybavených bezpečnostnými pásmi alebo autosedačkami, môže ich vodič auta viezť na zadnom sedadle, ale len prechodne (do 1. 5. 2008) a nie po diaľniciach a rýchlostných cestách.

SkryťVypnúť reklamu

Výnimka sa vzťahuje aj na vozidlá prepravujúce deti do materských alebo základných škôl, ale nesmú pritom prekročiť rýchlosť 70 km/h. Po vzore okolitých krajín dieťa nemusí byť v autosedačke pri jazde taxíkom. Povinnosť používať sedačku platí aj pre všetky osoby do 18 rokov, ktoré sú menšie než 150 centimetrov.

Porušenie povinnosti používať autosedačku alebo bezpečnostný pás pri preprave detí. Pokuta v správnom konaní: 1500 - 2500 Kč. Bloková pokuta: 2000 Kč

Zakázaný je rušič, nie detektor

Nikto nesmie používať antiradar, teda aktívnu rušičku. Prenosné pasívne radarové detektory, ktoré nič nerušia, sa používať môžu podobne ako na Slovensku, pretože nie sú priamo zakázané. Používanie rušičiek radaru je v rozpore aj s telekomunikačným zákonom. Česká polícia má v najbližšom čase dostať niekoľko desiatok laserových pištolí na meranie rýchlosti, proti ktorým sú detektory neúčinné. Preto nastala obava z používania systémov, ktoré by takéto meranie rušili.

Pokuta za napevno zabudované antiradary sa môže vyšplhať až na 100-tisíc českých korún.

Alkohol v krvi

Novelizácia prináša vyššie sankcie za jazdu pod vplyvom alkoholu a ostatných omamných látok. Nameranie alkoholu v krvi vodiča sa stáva trestným činom. Policajti miestnej a obecnej polície môžu v prípade podozrenia urobiť orientačnú dychovú skúšku a môžu zadržať vodičský preukaz či zabrániť v jazde.

Pokuta v správnom konaní: 25 000 - 50 000 Kč. Trest v trestnom konaní: odňatie slobody až do troch rokov. Zákaz činnosti: 1 - 2 roky

Odmietnutie vodiča podrobiť sa dychovej skúške aj lekárskemu vyšetreniu. Pokuta v správnom konaní: 25 000 až 50 000 Kč. Zákaz činnosti: 1 - 2 roky

Telefonovanie

Vodiči nesmú počas jazdy autom držať v ruke alebo iným spôsobom telefónny prístroj alebo iné hovorové alebo záznamové zariadenie. Používanie sád hands free je povolené, hoci v niektorých krajinách sa uvažuje aj o ich zákaze, pretože telefonovanie vo všeobecnosti znižuje sústredenosť na jazdu.

Pokuta v správnom konaní: 1500 - 2500 Kč. Bloková pokuta: 1000 Kč

Prilby pre cyklistov

Novelizácia prikazuje cyklistom do 18 rokov pri jazde používať ochrannú prilbu.

Porušenie povinnosti byť počas jazdy pripútaný bezpečnostným pásom alebo mať prilbu. Pokuta v správnom konaní: 1500 - 2500 Kč. Bloková pokuta: 2000 Kč

Kruhový objazd a smerovky

Zmeny v novom zákone sa týkajú aj jazdy na kruhovom objazde. Vodič nedáva znamenie o zmene smeru jazdy pri vchádzaní na kruhový objazd. Je však povinný dať znamenie o smere jazdy pri vychádzaní. Nový zákon prináša aj zmeny pri zastavení a státí, parkovaní na chodníkoch, jazde po diaľniciach, či jazde v jazdných pruhoch. Pri zápche na diaľnici musia vodiči odstaviť vozidlo tak, aby v strede vznikol voľný pruh o šírke 3 metre, určený pre vozidlá s právom prednosti v jazde.

V súvislosti so zavedením nových pravidiel v cestnej premávke ministerstvo dopravy spustilo do prevádzky internetovú stránku www.novapravidla.cz

Rastislav Chvála, SME

Ako jazdia známi Košičania

Hovorca Krajskej prokuratúry v Košiciach JUDr. Milan Filičko neplatí kvôli povolaniu žiadne pokuty

Na diaľnici z Prešova stretol policajtov, ktorí zablúdili...

Kým väčšina držiteľov vodičského oprávnenia má za sebou výcvik v autoškole, hovorca Krajskej prokuratúry v Košiciach JUDr. Milan Filičko patrí k menšine. Keď si ako 30-ročný kúpil prvé auto, bola možnosť absolvovať tzv. individuálny výcvik. Po schválení žiadosti dopravným inšpektorátom jazdil s jeho školiteľom a potom absolvoval skúšku.

"Mojim prvým autom bola Škoda 105," spomína. "Najazdil som na nej takmer 100 tisíc kilometrov a mal som s ňou veľmi dobré skúsenosti. Aj ďalšie dve autá boli škodovky. Najprv Favorit a potom Felícia." Po troch škodovkách prišiel na rad Opel Astra. Dovôdom kúpy bola predovšetkým výhodná cena, ale aj spoľahlivosť a bezpečnosť.

"Na cestu do práce auto nepoužívam, chodím väčšinou pešo. Víkendy sú už ´na kolesách´, keďže jazdím s rodinou na chalupu. Auto využívam aj na dovolenky, väčšinou na Slovensku." Najdlhšiu trasu, vyše 1 200 km, absolvoval ešte so Škodou 105 do Bulharska. Bola náročná, keďže cesty, najmä v Rumunsku, neboli najkvalitnejšie. Z celej trasy bolo len asi 60 km po dialnici.

Prvú nehodu mal JUDr. Filičko asi pred 10 rokmi, keď sa dostal s Favoritom do šmyku. Šiel síce pomaly, no kvôli šmykľavej ceste skončil na zvodidlách. "Ďalšia nehoda, už s Felíciou, nebola z mojej viny. V križovatke sa zrazili dve autá a jedno odhodilo do mňa. Hoci som nešiel viac ako ´tridsiatkou´, ohol som volant a udrel si hlavu o predné sklo. Odvtedy sa pripútavam aj počas krátkych jázd v meste..."

Hovorca KP Košice doposiaľ najazdil asi 250 tisíc km. Za volantom sedí rád, je to pre neho relax. "Aj keď sa považujem za disciplínovaného vodiča, nie vždy sa mi darí dodržiavať predpísanú rýchlosť. Hlavne v miestach, kde je stanovená ´štyridsiatka´. Ale neprekračujem ju o veľa, maximálne o 10 - 20 km/h." Rýchlostný rekord drží na hranici 170 km/h. Jednoducho chcel vedieť, koľko jeho Opel Astra "vytiahne". Viac to neskúšal. Z vysokých rýchlosti nemá dobrý pocit a aj po diaľnici jazdím maximálne "stodvadsiatkou".

JUDr. Filičko pokuty neplatí. Kvôli povolaniu nepodieha priestupkovému konaniu pred políciou. Jeho dopravné priestupky by musel riešiť nadriadený, no doteraz to nebolo potrebné. "Ak ma policajti zastavili pre nejaký dopravný priestupok, vždy sa to skončilo ´dohovorom´. Nikdy nebol natoľko závažný, aby ho oznamovali môjmu šéfovi..."

Za 20 rokov za volantom zažil JUDr. Filičko množstvo príhod. Napríklad s vojakom - stopárom, o ktorom až po nasadnutí zistil, že je poriadne opitý. V aute zaspal a v cieli jeho cesty ho museli vodičovi pomôcť vyložiť okoloidúci. "Úsmevno-vážna príhoda sa mi prihodila pred rokmi, keď bola diaľnica z Prešova do Košíc iba po Lemešany. Šiel som vtedy neskoro v noci domov a hneď po výjazde z Prešova som zistil, že v protismere, na mojej strane diaľnice, ide auto. Zastavil som a zastavilo aj oproti idúce auto. Chvíľu sme na seba svietili, potom sa auto predo mnou otočilo a ja som išiel za ním. Snažil som sa ho predbehnúť, no zrýchľovalo. Zrazu som uvidel, že auto je označené VB a zazrel som aj ľudí v uniformách. Zaradil som sa za nich a pokračovali sme v smere na Košice. V Lemešanoch sa auto zaradilo tentoraz už do správneho pruhu dialnice do Prešova a ja som pokračoval domov..."

Róbert BEJDA

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 072
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 845
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 049
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 370
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 890
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 182
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 819
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 462
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 763
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 329
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 454
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 592
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 763
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 329
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 454
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 592
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu