Prešovského kraja, ktorí sa ocitli v materiálnej núdzi a potrebujú právnu pomoc, obrátiť na niektorého z 12 pracovníkov centra v Košiciach. Vždy v pondelok a stredu od 8.00 do 16.30 hod. sa s nimi môžu osobne poradiť na Alžbetinej 2 (2. posch. budova OTP banky - pozn. red.), podateľňa kancelárie bude otvorená každý pracovný deň od 8.00 do 16.00 hod.
"Centrum právnej pomoci vzniklo k 1. januáru 2006, je to štátna rozpočtová organizácia," uviedla včera na tlačovej konferencii riaditeľka CPP Mária Kolíková. "Kancelárie v Bratislave i Košiciach sú bezbariérové, teda sa k nám dostanú aj ľudia na invalidných vozíkoch. Cieľom centra je poskytovať kvalitnú a komplexnú právnu pomoc vo vymedzených oblastiach ľuďom, ktorí nemôžu využívať právne služby v dôsledku svojej nepriaznivej sociálnej situácie."
Okrem predbežných konzultácií s právnikmi, ktoré by mali trvať do 1 hodiny a sú spoplatnené sumou 150 Sk, je celý proces poskytnutia pomoci bezplatný. Pomoc môže mať po splnení podmienok klientom na jej poskytnutie a rozhodnutí o priznaní nároku na ňu viaceré formy: právneho poradenstva, mediácie, spísania podania na súd alebo inú inštitúciu, určenia právnika centra alebo advokáta na zastupovanie pred súdom. Ak klientovi hrozí zmeškanie lehoty, CPP môže rozhodnúť o poskytnutí predbežnej právnej pomoci pred vydaním riadneho rozhodnutia o nároku na právnu pomoc. V takom prípade CPP ponúka napríklad spísanie podania na súd alebo určenie advokáta centrom.
CPP poskytuje pomoc vo vnútroštátnych sporoch všetkým fyzickým osobám, ktoré majú trvalý alebo prechodný pobyt na území SR vrátane cudzincov, ktorí majú v SR trvalý či prechodný pobyt. V cezhraničných sporoch sú klientami centra ľudia bývajúci v inom členskom štáte Európskej únie (mimo Dánska) ako SR a príslušným súdom je súd SR. Takisto obyvateľ SR, ktorý má spor na súde v inom členskom štáte (mimo Dánska) ako v SR. "Vo vnútroštátnych sporoch poskytujeme pomoc vo veciach občianskoprávnych, najmä čo sa týka nájomného v bytoch, dedičstva, susedských sporov, vypratania z bytu. V rodinnoprávnych sú to najčastejšie neplatenie výživného, domáce násilie, upravenie termínov stretávania sa s deťmi, vysporiadanie majetku pri rozvode. V pracovnoprávnych veciach ide predovšetkým o neplatnosť výpovede, pracovné podmienky, diskrimináciu na pracovisku. Veľa vecí riešime v súvislosti s úvermi a pôžičkami, lebo ľudia z dôvodu nízkeho právneho povedomia čosi podpíšu a poriadne ani nevedia, čo podpísali," dodala M. Kolíková.
Od vzniku CPP evidujú 746 žiadostí o poskytnutie právnej pomoci, 20 % z nich je od ľudí z Košického a Prešovského kraja. Viac informácií o centre a kanceláriách sa dozvedia záujemci na www.justice.gov.sk. Onedlho by mali kancelárie CPP vzniknúť aj v Banskej Bystrici a Žiline. Celkový počet zamestnancov CPP by mal byť 68 a zo štátneho rozpočtu dostanú na svoju činnosť v tomto roku 43 miliónov korún.
Nárok na poskytnutie právnej pomoci
Klient musí spĺňať tri základné podmienky:
1. Nachádza sa v stave materiálnej núdze. To znamená, že jeho príjem nedosahuje 1,4-násobok životného minima a využívanie právnych služieb si nemôže zabezpečiť iným svojím majetkom.
2. Nejde o zrejmú bezúspešnosť sporu. Teda ak sa spor, v ktorom žiada klient o poskytnutie právnej pomoci, po jeho posúdení centrom javí ako zrejme bezúspešný. Napríklad pre uplynutie zákonných lehôt alebo pre nedostatok dôkazov.
3. Hodnota sporu prevyšuje hodnotu minimálnej mzdy ustanovenej zákonom. Splnenie tejto podmienky sa žiada v sporoch, ktorých hodnotu je možné vyčísliť a táto hodnota prevyšuje sumu minimálnej mesačnej mzdy. Splnenie tejto podmienky sa nevyžaduje, ak hodnotu sporu nie je možné vyčísliť. Napríklad ak rodič žiada o zvýšenie výživného na dieťa.
Splnenie týchto podmienok posudzuje CPP vždy pred samotným poskytnutím právnej pomoci.
(sam)
Ako má klient postupovať
Ak chce niekto požiadať o poskytnutie právnej pomoci, žiadosť musí podať písomne na predpísanom tlačive jej zaslaním na adresu centra. Tlačivo si môžu klienti vyzdvihnúť osobne, alebo im ho na požiadanie z centra pošlú. Žiadosť nie je spoplatnená a tlačivo sa nachádza aj na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR - www.justice.gov.sk. Pokiaľ nebude žiadosť riadne vyplnená a úplná, teda ak klient nepredloží všetky potrebné doklady na preukázanie príjmovej a majetkovej situácie (napríklad o príjme za posledných 6 mesiacov), centrum ho vyzve na doplnenie údajov. Klienti sa môžu uchádzať o pomoc nielen písomne, ale aj telefonicky či e-mailom. O nároku na poskytnutie právnej pomoci rozhodne centrum do 30 dní po doručení riadne vyplnenej a doloženej žiadosti. Proti rozhodnutiu nie je prípustný opravný prostriedok (napr. odvolanie), ale je preskúmateľné súdom na základe podanej žaloby.
Kontakty na CPP - Kancelária Košice, Alžbetina 2, 040 41 Košice. t.č. 055/72 909 45, 055/72 909 46, fax: 055/72 909 47, e-mail: infolagalaid.sk
(sam)
Kde CPP nemôže poskytnúť právnu pomoc
Na základe terajšej právnej úpravy nemôže CPP poskytnúť právnu pomoc napríklad vo veciach: sociálneho a dôchodkového zabezpečenia, priestupkov, žiadostí o priznanie postavenia utečenca, v trestných veciach. V týchto prípadoch bude žiadosť o poskytnutie právnej pomoci zamietnutá bez ohľadu na to, či klient spĺňa ostatné podmienky na jej poskytnutie.
(sam)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári