Južnej triede 82, sa sťažuje pani Oľga. Tá nedávno "kataster" navštívila, lebo potrebovala list vlastníctva.
"V piatok 14. júla ráno sa tam medzi klientmi strhla bitka," rozpráva Oľga. "Organizácia poradia tam totiž funguje tak, že začiatkom úradných hodín pracovníčka vyloží zoznam (vyloží ho o 7.50 hod., stránky vybavujú od ôsmej) a klienti sa naň zapisujú, ako prichádzajú. Lenže prichádzajú už aj o šiestej, vtedy totiž otvárajú budovu a vpúšťajú ľudí do vestibulu, aby ešte v ten deň boli vybavení (keďže denný počet vybavených klientov je obmedzený). Pri zapisovaní na úradný zoznam však vždy nastáva trma-vrma, lebo ľudia si už nepamätajú (alebo nechcú pamätať) poradie, v akom prišli. To chceli klienti sami odstrániť tak, že si iniciatívne robili vlastný zoznam s poradím, ako prichádzali, aby po vyvesení úradného zoznamu naň už len prepísali poradie z ich vlastného zoznamu. To sa však spomínané ráno úradníčke nepáčilo a zoznam roztrhala," tvrdí sťažovateľka a dodáva, že potom sa pri zapisovaní na úradný zoznam strhla medzi čakajúcimi bitka.
"To nie je pravda, nikto žiadny zoznam neroztrhal," odmieta vedúca oddelenia dokumentácie a poskytovania informácií Správy katastra Košice Mária Babuščáková. "Bolo to tak, že poradie (do 7.50 hod.) organizovala nejaká pani, ktorá spísala vlastný zoznam. Keď sme však na stenu vyvesili náš oficiálny zoznam, asi sto ľudí sa zrazu nahrnulo k stene a tá pani, ktorá chcela zoznam prepísať na ten oficiálny, sa k nemu ani nepretlačila, maximálne tam stihla napísať seba. Čo však tí ostatní, ktorí sa napísali len na jej zoznam a spoliehali sa na to? Štyria sa tam perami bili, kto koho predbehne, kričali po sebe, že majú vlastný zoznam, nech pustia tú pani," opisuje Babuščáková.
Vo vestibule je na niekoľkých miestach upozornenie, že iné zoznamy ako ten úradný neakceptujú.
"Súčasný stav je na základe našich dlhoročných skúseností relatívne najlepší, hoci hľadáme ešte lepšie možnosti," vysvetľuje riaditeľka Správy katastra Košice Marta Karapová, podľa ktorej nikdy nebudú všetci spokojní, preto treba aspoň čo najviac minimalizovať mieru nespokojnosti. Ďalej uviedla, že požiadavky na poskytovanie informácií z katastra rastú napriek možnosti získať ich aj cez internet.
Spomínané problémy sa však podľa jej slov opakujú iba v piatky, keď vybavujú stránky len od ôsmej do dvanástej. Pritom pre verejnosť úradujú štyri dni v týždni (v utorok tiež len dopoludnia), okrem štvrtka. Podľa Karapovej nevedia pre ich kapacitné možnosti vybaviť viac klientov.
Riaditeľka Správy katastra tvrdí, že ľudia boli istý čas slušní a ako ráno prišli, tak stáli za sebou pokojne v rade, čakajúc na úradný zoznam, a fungovalo to, no len kým neprišiel niekto iniciatívny a nezačal robiť neoficiálne zoznamy. "My však nemôžeme ľudí vychovávať." Aj v uplynulých úradných dňoch vraj ľudia decentne stáli v rade, no opäť okrem piatka, keď si zase písali svoj zoznam.
Babuščáková poznamenala, že ak sú ľudia so súčasným systémom takí nespokojní, môžu odstúpiť od akéhokoľvek zoznamu a budú klientov volať dnu len systémom "ďalší".
Šéfka Správy katastra klientom pripomína, že ak potrebujú list vlastníctva, majú aj možnosť nechať v podateľni písomnú objednávku s príslušným kolkom a príde im domov poštou.
"Prijala by som i návrhy od občanov, ako súčasný systém zlepšiť, vďačne sa nimi budem zaoberať," ponúkla verejnosti Karapová, ktorej e-mailová adresa je skkerskgku.sk.
Ako je to teraz
Súčasný systém na košickom katastri funguje tak, že o 7.50 hod. vyvesia úradníčky na stenu vo vestibule oficiálny zoznam. Na ten sa musia klienti, ktorí tam môžu čakať už od šiestej, napísať. Žiadne iné zoznamy s poradím totiž zamestnankyne neakceptujú.
Keď robia v ten deň na oddelení poskytovania informácií tri pracovníčky, za hodinu vybavia 15 klientov, ak pracujú štyri, tak 20 stránok. Tomu potom zodpovedá aj hodinový rozpis na oficiálnom zozname. Ten podľa šéfky košickej Správy katastra Marty Karapovej garantuje, že zapísaného a vo vestibule prítomného klienta v ten deň vybavia v uvedenom poradí počas tej hodiny, v rámci ktorej figuruje v zozname. Po naplnení dennej kapacity zoznam zo steny zvesia.
Prečo však nemôžu na stenu vyvesiť úradný zoznam už od šiestej, aby sa klienti po príchode zapísali už priamo naň, čím by predišli súčasným problémom?
"Pôvodne to tak bolo," vraví Karapová. Babuščáková však dodáva, že vtedy sa stávalo, že klient prišiel o šiestej, zapísal sa, odišiel, a o ôsmej, keď ho volali dnu, tam už nebol. "A ostatným, ktorí sa už pre takých klientov do zoznamu nezmestili, sa potom oprávnene krivdilo, že voláme mená, ktoré neprichádzajú, a za hodinu preto vybavíme namiesto 15 napríklad len 10 ľudí."
Karapová ďalej dopĺňa, že predchádzajúci systém niektorí občania zneužívali. "Napríklad bol tu nejaký maklér, ktorý bral 50 korún za zapísanie do zoznamu. Vymýšľali finty, kupovali si poradie. Chceli sme zabrániť i takej korupcii medzi ľuďmi."
Ako uviedol Ján Brodňanský, vedúci kancelárie prednostu Katastrálneho úradu v Košiciach, medzi klientmi sa v minulosti vyskytli aj takí experti, ktorí vyškrtli niekoho napísaného, keď tam práve nebol prítomný, a namiesto neho napísali seba. "Ten vyškrtnutý neskôr došiel, a v zozname už bol niekto iný."
(jav)
Prečo sa úradu neoficiálny zoznam nepáči
"My klientom nebránime, aby si spisovali vlastné zoznamy, ale neručíme za ne," komentuje riaditeľka Správy katastra.
Argumentuje tým, že v takom prípade nezodpovedajú za skomolenie mien, za to, ak sa poradie z neoficiálneho zoznamu nepodarí jeho autorovi v rovnakej podobe alebo vôbec prepísať na oficiálny zoznam, ani za to, ak na neoficiálnom zozname figuruje viac klientov, než na oficiálnom a napriek tomu si myslia, že ich musia v ten deň vybaviť.
(jav)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári