Korzár logo Korzár Košice
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

ŽENSKÝ KOKTEIL na tému: pitný režim

Podľa RNDr. A. Harantovej treba piť aj vtedy, keď necítime smädPri výbere minerálnej vody rozhoduje množstvo sodíkaStretnúť na ulici človeka,

Podľa RNDr. A. Harantovej treba piť aj vtedy, keď necítime smäd

Pri výbere minerálnej vody rozhoduje množstvo sodíka

Stretnúť na ulici človeka, ktorý by niesol v ruke fľašu s nealko nápojom, bolo pred pár rokmi takmer nemožné. Človek je však tvor, ktorý sa dá poučiť a poradiť si. A tak sa dodržiavanie pitného režimu pomaly stáva súčasťou každodenného života.

Voda tvorí u mužov až 55 % z celkovej hmotnosti, u žien 45 %. Je súčasťou metabolizmu, pretože každá ľudská bunka je uložená vo vodnom prostredí, z ktorého berie výživu a do ktorého vylučuje splodiny. Keď je podľa RNDr. Anny Harantovej z Regeneračno-relaxačného centra Stylan tejto vody nedostatok, "bunky nedostávajú dostatok výživy. Tým sa spomaľuje proces ich fungovania a dochádza k ich zvýšenému odbúravaniu."

Skryť Vypnúť reklamu

Nebezpečie dlhodobejšej dehydratácie spočíva v tom, že jej dôsledky sa prejavujú až po nejakom čase. Hromadenie toxínov, spomalený metabolizmus a prejavy predčasného starnutia pleti. Keď spozorujeme niektoré prejavy dlhodobého nedostatku vody, začnime seriózne s pitným režimom. Aj tu platí radšej začať ihneď a nie až od zajtra. Tekutiny by sme mali prijímať po celý deň. Nie však naraz. Dostať do seba na jeden šup liter vody nie je rozumné. Je to aj dosť ťažko zvládnuteľné, keďže naše telo je schopné prijať za hodinu maximálne liter tekutín.

Čo však môžeme robiť, to je piť pravidelne počas celého dňa. Začať treba hneď ráno ako štart do nového dňa. Keď otvoríme oči treba vypiť aspoň jeden pohár vody. "Môže byť čistá z vodovodu, pravda prefiltrovaná alebo balená pitná. Pokiaľ siahneme po balenej, nemala by byť taká, ktorú máme v chladničke, ale izbovej teploty. Poradiť by som mohla nebublinkovú s jednou polievkovou lyžicou jablčného octu. Naplní žalúdok, zaženie pocit hladu a pred raňajkami zaručene rozhýbe tráviacu sústavu."

Skryť Vypnúť reklamu

Názory, či treba denne vypiť 2 alebo až 3 litre vody, sa rôznia. Isté však je, že minimálne 2 litre by to mali byť. Pritom približne polovicu z dennej spotreby by mala tvoriť spomínaná voda z vodovodu a druhú treba vypĺňať minerálkami, čajom, džúsmi, ovocnými šťavami. Pijeme ich vždy po dúškoch, lebo telo potrebuje okolo 15 minút nato, aby dokázalo, napríklad pri potení, prijatú vodu využiť. "Piť treba v práci, na ulici, pri telesnej námahe, pred cvičením i po ňom. Ak vieme, že nás čaká telesná záťaž, treba si v tele urobiť zásoby vody. Keby sme ju nemali, mohlo by dôjsť k hromadeniu toxínov, čo nemožno pripustiť. Pitím sa naštartujeme do nového dňa. Keď na to zabudneme, sami si zhoršíme výkon činností," tvrdí A. Harantová (na snímke vľavo).

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes často v obchodoch siahame po balených minerálnych vodách. Je tu však dilema. Ktoré sú vhodnejšie? S bublinkami alebo bez nich? Väčšina z nás má organizmus prekyslený, preto je preň lepšie piť nebublinkové, prípadne tzv. tiché vody. Neperlivé alebo tiché sú vhodnejšie na cievny systém, žalúdok a na činnosť obličiek.

Pri výbere minerálnej vody si treba všímať na etikete údaje o celkovej mineralizácii. Za dobrú pre stolové minerálne vody sa považuje hranica 1000 až 2000 mg/na 1 liter. Viac mineralizované vody môžu mať nepriaznivý účinok na cievny systém a na činnosť obličiek. Pri hodnotení, ktorá voda je zdravšia, rozhoduje to, aký je v nej obsah sodíka (Na). "Zdravšia je vtedy, keď má hodnotu do 300 mg sodíka na liter. Tie, ktoré majú nad 300 mg, sú vhodné počas letných horúčav najmä pri športovaní či pri pobyte v saune, teda tam, kde potením očakávame vyššie straty vody z tela. Vody s vyšším obsahom sodíka by však nemali piť pacienti s nedostatočne kontrolovaným krvným tlakom. Minerálne vody treba tiež striedať."

Pramenité vody sú natoľko vhodné na každodennú konzumáciu, že sa pokojne môžu využiť na varenie alebo prípravu bylinkových či ovocných čajov pre dospelých, aj deti. Dobré sú aj čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, no malým deťom ich treba riediť pramenitou alebo pitnou vodou.

Piť by mali podľa A. Harantovej počas celého dňa deti, dospelí, pracujúci, študenti, dôchodcovia. "Mnohí sa sťažujú na časté nútené prechádzky z kancelárie na toaletu. Avšak aj toto sa dá brať z tej pozitívnejšej stránky máte napríklad väčšiu šancu stretnúť kolegyňu z vedľajšej kancelárie... Pred spaním môžeme samozrejme, znížiť príjem tekutín, aby sme mali pokojný spánok. Pravidelným pitím pomáhame bunkám, aby v nich fungoval metabolizmus. Je to aj prevencia pred vznikom žlčníkových kameňov a kameňov močových ciest." Ak cítime únavu, prípadne bolesť hlavy, závraty, nesiahnime hneď do lekárničky, skúsme si spomenúť, kedy sme naposledy vypili pohár vody. Aj tieto príznaky môžu byť totiž dôsledkom nedostatku vody v tele.

Káva, pivo a sladké limonády smäd neuhasia, no môžu narobiť problémy

Voda je v ovocí aj zelenine

Kávu pijeme zväčša proti únave, ospalosti a na povzbudenie mozgovej činnosti. Keby sme ju zrazu vynechali, mohla by priniesť stavy úzkosti, neurózu, záchvaty. Určite to však nie je prostriedok na uhasenie smädu. Na to, vypitie koľkých šálok kávy denne je v "norme, nikto presnú odpoveď nedá. Isté však je, že ten, kto jej pije veľa, môže trpieť vysokým krvným tlakom alebo zrýchlenou frekvenciou tepu. Kofeín je tiež diuretikom, čo znamená, že odváza z tela vodu. I preto, ak chceme, aby nás káva povzbudila a osviežila, no nezobrala nám z tela vodu, vypime po nej pohár vody alebo minerálky.

Na rozdiel od kávy čaj pomáha uhasiť smäd. Treba však rátať s tým, že listy čajovníka obsahujú kofeín. Šálka čaju s obsahom 190 ml, to je 50 mg kofeínu, teda polovica toho ako rovnaká šálka kávy.

Pri smäde pomôže i mlieko, ktoré patrí medzi tekutiny jednými zatracované, druhými odporúčané. Obsahuje 13 dôležitých vitamínov, 14 minerálov, hormóny, enzýmy i ľahko stráviteľný zdroj energie - laktózu. Niekomu však môže kravské mlieko spôsobiť zdravotné problémy (hnačky a bolesti brucha). V takom prípade je lepšie jesť jogurty a piť acidofilné mlieko. Jeden pohár mlieka dodá organizmu 30 % vápnika, 25 % vitamínu B2 a D, 20 % fosforu, 15 % bielkovín a 10 % vitamínu A a draslíka.

Proti smädu pomáhajú i ovocné šťavy. Ale pozor! Podľa odborníkov môže byť ovocná kyselina taká agresívna, že pri jej nadmernom pití ju sliny nevedia neutralizovať. Porušená zubná sklovina sa dokonca neobnovuje. Človek, ktorý holduje ovocným šťavám, by si preto mal opakovane vyplachovať ústa vodou alebo žuvať žuvačky bez cukru. A určite si nesmieme umyť zuby hneď po vypití šťavy, poškodená sklovina by mohla ešte viac utrpieť.

Oveľa lepší je uhorkový osviežovač v podobe nápoja. Pripraviť si ho môžeme z obyčajnej šalátovej uhorky. Na jeden 3 dcl pohár potrebujeme 100 g uhoriek, 2 pol. lyžice nasekaného kopru, 150 ml kefíru, 1 pol. lyžicu citronovej šťavy, biele korenie, soľ, ladovú drvinu. Všetko spolu zmixujeme a môžeme piť.

Romantické duše zase môžu siahnuť po koktailoch. vhodnejšie koktaily. Napríklad si vysoký pohár naplníme ľadom. V šejkri zmiešame džin s rumom, Amarettom, Triple sec, grenadínou a džúsmi. Obsah šejkra nalejeme do poháras ľadom a ozdobíme ananásom, čerešňou, mučenkou a lístkami mäty. Alebo v šejkri premiešame jablkový a ríbezľový džús s grenadínou. Nápoj dáme do vysokého pohára s ľadom a zvyšok dolejeme bublinkovou vodou. Na ozdobenie použijeme ríbezle, lístky mäty alebo gumové srdiečka. Do príjmu vody sa ráta i konzumácia v strave, v ovocí a zelenine.

Na uhasenie smädu nie sú vhodné farebné limonády s obsahom cukru a chemických farbív. Smäd nezaženie ani pivo, i keď to je nápoj, ktorý v lete mnohí konzumujú. Má totiž močopudné účinky, čiže vodu z nášho tela ešte odvádza. Kto nemôže vydržať bez alkoholu, mal by piť vinný strik v pomere 1:2, čiže víno zriedené nesladenou minerálkou.

Poslankyňa NR SR Jarmila Tkáčová na pitný režim nemôže zabudnúť, hneď ju začne bolieť hlava a je malátna

Pri mori sa občas napije slanej vody, no radšej má dobre schladené bublinky

Pitný režim sa snaží v plnej miere dodržiavať i poslankyňa NR SR Jarmila Tkáčová. Tvrdí, že názor odborníkov o potrebe piť je dôležitý a ona ho plne rešpektuje. A to nielen v horúcich letných dňoch, po nápojoch siaha aj v zime.

"Dostatočné množstvo tekutín je dôležité pre naše zdravie. U nás, žien, aj pre sviežu pleť. S vodou sa predsa z tela odplavujú škodlivé látky, čo je veľmi podstatné." Ak podľa J. Tkáčovej nemáme v tele dostatok vody, spomínané látky sa ukladajú v bunkách. "Občas sa mi stane, že zanedbám pitný režim. Vtedy začnem byť malátna a pobolieva ma hlava. To je signál, že musím čo najskôr zásoby vody doplniť." J. Tkáčová jednoznačne preferuje nápoje bez cukru. Najradšej má bublinkovú minerálku s nízkym obsahom solí. Ak neodolá chuti na sladký nápoj, výnimočne si dopraje niečo pomarančové alebo citrónové s bublinkami. A dobre chladené.

"V lete určite vypijem viac tekutín ako v zime, pretože v letných horúčavách už aj samotná chôdza dá telu zabrať. Vhodný nápoj mi nesmie chýbať pri akomkoľvek športovaní. Popíjam ho síce po malých hltoch, ale častejšie." Rada si poslankyňa NR SR pochutná i na sezónnom ovocí, ktoré tiež obsahuje vodu. Obľubuje najmä jahody, čerešne a nektarinky. Žiadnou zvláštnosťou nie je ani to, ak má namiesto zemiakov alebo ryže ako prílohu zeleninu. Buď vo forme šalátu alebo anglickej zeleniny.

Vyznavači piva tvrdia, že v lete sa bez neho nevedia obísť. J. Tkáčová priznala, že pivo jej chutilo, či ešte presnejšie jej nenarodeným deťom, keď ich čakala. Vtedy si ho musela dať, doslova sa jej žiadalo. Teraz keď už alkohol, tak uprednostní pohár kvalitného červeného vína alebo šumivého sektu. "Prednedávnom ma moja dcéra pozvala na miešaný drink ´mojito´, ktorý ma príjemne prekvapil osviežujúcou limetkovou chuťou. Nielen výborne chutil, ale aj pekne vyzeral."

J. Tkáčová si ráno zvykne postaviť na stôl 1,5-litrovú fľašu minerálky a v priebehu doobeda ju cielene vypije. Aj keď necíti smäd. Pri obede vypije asi pol litra sódy alebo minerálky. "Popoludní režim pitia trochu mením, pijem už len vtedy, keď som smädná. No aj vtedy ešte asi pol litra tekutín vypijem. Keď to zrátam, denne dodám telu okolo 2,5 litra v tekutom stave a ďalšie nešpecifikované množstvo tekutín v potrave, ovocí, zelenine a káve."

Keď sa vyberú k moru, občas si nechtiac chlipne aj slanej vody. Inak však dodržiava normálny pitný režim, čo znamená, že si s manželom dajú večer, pri posedení pri muzike, džbán vínka. Ráno na hladný žalúdok zase ako dezinfekčný prostriedok štamperlík dobrej slivovice. "V zahraničí mám trochu problém zohnať kvalitnú sýtenú minerálku. Väčšinou všade ponúkajú len nesýtené stolové vody. A radšej mám vody dobre schladené, i keď sa hovorí, že v lete je údajne lepšie piť teplé nápoje. Rýchlejšie zaženú smäd," dodala J. Tkáčová.

lia

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  4. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  5. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  6. Bezbariérové vozidlo
  7. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 577
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 649
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 554
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 254
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 968
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 501
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 528
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 412
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 308
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 073
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Päť okresných úradov na východe má nových prednostov

Pre celoplošné testovanie k výmene dôjde skôr.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie hnutia OĽaNO k výberu prednostov okresných úradov.

Z tenisového centra v Košiciach škrtli halu, ušetria 15 miliónov

Poslanci odobrili memorandum so zväzom s podmienkami.

Z Národného tenisového centra bude po škrtoch Národné tréningové centrum.

Situácia v škole v Rokycanoch je vybičovaná. Učiteľky nedostávajú výplaty

Obec s otvorením 5. ročníka súhlasila, starosta si ide svoje.

Odvolaná riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová.

Takmer raz toľko. Zákazku mala Myslava preplatiť o 90 percent

Kontrolór hovorí o predražených prácach. Starostka to odmieta.

Starostka tvrdí, že postupovali podľa smernice. Podľa kontrolórov ju však ešte predtým zrušili.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.

Potraty sa sprísňovať nebudú, Záborskej novela neprešla

Zákon chcú o pol roka predložiť znova.

Anna Záborská.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop