Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

OBČIANSKY SERVIS - Ako nakupovať cez internet?

V prípade, že potrebujeme objednať tovar alebo službu na dobierku, najefektívnejší je nákup cez internet. Je to rýchle a pohodlné, pretože môžeme

nakupovať tovary a služby nielen na Slovensku, ale aj z celého sveta. Pri nákupe cez internet sa uzatvára elektronická objednávka kupujúceho. V mnohých prípadoch sa uzatvárajú aj kúpne zmluvy, ktoré slúžia ako doklad.

Objednávka musí obsahovať:

- meno predávajúceho - obchodnú firmu a sídlo, IČ predávajúceho. DIČ,

- či je platca DPH

- kupujúceho: meno a priezvisko, názov, obchodnú firmu a sídlo, IČ a DIČ kupujúceho, prípadne či je registrovaný ako platca DPH a prevádzkuje podnikateľskú činnosť, kontakt

Skryť Vypnúť reklamu

- kód produktu, ktorý určuje predmet objednávky

- množstvo požadovaných kusov

- spôsob platby

- termín dodania tovaru

- adresu pre dodanie tovaru

(Zdroj: portal.gov.sk)

Elektronický obchod

Elektronické obchodovanie, ktoré sa v súčasnosti stáva novým fenoménom aj na území Slovenska, zmenšuje význam vzdialeností v oblasti reklamy, marketingu a predaja výrobkov. Ponuka sa stáva dostupnou i pre spotrebiteľov žijúcich na území iných členských štátov, v dôsledku čoho nadobudne "bezhraničné" obchodovanie reálnu dimenziu.

S novými predajnými technikami, ktoré elektronický obchod (teda obchod na báze internetu) prináša, sa vynára aj otázka ochrany spotrebiteľa. Ide o vzťahy medzi poskytovateľom služieb informačnej spoločnosti a ich príjemcom, ktoré vznikajú pri ich komunikácii na diaľku, počas spojenia elektronických zariadení elektronickou komunikačnou sieťou a spočívajú na elektronickom spracovaní, prenose, uchovávaní, vyhľadávaní alebo zhromažďovaní dát vrátane textu, zvuku a obrazu.

Skryť Vypnúť reklamu

Poskytovateľ služieb je povinný príjemcovi služby na elektronickom zariadení poskytnúť najmä tieto informácie:

- názov, obchodné meno a sídlo poskytovateľa služieb, ak ide o právnickú osobu, alebo meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu bydliska poskytovateľa služieb, ak ide o fyzickú osobu,

- daňové identifikačné číslo, ak je platiteľom dane z pridanej hodnoty,

- adresu elektronickej pošty a telefónne číslo,

- označenie registra, ktorý ho zapísal, a číslo zápisu,

- názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa služieb podlieha.

Informácie musia byť príjemcovi služby ľahko a trvalo prístupné a rozlíšiteľné od komerčnej komunikácie.

Ak poskytovateľ služieb uskutočňuje komerčnú komunikáciu v mene alebo na účet inej osoby, musí byť táto osoba identifikovaná.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak je pri komerčnej komunikácii súčasťou ponuky tovaru a služieb osobitná ponuka, napríklad zľava, odmena, dar, spotrebiteľská hra alebo súťaž, musí byť od základnej ponuky pre príjemcu služieb rozlíšiteľná, a podmienky, ktoré musia byť splnené na jej získanie alebo na účasť v nej, musia byť ľahko prístupné, zrozumiteľné a jednoznačné.

Poskytovateľ služieb nesmie doručovať informácie komerčnej komunikácie

elektronickou poštou, ak si ich príjemca služby vopred nevyžiadal.

(Zdroj: portal.gov.sk)

Zmluvy uzatvorené prostredníctvom elektronických zariadení

Na uzatváranie zmlúv prostredníctvom elektronických zariadení sa vzťahujú osobitné predpisy (Občiansky zákonník, Obchodný zákonník), ak zákon o elektronických komunikáciách neustanovuje inak.

Ak sa vyžaduje, aby písomný právny úkon bol prezentovaný alebo uchovaný v origináli, elektronický dokument túto požiadavku spĺňa, ak sú vytvorené podmienky jeho nezmeniteľnosti a spoľahlivosti od jeho prvého prezentovania v konečnej podobe a možno ho v tejto podobe vždy prezentovať osobe, ktorej je určený.

Poskytovateľ služieb je povinný:

- príjemcovi služieb vytvoriť také podmienky, ktoré umožnia zistiť a opraviť chyby jeho úkonov na elektronickom zariadení pred odoslaním objednávky,

- príjemcu služieb pred odoslaním jeho objednávky jednoznačne a zrozumiteľne informovať o (tieto informácie musia byť v štátnom jazyku):

1. úkonoch potrebných na uzatvorenie zmluvy,

2. technických prostriedkoch na zistenie a opravu chýb,

3. tom, či zmluva bude uložená u poskytovateľa služieb a či je príjemcovi služieb dostupná,

4. jazyku ponúkanom na uzatvorenie zmluvy.

Poskytovateľ služieb je povinný príjemcu služieb informovať o:

- zmluvných lehotách a zmluvných podmienkach tak, aby si príjemca služieb mohol podstatné náležitosti zmluvy v elektronickej podobe reprodukovať,

- osobitných spravovacích poriadkoch, ak sú na poskytovanie služby ustanovené.

Poskytovateľ služieb je povinný elektronicky potvrdiť objednávku bezodkladne po jej doručení; objednávka a potvrdenie o prijatí sa považujú za doručené, ak zúčastnené osoby, ktorým sú adresované, majú k nim na svojich elektronických zariadeniach prístup.

Ak zmluvu prostredníctvom elektronických zariadení uzatvárajú medzi sebou podnikatelia, uvedené sa na nich vzťahuje, iba ak sa nedohodli inak.

Prostredníctvom elektronických zariadení nemožno uzatvoriť zmluvu:

- na ktorú je potrebné rozhodnutie súdu, orgánu verejnej správy alebo notára,

- o zabezpečení záväzkov.

(Zdroj: portal.gov.sk)

Vylúčenie zodpovednosti poskytovateľa služieb

Poskytovateľ služieb nezodpovedá za prenášané informácie, ak služby informačnej spoločnosti pozostávajú výlučne z prenosu informácií v elektronickej komunikačnej sieti alebo z poskytnutia prístupu do elektronickej komunikačnej siete, a poskytovateľ služieb

- nedal podnet na prenos informácií,

- nevybral príjemcu informácií,

- nezostavil ani neupravil informácie.

Prenosom informácií v elektronickej komunikačnej sieti alebo poskytnutím prístupu do elektronickej komunikačnej siete sa rozumie aj automatické dočasné uloženie prenášaných informácií, ktoré slúži výlučne na vykonanie prenosu v elektronickej komunikačnej sieti, ak sa informácie v nej neukladajú dlhšie, ako je nevyhnutné na ich prenos.

Poskytovateľ služieb nezodpovedá za automatické dočasné uloženie informácií výlučne na účel zefektívnenia ich ďalšieho prenosu v elektronickej komunikačnej sieti k ďalším príjemcom služieb, ak poskytovateľ služieb:

- neupravuje informácie,

- dodržiava podmienky prístupu k informáciám,

- dodržiava pravidlá aktualizácie informácií spôsobom všeobecne uznávaným a používaným v príslušnom odvetví,

- nevyužíva technológie na nezákonné získavanie a používanie uložených informácií,

- bez zbytočného odkladu zamedzí prístup k uloženým informáciám, alebo informácie odstráni potom, ako sa dozvie, že na pôvodnom zdroji prenosu boli odstránené, alebo prístup k nim bol zamedzený, alebo súd alebo orgán dozoru nariadili ich odstránenie alebo zamedzenie prístupu k nim.

Poskytovateľ služieb nezodpovedá za informácie poskytnuté príjemcom služieb a uložené na jeho žiadosť do pamäte elektronických zariadení slúžiacich na vyhľadávanie informácií, ak poskytovateľ služieb nevie o protiprávnom obsahu uložených informácií alebo o protiprávnom konaní príjemcu služieb a na odstránenie protiprávneho stavu koná bez zbytočného odkladu; za tieto informácie však zodpovedá, ak príjemca služieb koná podľa jeho pokynov.

Ak poskytovateľ služieb poskytuje služby informačnej spoločnosti v rozsahu podľa predchádzajúcich odsekov, nie je povinný sledovať informácie ani oprávnený vyhľadávať informácie, ktoré sa prenášajú alebo ukladajú. Ak sa však dozvie o protiprávnosti takých informácií, je povinný odstrániť ich z elektronickej komunikačnej siete alebo aspoň zamedziť k nim prístup; súd môže nariadiť poskytovateľovi služieb ich odstránenie z elektronickej komunikačnej siete aj vtedy, ak sa poskytovateľ služieb o ich protiprávnosti nedozvedel.

(Zdroj: portal.gov.sk)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 187
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 277
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 310
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 244
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 118
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 081
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 349
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 109
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 913
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 807
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Plocha v areáli bytového podniku, ktorá by mala slúžiť ako parkovisko pre vraky.

Bude v areáli bytového podniku.

10 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan
Celoplošné skríningové testovanie na Covid-19.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

4 h

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

18 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop