Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

AUTOSALÓN

Niekoľko praktických rád pre dovolenkárov, ktorí sa rozhodnú vydať do Chorvátska vlastným automCesta autom znamená väčšiu pohodu, ale aj nemalé

Niekoľko praktických rád pre dovolenkárov, ktorí sa rozhodnú vydať do Chorvátska vlastným autom

Cesta autom znamená väčšiu pohodu, ale aj nemalé náklady a riziká

Pobrežie Jadranu a najmä Chorvátsko patrí medzi Slovákmi k najobľúbenejším iestam na strávenie letnej dovolenky. Mieria k nemu tisíce rodín nielen prostredníctvom cestovných kanelárií, ale ja vlastnými autami. Preto sme ored začiatkom hlavnej turistickej sezóny navštívili Chorvátsko s cieľom zmapovať cesty, momentálne ceny a novinky v tejto prímorskej krajine. Prinášame tiež základnú kalkuláciu nákladov na cestu autom do rôznych destinácií Chorvátska.

Skryť Vypnúť reklamu

Priepustnosť dopravnej tepny smerom k chorvátskemu pobrežiu síce z roka na rok stúpa, ale v nadchádzajúcej letnej sezóne nové úseky diaľnice nepribudnú. Iná situácia bude o rok, kedy v júni sprístupnia tridsaťsedemkilometrový úsek diaľnice Dugopolje - Šestanovac. Počas májovej reportážnej cesty sme si všimli rozširovanie ciest na diaľničnom privádzači k Splitu a na pobrežnej magistrále. Teoreticky ba sa tak mohla zrýchliť doprava v kritickom úseku od konca diaľnice po Makarsku Riviéru. Dva najdlhšie tunely Mala Kapela a Sveti Rok budú aj toto leto priechodné iba v jednom tubuse obojsmerne.

Maďarsko sa tiež snaží

Tempo výstavby diaľnice M7 z Budapešti smerom na Balatón a Nagykanizsu je výrazne pomalšie než sme zvyknutí u Chorvátov, avšak tohto roku pribudol nový štvorprúdový úsek v dĺžke cca 35 km. Budapešť je naďalej problematická, preto je lepšie použiť cestu cez západ Maďarska a bez poplatkov (Bratislava - Mosonmagyarovar - Csorna - Szombathely - Redics) prípadne preťaženú rakúsko-slovinskú trasu cez Graz, Maribor až do Zagreb.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesta vlastným autom znamená pre rodinu väčšiu pohodu, komfort, rýchlejšiu prepravu ale nemalé náklady a riziká v prípade nehody či poruchy. Chorvátsko je na nával áut stále lepšie pripravené. Cestovné náklady v porovnaní s autobusom už také atraktívne nie sú.

Odporúčané trasy

(Časová kalkulácia cesty iba po Zagreb. Odtiaľ je cesta spoločná v závislosti od cieľovej destinácie.)

1. Východné a stredné Slovensko

Salgotarián (E 571) smer diaľnica M3 Budapešť centrum - obchvat M0 diaľnica M7 Siofok (E71) Nagykanizsa Leteneye (E65) diaľnica A4 - Zagreb

Km 476 km

Čas 6 h 30 min

Poplatky

Maďarsko 4 dňová 1 520 Ft (224 Sk)

ChorvátskoGoričan-Sv,Helena 36 KN (194 Sk)

2. Stredné Slovensko

Šahy (E77) Vác Budapešť centrum - obchvat M0 diaľnica M7 Siofok (E71) Nagykanizsa Leteneye (E65) diaľnica A4 - Zagreb

Skryť Vypnúť reklamu

Km 435 km

Čas 6 h 10 min

Poplatky

Maďarsko 4 dňová 1 520 Ft (224 Sk)

ChorvátskoGoričan- Sv.Helena 36 KN (194 Sk)

3. Stredné a západné Slovensko

Bratislava Rajka (E65) mimo diaľnice Mosonmagyarovar Csorna Szombathely smer Redics č. cesty 86 Lendava (Slovinsko) Čakovec smer diaľnica A4 - Zagreb

Km 307 km

Čas 4 h 00 min

Poplatky

Maďarskobez poplatkov

ChorvátskoČakovec - Sv.Helena 29 KN (156 Sk)

4. Stredné a západné Slovensko

Bratislava Viedeň (E60) obchvat smer Graz (E 59) Maribor (Slovinsko) Macelj smer Zagreb (E 59)

Km 431 km

Čas 5 h 40 min

Poplatky

Rakúsko 10 dňová 7, 60 Eur (290 Sk)

Chorvátskopo Zagreb bez poplatkov

Diaľničná známka v Maďarsku

5. Košice

Miskolc (E50) smer diaľnica M3 Budapešť centrum diaľnica M7 Siofok (E71) Nagykanizsa Leteneye (E65) diaľnica A4 - Zagreb

Km 600 km

Čas 7 h 50 min

Poplatky

Maďarsko 4 dňová 1 520 Ft (224 Sk)

ChorvátskoGoričan-Sv,Helena 36 KN (194 Sk)

Do Chorvátska existujú notoricky známe trasy cez Rakúsko prípadne západ Maďarska. Obyvatelia východného a stredného Slovenska často používajú cestu cez Budapešť, Siofok, Nagykanizsa a hraničný priechod Leteneye. Okrem stále problematickej Budapešti sa situácia zlepšila v okolí Balatonu, kde pribudlo 36 km novej diaľnice. Z hraničného prechodu Šahy na hranice Chorvátska je 338,9 kilometrov, čo sa dá v noci zvládnuť aj za štyri hodiny. Štvordňová diaľničná známka stojí počas turistickej sezóny 1520 Ft (228 Sk), teda o 350 Ft viac ako v inej časti roka. Týždňová sa väčšine dovolenkárov kupovať neoplatí a mesačná je už drahšia ako dve štvordňové, ktoré sú v tomto prípade najlacnejším riešením. Do základnej kategórie diaľničných poplatkov D1 patria motocykle, osobné automobily vrátane prípojného vozidla.

Známku sa rozhodne oplatí kúpiť, pretože naši južní susedia majú špeciálne vozidlá vybavené kamerou na sledovanie neplatičov. Pri kúpe diaľničného kupónu si predávajúci vypýta evidenčné číslo auta, ktoré vpíše do centrálneho systému a tiež na kupón. Známku sa rozhodne oplatí kúpiť, pretože v Maďarsku majú špeciálne vozidlá vybavené kamerou na sledovanie neplatičov. Pri kúpe diaľničného kupónu si predávajúci vypýta evidenčné číslo auta, ktoré vpíše do centrálneho systému a tiež na kupón.

V Chorvátsku si pripravte hotovosť

Hneď po prekročení maďarsko-chorvátskej hranice začína diaľnica A4 Goričan - Zagreb. Tá je spoplatnená po výjazd Sv. Helena. Na vstupe si vodič preberá iba kartu z automatu s časom a miestom nástupu. Na platenie si treba pripraviť hotovosť, najlepšie chorvátske kuny, pretože suma v eurách je nadsadená. Niektoré stanice mýta bývajú v piatok a sobotu preplnené s dlhšou dobou čakania. V záujme hladšieho priebehu by si mali motoristi pripraviť peniaze vopred a tiež rátať s možným zdržaním. S toaletami na mýte býva problém, preto odporúčame nenechávať si návštevu toalety až po prejdení mýta, ale so zdržaním kalkulovať vopred, najmä ak sa v aute vezú deti.

Ako ušetriť na doprave

Dovolenka je údajne od slova dovoliť si, to znamená, že na dovolenke by sme si mali v skutočnosti užívať. Realita je v mnohých prípadoch iná a motoristi hľadajú priestor, kde ušetriť. Prvú možnosť ponúka samotné auto, jeho spotreba a palivo. Vozidlá s naftovým motorom majú obyčajne nižšiu spotrebu a navyše v Chorvátsku je nafta lacnejšia než benzín. (nafta 7 kuna/liter, natural 95 8kuna/liter). Ušetriť sa dá aj na poplatkoch za diaľnice použitím starej cesty cez Plitvice až k moru, ťažko však povedať, či tie peniaze za to stoja. Diaľnica A1 je dobre vybudovaná s dostatkom odpočívadiel, toaliet a všetkým, čo k pohodlnej a oddychovej ceste patrí.

Reflexná vesta je povinná

Informácie o tom, že pri vstupe do Chorvátska musí byť v aute reflexná vesta pre každého člena posádky, sú nepravdivé. Chorváti však požadujú v aute jednu reflexnú vestu, ktorú musí mať vodič alebo obsluhujúca osoba v prípade poruchy vozidla na ceste oblečenú. Polícia sleduje obliekanie vesty podobne prísne ako v Rakúsku. Mať ju v aute nestačí, lebo ak nebude použitá, ako by ani nebola.

Mäso sa dovážať nesmie

S dovolenkou autom a v prenajatom apartmáne úzko súvisí dovoz vlastných potravín zo Slovenska. Väčšinu toho, čo do Chorvátska vozíme v aute, je nelegálne, pretože podľa ich colných predpisov nesmú dovolenkári dovážať čerstvé mäso. Salámy a mäsové výrobky smú byť iba v takom množstve, ktoré zodpovedá konzumácii počas cesty. Na jednu osobu v aute možno doviesť jeden kilogram alebo jeden liter potravín živočíšneho pôvodu (vajcia, mlieko, syry). Podľa slov chorvátskych colníkov môžeme na jednu plnoletú osobu v aute viesť dva litre vína, dva litre piva, liter tvrdého alkoholu a krabičku cigariet.

Kritické body na chorvátskej diaľnici

Prúdy turistov zo všetkých používaných smerov a ciest sa stretávajú v Zagrebe, kde spoločne vstupujú na diaľnicu na mýte Lučko. Najhoršie bývajú prelomové termíny, piatok , sobota prípadne streda. Stav na platidlách sleduje webová kamera s online výstupom na stránke chorvátskych diaľnic www.hac.hr . Problémy v dopravnej špičke bývajú aj pri tuneloch Mala Kapela a Sveti Rok, ktoré sú vybudované iba v polovičnom profile a jeden tubus funguje obojsmerne.

(pokračovanie o týždeň)

Rastislav Chvála, SME

Známi Košičania na štyroch kolesách

Šéf košickej agentúry Amadeus Peter Ďuriš začínal na motorke, nevyhol sa popáleninám od výfuku

Rád si vychutná rýchlu jazdu v dobrom aute

Šéf košickej agentúry Amadeus Peter Ďuriš vlastní vodičský preukaz už trinásť rokov. "Tak ako každý muž teda v čase, keď som chodil do autoškoly ešte chlapec aj ja som túžil mať motorku či auto. A to ma vtedy hnalo k tomu, aby som si čo najskôr urobil vodičák," prezradil P. Ďuriš. Ako šofér začínal na motorke. "Začiatky si pamätám ako rýchle a nervózne. Mal som zopár odrenín po pádoch či popálenín od výfuku, ale myslím si, že to všetko patrí k tomu. Po motorke prišlo prvé auto a tam už som mal rešpekt a cítil som za volantom väčšiu zodpovednosť." Dnes sa P. Ďuriš považuje za celkom dobrého vodiča. "Priznám sa, že si rád vychutnám rýchlu jazdu v dobrom aute, celkom iste však nepatrím k takzvaným cestným pirátom."

Situácia na našich cestách a najmä egoistickí vodiči prinútia vari každého z nás občas si za volantom zanadávať... "Som priam alergický na to, keď mi nejaký iný vodič bezohľadne vojde do cesty. Potom trúbim a nadávam. Viem, že je to zlozvyk, snažím sa ho prekonať, ale niekedy sa to jednoducho nedá... No a rovnako si zanadávam aj na kvalitu našich ciest. Najmä po zime. To je problém na celom Slovensku, už som si na to zvykol."

Na koho však P. Ďuriš bezdôvodne za volantom celkom iste nenadáva, sú ženy vodičky. "Nedávno sme robili - ako agentúra - predvádzacie jazdy pre svetovú automobilku a na skúšobné jazdy prišlo veľa žien. Bol som milo prekvapený, ba až zaskočený, ako niektoré ženy jazdia na autách. Suverénne ba až profesionálne. Neboja sa rýchlosti a na druhej strane sú ohľaduplné. Určite viac ako my muži. Takže ženy za volantom vôbec nepodceňujem. Samozrejme, že sa nájdu aj také, ktoré by mali radšej sedieť doma, alebo chodiť autobusom... No myslím si, že na cestách je stále viac a viac dobrých vodičiek. Dúfam, že to nezakríknem a zajtra do mňa nejaká nenacúva...," doplnil s úsmevom.

P. Ďuriš momentálne jazdí na Forde Focus, jeho vysnením autíčkom je BMW. "Auto beriem ako prostriedok, bez ktorého si neviem podnikanie predstaviť. Preto si nechávam auto pravidelne pozrieť v servise a to hlavne kvôli bezpečnosti. Určite si svoje auto nehýčkam ani som mu nedal doteraz žiadne meno. Do starostlivosti o auto sa nepúšťam ani ako mechanik. V dnešných autách sa veľa toho svojpomocne opraviť nedá. Ale viem si vymeniť koleso, doliať olej či iné potrebné zmesi - to ostatné nechávam na odborníkov."

Zatiaľ najdlhšiu vzdialenosť, ktorú za volantom absolvoval, bola cesta z Košíc do Berlína. Keďže na nemeckých diaľniciach nie je obmedzená rýchlosť, mohol si vychutnať jazdu v naozaj vysokej rýchlosti. "Skúsil som ísť rýchlosťou 260 kilometrov za hodinu. Dosť často cestujem po diaľniciach. Je to veľmi praktické a urýchli vám cestu, no na druhej strane dosť monotónne. Preto si rád zašoférujem aj v zákrutách. V dobrom aute je to pôžitok a vtedy sa dá jazda vychutnať," dodal P. Ďuriš na záver.

kid

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 178
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 277
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 432
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 253
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 047
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 230
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 090
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jakubov hovorí, že o návrhu s Ďurovčíkom nerokovali.
Začiatok očkovania proti ochoreniu Covid-19 na Slovensku.

Výstavbu futbalového štadióna v Prešove komplikujú odvolania

Jedna z námietok tvrdí, že ohrozuje právo na zdravé životné prostredie.

Futbalový štadión v Prešove - Futbal Tatran Aréna v Prešove

Chcel svoje deti, vyhrážal sa sudkyni. Skončil za mrežami

Otca obvinili pre zločin marenia spravodlivosti.

Peter skončil za mrežami, no súd ho po vyše dvoch mesiacoch napokon prepustil na slobodu.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop