Košičanov. Z toho iba trinásti ju už informovali, že si vďaka jej tipom našli robotu. Agentúra pritom sídli v prenajatých lukratívnych priestoroch v centre mesta a na rozbeh činnosti má k dispozícii takmer šesť miliónov korún. Starosta mestskej časti Ťahanovce-obec Ján Farkaš nie je s doterajšími výsledkami spokojný. Riaditeľka Ramozy Jolana Babčáková to však považuje za krásny úspech.
Agentúra vznikla v marci 2006 a založila ju obec Ťahanovce. Ešte predtým poskytol Európsky sociálny fond (ESF) mestskej časti na základe jej projektu na rozbehnutie činnosti Ramozy vyše 5,4 milióna korún. Sumou 285-tisíc to spolufinancuje mesto.
Projekt pripravili spolu mestská časť a jeho súčasný koordinátor, občianske združenie Humatrend. Agentúru tvorí 12 zamestnancov, ktorých spomedzi uchádzačov evidovaných na úrade práce vybrali a dali vyškoliť.
Prvých 5 mesiacov financuje Ramozu ESF. Ale potom, až do konca roka 2008, by mala fungovať už z vlastných príjmov. Stanovila si pritom cieľ, že do decembra 2008 by malo byť vďaka projektu zamestnaných spolu 195 ľudí, plus 12 v agentúre.
Pracovníci Ramozy však majú zmluvy s mestskou časťou len do 4. 8. 2006, keď končí financovanie z EÚ. Navyše, starosta i riaditeľka interpretujú trojročný ťahanovský záväzok tak, že deklarovaný počet klientov agentúry sa nemusí zamestnať, ale stačí iba, keď ich v Ramoze zaevidujú, že im pomáhajú hľadať robotu.
Farkaš však vyhlásil, že sľub, ktorý dal Bruselu, splní, aj keby to mal do konca roka 2008 robiť namiesto agentúry sám.
Pôvodne sa mal projekt orientovať na znevýhodnených, dlhodobo nezamestnaných Ťahanovčanov, najmä na segregované, rómske osídlenie mestskej časti. Starosta však tvrdí, že cieľovú skupinu už rozšírili na všetkých nezamestnaných nielen v Košiciach, ale aj v okolí.
Agentúra by si po 5 mesiacoch financovaných z eurofondov mala na seba zarábať najmä tvorbou projektov pre rôzne subjekty a získavaním grantov, zatiaľ však dostali len jeden. Farkaš už uvažuje, že v auguste niekoľko pracovníkov Ramozy prepustí, aby znížili náklady projektu, a robotu už nebudú zháňať ľuďom grátis ako teraz, ale za peniaze.
Ramoza sídli vďaka prostriedkom z EÚ v centre Košíc v prenajatých priestoroch s rozlohou asi 350 m2 na poschodí budovy na Mäsiarskej 8 (na snímke na titulnej strane). Tie sama na vlastné náklady z rozpočtu projektu čiastočne zrekonštruovala, hoci ide o cudzí majetok. Majú tam okrem kancelárií aj internetovú kaviareň (15 Sk/h, tiež má zarábať) či prednáškovú miestnosť.
V Ťahanovciach v objekte fary zriadili dodatočne, keď to na Mäsiarskej príliš nešlo, ďalšie pracovisko, ani to však zatiaľ veľmi nepomohlo. Od augusta by podľa slov starostu mala Ramoza pôsobiť už len v Ťahanovciach, aby ušetrili.
Na mzdy a odvody 12 pracovníkov agentúry je v rozpočte projektu na 5 mesiacov, financovaných z ESF, takmer 700-tisíc, z čoho vychádza na jedného priemerný mesačný plat asi 8 600 v hrubom. Za vyše 800-tisíc kúpili 15 počítačov s príslušenstvom, ktoré ostanú po skončení projektu Ťahanovciam, a nájomné a médiá na Mäsiarskej ich vyjdú spolu za 5 mesiacov na asi 250-tisíc.
Na čo však minuli ostatné peniaze z ESF, napríklad koľko zaplatili Ťahanovce partnerom projektu za školenia zamestnancov Ramozy, koľko platia koordinátorovi, Humatrendu, a aj všetky ďalšie výdavkové položky rozpočtu projektu nám Farkaš odmietol poskytnúť s argumentom, že nechce prezradiť know-how. Uviedol len, že Humatrendu zaplatili za prípravu projektu 35-tisíc.
Starosta Farkaš o peniazoch z EÚ: Keď dávajú, ber!
Starosta Ťahanoviec-obce Ján Farkaš považuje projekt Ramozy, ktorý schválili aj poslanci mestskej časti, za dobrú vec.
Pán starosta, prečo vlastne sídli agentúra aj v podnájme v centre na Mäsiarskej, a nie iba v Ťahanovciach?
"Lebo niektorí poslanci a obyvatelia nesúhlasili s pôvodným zámerom, aby agentúra sídlila v budove miestnej základnej školy (napríklad aj preto, že sa obávali koncentrácie neprispôsobivých osôb - pozn. red.), dokonca niektorí boli proti celému projektu, preto sme hľadali iné priestory a na Mäsiarskej sme našli najvýhodnejšie podmienky. Majiteľom tej budovy je fyzická osoba, jedna exekútorka. Navyše, fara v mestskej časti by sama aj tak nestačila, lebo má rozlohu len 150 m2. A to je málo, pretože projekt rátal s rozlohou priestorov Ramozy 500 m2. Toľko sme totiž vypočítali, aby bolo dosť miesta, keď chodia nezamestnaní na poradenstvo."
Ľudí však zatiaľ chodí na Mäsiarsku tak málo, že by stačila len fara, či nie?
"Potom, po skončení financovania projektu, už bude stačiť aj fara, lebo asi 5 z 12 zamestnancov agentúry v auguste prepustíme, lebo slabo robia."
Keď už Ramoza bude musieť na seba zarábať sama, prežije?
"Mestská časť do toho peniaze dávať nebude, ale rokujeme so samosprávnym krajom a mestom, aby nám po skončení financovania projektu dali peniaze na mzdy. Potom by sme chceli robiť sprostredkovanie práce ako platenú službu, napríklad by nezamestnaný dal agentúre 10-tisíc za to, že mu zoženie zamestnanie, a ak mu ho nezoženie napríklad do 3 mesiacov, tak dve tretiny peňazí mu vráti a tretinu si nechá za to, že zháňala a telefonovala. Ale keď sa agentúra sama neuživí, bude fungovať možno ešte dva mesiace a potom skončí. Nám ostanú aspoň počítače, ktoré by sme dali do školy či na úrad."
V projekte ste si však stanovili cieľ sprostredkovať nezamestnaným prácu počas takmer troch rokov tak, aby ku koncu roka 2008 bolo zamestnaných asi 200 ľudí.
"Ja vám hovorím, že bude zamestnaných 500! My polámeme rekordy projektu!"
Keby ste svoj záväzok nesplnili, aká by vám hrozila sankcia?
"Aká sankcia? Veď my to robíme ako prví na Slovensku. Ako ja viem dopredu povedať, čo bude? Ja nie som prorok."
Ale predsa to musíte potom ešte dva a pol roka ťahať sami, už bez financovania z EÚ. Veď ste sa k tomu zaviazali.
"Dobre, splníme to, aj keby som to mal sám robiť... Pozrite, Dzurinda sľúbil dvojnásobné platy a žije, nikto ho nezabil. Aj ja sľubujem, že splním."
V Ťahanovciach máte okolo 180 nezamestnaných, z toho asi polovica robí pre mestskú časť na aktivačných prácach. Navštevujú Ramozu?
"Práve teraz som povedal našim aktivačným pracovníkom: 'Vy ste tu deväťdesiati, a ešte len desiati ste boli v Ramoze. Povinne tam budete chodiť každý deň desiati až do konca projektu, a kto nebude, znamená to, že nechce robiť, takže už nebude na aktivačných prácach'. Mimochodom, ja som zohnal 17 ľuďom robotu na píle, keď sme ešte ani projekt nezačali."
Tak vy ste sám zadarmo bez Ramozy zohnali prácu 17 nezamestnaným a 12 ľudí v agentúre za tri mesiace za niekoľko miliónov dohodilo robotu len trinástim?
"Ale ja som zohnal prácu takým, čo chceli robiť, a oni takým, čo nechcú robiť."
No ale keď niekto nechce robiť, načo mu za toľko veľa peňazí zbytočne zháňajú prácu?
"Takí tam chodia preto, aby povedali na úrade práce, že tam chodia (Ramoza totiž spolupracuje aj s úradom práce - pozn. red.)."
Neboli financie z EÚ poskytnuté na Ramozu vyhodenými peniazmi?
"Neboli, aj keby si len jeden zohnal prácu! EÚ nemá kam dávať peniaze, a keď sa nám sem vtisla, tak nech dáva. Nech ona povie, či sa ten projekt oplatil. Ja to mám hodnotiť? Keď dávajú, ber! Ešte sme málo pýtali, mohli sme aj viac..."
Prečo nám nechcete poskytnúť celý rozpočet projektu?
"Lebo zdravý sedliacky rozum mi hovorí, aby som neprezrádzal naše know-how. Potom by to totiž mohol od nás hocijaký hlupák opísať. Dobrovoľne vám to nedám, ak to chcete, požiadajte písomne."
Šéfka agentúry: Slúžime ako bútľavá vŕba
Je 13 úspešných a 81 evidovaných uchádzačov o zamestnanie za tri mesiace pri niekoľkomiliónovej finančnej investícii dobrý výsledok? - opýtali sme sa šéfky Ramozy Jolany Babčákovej.
"Je to krásny výsledok, lebo je veľmi ťažké nájsť prácu. A tým, že sme doteraz zaevidovali 81 ľudí, sme už cieľ projektu (na rok 2006) splnili, lebo v ňom bolo zadané, že máme pomôcť 60 nezamestnaným. Bolo tam totiž 'pomôcť nájsť im prácu', a nie 'nájsť im prácu' (nie, bolo tam "sprostredkovať zamestnanie", aby "boli zamestnaní"... - pozn. red.)."
Koľko nezamestnaných vás navštevuje denne na Mäsiarskej?
"Denne priemerne od tri do päť klientov (včera doobedu bol jeden). Nemusia sa totiž u nás povinne pravidelne hlásiť. Prídu, keď im to vyhovuje. Slúžime im ako bútľavá vŕba, čo na neosobných úradoch práce chýba."
Čo vlastne presne robíte?
"Našou hlavnou náplňou je vyhľadávať pracovné príležitosti pre nezamestnaných a dávať im na ne tipy. Okrem toho robíme poradenstvo (za 3 mesiace poradili asi 20-im), môžeme dať nezamestnaným základy angličtiny, nemčiny, informatiky, správnej komunikácie či manažmentu. Ďalej sledujeme zverejnené výzvy, na základe ktorých pripravujeme projekty. Podali sme už štyri (uspel jediný, získali 50-tisíc na participáciu mladých Ťahanovčanov na živote obce)."
Čo ste napríklad robili včera (pýtali sme sa v prvej polovici júna), čo robíte dnes a čo budete robiť zajtra?
"Včera som tu mala jednu pani, ktorej ušiel konkurz na recepčnú v hoteli, pretože ona si vôbec nemyslela, že by mne alebo kolegynkám mala zavolať, lebo na to zabudla. A ešte som rozprávala s pani, ktorá nám posudzovala jeden náš projekt, a vysvetľovala mi, prečo nebol prijatý. Dnes som pozerala výzvy. A zajtrajšok je vo hviezdach..."
A ak sa, pani riaditeľka, smieme spýtať, aký beriete za toto plat?
"Prešli sme kurzom psychológie a etiky a hovorí sa, že o platoch sa v slušnej spoločnosti nerozpráva." (Podľa našich informácií má plat asi 13-tisíc)
Už ich kontrolujú
V uplynulých dňoch zavítali na ťahanovský úrad kontrolóri Správy finančnej kontroly. Je dôvodom Ramoza? "Samozrejme," potvrdil starosta. "Nevieme, či nás niekto udal, lebo to nám neprezradia, ale oni robia také kontroly bežne," uviedol Farkaš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári