Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 6. marec, 2021 | Meniny má Radoslav, RadoslavaKrížovkyKrížovky

Štefan Plajdičko prežil v košických električkách 26 rokov života a pýši sa miliónom najazdených kilometrov

S kohútmi ráno súťažil, kto prvý privíta nový deňVydržať v jednom podniku 46 rokov, to sa dnes už takmer nenosí. Keď sa k tomu pridruží ešte aj

S kohútmi ráno súťažil, kto prvý privíta nový deň

Vydržať v jednom podniku 46 rokov, to sa dnes už takmer nenosí. Keď sa k tomu pridruží ešte aj titul milionára, dôvod na oslavy je minimálne dvojnásobný. Štefan Plajdičko sa hrdí obojím. Vernosťou DPMK, a. s., ktorý bol jeho prvým a jediným zamestnávateľom, i titulom milionára. Ako vodič električky odjazdil vyše milióna kilometrov...

Do podniku nastúpil ako učeň v roku 1960. Vyučil sa za tokára kovov. Po získaní remesla robil 8 rokov sústružníka i zámočníka. Medzitým si spravil "vodičák" na električky a na rok a pol si skúšobne odskočil od sústruhu za "volant" električky. Potom prešiel za ich posunovača. Raz bol 12 hodín v dennej, potom rovnaký čas v nočnej zmene. Niekedy vtedy sa možno začal jeho "tréning" čulo ráno vyskočiť z postele. Neskôr sa mu to veľmi zišlo...

Skryť Vypnúť reklamu

"Písal sa 1. september 1980, keď som definitívne odišiel z dielne na električky. Ten deň si doteraz pamätám. Spolu s dátumom 31. máj 2006, kedy som absolvoval poslednú jazdu. Medzi nimi je 26 rokov jazdenia po košických električkových tratiach," zhrnul dnes už starobný dôchodca Š. Plajdičko ako plynul jeho "dopravácky" život.

Ranné vstávanie, to bola takmer súťaž s kohútmi, kto prvý privíta nový deň. "Keď som začínal zmenu o štvtej, z postele som musel vyskočiť o trištvrte na tri. Ak som mal takú službu, že som z vozovne vyrážal o pol piatej, mohol som spať o hodinu dlhšie." Za celé tie roky, čo ho čakali tieto šichty, sa mu síce prihodilo, že si poplietol čas nástupu, no do služby nezaspal ani raz. Pritom ani budík nemusel mať nastavený. Riadil sa vlastným, vnútorným, ktorý nemilosrdne prerušil i to najkrajšie snívanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ochorenia? Chrbtica si to síce odniesla, a aj ho asi na dva mesiace zradila, takže kvôli tomu aj maródoval, no celkovo sa mu zdravotné problémy za 26 rokov vyhýbali. I preto sa Š. Plajdičkovi podarilo na košických električkových koľajniciach "natočiť" spomínaný vyše milión kilometrov.

Zväčša robil tzv. delené zmeny. Čiže ráno nástup, potom jazdenie do ôsmej či do deviatej. Dve-tri hodiny pauza a od poludnia znovu v električke do šiestej, siedmej, i pol ôsmej večer. V podstate teda "zabitý" celý deň.

A počas neho byť maximálne sústredený a mať dobré nervy, lebo doprava v našom meste vôbec nie je lízaním medu. I keď električka jazdí po vytýčenej trase, z ktorej nemôže odbočiť, všetko vedia skomplikovať iní. "Stačilo mi, že v okolo prechádzajúcom aute som zaregistroval, ako sa muž háda so ženou. K tomu sa blížila križovatka alebo odbočka a šofér mal doprava či doľava ´vyhodenú´ smerovku. Okamžite som mal oči na stopkách aj za neho... Napriek tomu sa mi vodiči áut trikrát postarali o účasť na dopravnej nehode. Našťastie, bez zranení."

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna sa stala na Alejovej vtedy, keď ešte jazdili trojičky. Oproti po ceste šlo auto s prívesom. Bolo mokro, príves sa zrazu spriečil a už "bozkal" najprv prvý a potom i tretí električkový vozeň. Ďalšia havária bola pri U. S. Steele. "Hoci ma šofér musel vidieť, pohli sme sa on, i ja. Aj mi ho bolo ľúto, pretože mal úplne nové Fiat Tico, ktoré si, keďže mal zvolenskú značku, prišiel do Košíc nechtiac ´označkovať´." Úplne prvú haváriu mal na Komenského ulici. Išiel od Lokomotívy k maratóncovi. Na Tomašíkovu sa vtedy ešte dalo odbočiť, no a jeden vodič odbočovať aj išiel. Bez toho, aby mu dal prednosť.

Š. Plajdičko nemal problémy ani s cestujúcimi. "Aj tie najhorúcejšie hlavy som sa snažil pekným slovom a ľudským prístupom schladiť. Takže žiadne pästné či slovné súboje sa v mojich električkách neodohrali. No ani extra veselé príhody som v práci nezažil, pretože kvôli deleným zmenám som bol cez víkendy a také dni ako je Silvester alebo Štedrý večer, zväčša doma." Š. Plajdičko si však spomenul na smutné momenty z dopraváckeho života. Nestali sa jemu, no ak sa niektorému kolegovi dostal napríklad pod podvozok človek, a vtedy stálo všetko naokolo, nepriamo bol svedkov i takejto tragédie.

"Osobne som mal šťastie, pretože okrem troch spomínaných havárií ma všetko ostatné zlo obchádzalo. I ´mojich´ cestujúcich. Aj keď, pokiaľ mám hovoriť o nich, niektorí by si možno ´päťadvadsať´ zaslúžili. Správali sa, ako keby boli vo vozni sami alebo ako keby mali právo cestovať zdarma. Špekulantov, výmyseľníkov, čo si zhotovili kdejaké štikacie zariadenia, či čiernych pasažierov, som zažil počas služieb dosť." Niektorí boli aj riadne drzí. Keďže väčšinu revízorov už poznali, drzo stáli pri štikačke a len keď už prihorievalo, lístok si štikli. "V blízkej budúcnosti, keďže DPMK chystá vážne zmeny, ani oni už nebudú v dopravných prostriedkoch pánmi. Osobne to schvaľujem, aj keď ja už pritom asi nebudem, od 1. júna som totiž v dôchodku. Keďže však existuje múdrosť: ´nikdy nehovor nikdy´, dúfam, že si občas ako brigádnik v košických električkách ešte pošoférujem. Rád by som. Veď som v nich prežil kusisko života," dodal milionár Štefan Plajdičko.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  2. Nové číslo Historickej revue
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 20 460
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 14 232
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 10 560
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 10 424
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 10 093
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 828
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 774
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 6 938
  9. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 6 405
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 393
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po nehode.

Polícia vyšetruje nehodu v okrese Košice-okolie.

2 h
Ilustračné.

Prešovský a Košický kraj sú na čele rebríčka.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová počas slalomu v Jasnej 2021.

Sledujte online prenos s nami.

2 h

Stále sa tvárime, že tento rok maturity budú.

5. mar
Predseda vlády SR Igor Matovič (OĽaNO) sa rozpráva s novinármi a minister hospodárstva SR a prvý podpredseda vlády pre ekonomiku SR Richard Sulík (SaS).

PCR testy na Slovensku odhalili takmer 322-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 739 obetí. Platia sprísnené opatrenia.

7 h
Oproti roku 2019 klesla počas pandemického roku v Bratislave úroveň prehustenia dopravy o 9 percent.

Plynulá doprava šetrí čas aj nervy.

23 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop