Korzár logo Korzár Košice

Vedenie DPMK chce nakúpiť desiatky nových autobusov

Košice - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) predložil mestu novú koncepciu rozvoja spoločnosti. Zásadnou zmenou, čo sa dopravy týka, je obstarať

ešte v tomto roku 60 nových autobusov. Prepravca však plánuje aj dokončenie aplikácie komplexného riadiaceho a informačného systému, prípravy zmeny tarifného systému či uvedenie linkového vedenia.

Momentálne DPMK denne vypravuje 198 autobusov, avšak štvrtina z nich je už za zenitom životnosti. Za posledné dva roky kúpil podnik len tri vozidlá. Aj preto chce zmeniť systém obnovy vozového parku s tým, že by sa naraz kúpilo väčšie množstvo autobusov, a nie ako doteraz, každý rok niekoľko kusov. "Až štvrtina autobusov je staršia ako desať rokov. Najhorší stav je s Ikarusmi, ktoré sú deravé a v zimnej prevádzke nezodpovedajú dnešným požiadavkám. Predstavenstvo navrhuje, aby verejná súťaž prebehla ešte v tomto roku, pričom predpokladaný objem finančných prostriedkov činí 350 miliónov korún. Na základe predbežného prísľubu bánk môžeme počítať s rovnakými podmienkami, aké má mesto," vysvetľuje podpredseda predstavenstva DPMK Ladislav Vozárik a dodáva, že dopravný podnik počíta so splatnosťou piatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V tejto súvislosti chce DPMK zjednotiť lehotu odpisovania autobusov na desať rokov. Opravovať sa budú električky i koľaje. "Počítame s pravidelnou obnovou piatich kusov električiek v objeme 30 miliónov Sk ročne. Taktiež sa ráta s ročnými investíciami 55 miliónov korún do obnovy koľajníc. Tieto investície vieme dosiahnuť pri vyrovnanom hospodárskom výsledku - bez straty - pri objeme súhrnnej dotácie na úrovni roku 2004, teda 450 miliónov Sk."

Ďalších šesť miliónov preinvestuje DPMK na odstránenie nedostatkov v nehnuteľnom majetku. Zvýšený nárok na investície pokryje bez navýšenia rozpočtu na základe racionalizačných opatrení. "Medzi ne patrí aj zvýšenie podielu krátkych autobusov, pretože kĺbové nie sú dostatočne vyťažené. Klbový je o vyše desať korún na kilometer drahší."

SkryťVypnúť reklamu

DPMK má na tento rok v rozpočte 360 miliónov na prevádzku. Nárast oproti minulému činí 28 miliónov, avšak v skutočnosti viac nemá. "Dôvodom je zreálnenie obchodného vzťahu medzi mestom a DPMK tým, že za majetok mesta, ktorý DPMK využíva, platíme nájomné. To činí 28,7 milióna Sk," upresňuje L. Vozárik.

Od októbra plánuje DPMK uviesť do prevádzky odbavovací a informačný systém na báze čipových kariet. Ten bude predzvesťou zavedenia časovej prestupnej tarify. "Časové lístky závisia od zmeny tarify. Pre budúcnosť navrhujeme, aby sa cena základného cestovného automaticky valorizovala na základe inflácie." Odbavovací systém bude od októbra teda umožňovať použitie čipovej karty ako elektronickej peňaženky. Cestujúci dostane možnosť nabiť si ju kreditom a pri preprave odratávať základné cestovné. Z vozidiel nadobro zmiznú klasické štikače a lístky sa budú označovať elektronicky.

SkryťVypnúť reklamu

Nový odbavovací systém umožní aj zbieranie dát potrebných k úprave linkového vedenia. K zásadnejšej úprave nedôjde skôr ako začiatkom budúceho roka. "Keďže sa chceme viac priblížiť cestujúcim, musíme podrobnejšie zisťovať ich potreby. Na to potrebujeme čas a štatistické údaje, ktoré nám poskytne tento systém. Využijeme aj dotazníkové prieskumy. Hneď ako ich spracujeme, pristúpime ku kvalitatívnej zmene linkového vedenia."

Cestujúci sa obávajú, že po zavedení čítačiek čipových kariet ich nedostatok spôsobí chaos a nie všetci budú stíhať odčítať si kredit. Bežná prax totiž ukazuje, že sa toto zariadenie zablokuje do pätnástich sekúnd. "Je pravda, že zatiaľ nebudú pri všetkých dverách. Nikde nie je napísané, aký čas tam bude nastavený, nemusia to byť spomínané sekundy."

DPMK uvedie v tomto roku do prevádzky on-line dispečerský riadiaci systém, ktorý by mal dohliadať na dodržiavanie cestovných poriadkov a pomôcť predchádzať zhlukom vozidiel na trase.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu