Jeden respondent zastával názor, že operačné stredisko tiesňového volania, teda linka 155, by mala prevziať a ďalej posunúť požiadavku pacienta, ktorý potrebuje dopravnú službu, čiže sanitku. Aby ho odviezla napríklad na ošetrenie alebo vyšetrenie. Druhý respondent bol zásadne proti takémuto názoru. Linka 155 ani v minulosti, ani teraz, sanitky k pacientom neposielala. Na to boli už v minulosti vyhradené iné telefónne čísla, ktoré mali vyústenie do zdravotníckych zariadení akými boli polikliniky, ústavy národného zdravia a zdravotnícke servisné podniky.
Čo nebolo v minulosti, určite nebude operačné stredisko robiť teraz. Dosť práce má už s tým, že musí koordinovať činnosť v Košickom kraji, ktorý je rozsiahly počtom obyvateľov, i sieťou asi 50 ambulancií záchrannej zdravotnej služby vykonávajúcich neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Sanitky nemôže poslať ani z druhého dôvodu, nedovoľuje to vyhláška MZ SR č. 30/2006 o záchrannej zdravotnej službe, ktorá určuje, že operačné stredisko na linke 155 nemôže preberať iné než tiesňové volania. No a objednanie sanitky k tiesňovým volaniam nepatrí.
Fakty sú teda jasné. Alebo by aspoň mali byť.
I keď, pokiaľ nie je úplne jednoznačný názor odborníkov, určite istý čas potrvá, kým sa tento systém dostane do krvi nám, potencionálnym pacientom. Vo vlastnom záujme by sme si to ale mali zapamätať. A linku 155 vytočiť len pri ohrození života. A nie, ako niekto z nevedomosti, no niekto aj preto, aby ušetril, keďže telefonovanie na ňu je bezplatné, zámerne zneužíval na objednanie si sanitnej dopravy. Zneužitie linky 155 je trestný čin. Takže, pozor!
lia
Autor: Pacient, rýchlo sa orientuj!
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári