používať svoje staré telefónne čísla s predvoľbou pôvodne určenou pre T-Mobile a naopak.
Prenos telefónnych čísiel medzi operátormi nebol doposiaľ možný a práve podľa predvoľby zákazníci bezpečne vedeli, do ktorej siete volajú. Spomínaná povinnosť vznikla operátorom až po vstupe Slovenska do Európskej únie.
Operátori mali podľa zákona o elektronických komunikáciách povinnosť umožniť klientom prenositeľnosť čísla už od 1. mája 2004, no Telekomunikačný úrad nevydal včas vykonávací predpis, v ktorom určuje pravidlá, podľa ktorých bude služba fungovať. Operátori teda na príprave pracovali od 1. januára 2005 a trvala im 15 mesiacov.
Kto si môže vziať svoje číslo so sebou
Telefónne číslo si bude možné preniesť, ak sa zákazník rozhodne zmeniť mobilného operátora a zároveň bude mať s predošlým ukončené všetky zmluvné záväzky, teda aj uhradené faktúry. Potom stačí, ak v predajni konkurencie požiada o aktiváciu služieb na svoje pôvodné telefónne číslo.
Operátor musí do 5 pracovných dní žiadosť zaevidovať a potvrdiť. Po oznámení operátora, že sa tak stalo, má zákazník ďalších 5 pracovných dní na to, aby potvrdil súhlas s prenesením čísla. Ak nezareaguje, proces sa zastaví. Ak áno, operátor musí do 10 dní číslo preniesť a zákazníkovi vydať novú SIM kartu. Celý proces teda nebude trvať dlhšie ako 20 pracovných dní.
Operátor môže prenos čísla odmietnuť
Pôvodný operátor môže prenos mobilného čísla ku konkurencii odmietnuť. Urobí tak najmä v prípadoch, ak je zákazník viazaný zmluvou na dobu určitú, teda ak si napríklad kúpi na zmluvu mobilný telefón a zmluvný vzťah nie je ukončený. Prenos sa nepodarí ani vtedy, ak telefónne číslo zákazníkovi nepatrí. Operátor odmietne číslo preniesť aj zákazníkom, ktorí mu nedajú súhlas na spracovanie a poskytnutie svojich osobných údajov.
Telefónne čísla tiež nie je možné prenášať medzi pevnými a mobilnými sieťami.
Spoplatnená služba bude možno zadarmo
Operátori môžu za služby umožňujúce prenos telefónneho čísla oficiálne žiadať poplatky. V cenníku Orange je poplatok 1000 korún bez DPH, no podľa hovorcu Petra Tótha operátor ponúkne službu bezplatne. Zákazník tak zatiaľ pri prechode z Orange do T-Mobile nebude za prenos čísla platiť. T-Mobile bude od svojich zákazníkov pri odchode do Orange pýtať 500 korún bez DPH. Počet prenosov operátori nebudú obmedzovať.
V zahraničí zvyčajne operátori neprenášajú náklady na prenos čísla na zákazníka a nahrádzajú si ich navzájom. Podobný model možno uplatnia aj u nás, i keď to odmietli potvrdiť.
Preniesť číslo je u nás jednoduchšie
V zahraničí sú zavedené dva spôsoby, akými sa číslo prenáša - tzv. one-stop-shopping, ktorý funguje napríklad vo Fínsku, v Írsku, vo Švédsku a oddnes aj na Slovensku a two-stop-shopping, ktorý funguje vo Francúzsku, Veľkej Británii, ale aj v Česku.
V systéme two-stop-shopping musí zákazník navštíviť oboch operátorov a je zaťažený zbytočnými administratívnymi úkonmi. Sťažuje sa na ne napríklad český Vodafone, ktorý je v boji o zákazníkov s preneseným číslom v Česku najúspešnejší. „Systém by mohol byť zákaznícky jednoduchší. Existuje mnoho byrokratických bariér, lehoty na overenie zákazníka nie sú jasne špecifikované, zákazníci so zmluvou na dobu určitú sú penalizovaní vysokými pokutami a celý proces prenosu sa v niektorých prípadoch môže predĺžiť až na jeden mesiac," hovorí hovorca Vodafone CZ Jakub Hrabovský. V krajinách, kde je systém jednoduchý, je podľa neho o službu veľký záujem, v krajinách, ako je napríklad Nemecko, kde je systém zložitý a byrokratický, sa čísla takmer neprenášajú.
Operátori budú motivovať zákazníkov
Obaja operátori chystajú pre svojich zákazníkov motivačné programy, aby zostali v ich sieti a zároveň sa chystajú na zákazníkov konkurencie. T-Mobile mieni lákať zákazníkov Orange na viacero akcií, najsilnejšou zbraňou sú tzv. ekvivalentné programy, ktoré cenou presne kopírujú programy konkurenta. Orange takisto pripravuje akciu, ktorou chce odlákať zákazníkov T-Mobile, no detaily zatiaľ neoznámil.
Zákazník nespozná, v akej sieti je číslo registrované
Slovenskí operátori sa dohodli, že nesprevádzkujú automatickú hlásku, ktorá by zákazníka vopred upozornila na hovor do konkurenčnej siete. Umožnil im to predpis Telekomunikačného úradu, ktorý operátorom neurčil presné pravidlá.
Úrad podľa hovorcu Romana Vavra považoval takmer za samozrejmosť, že operátori budú hláskou klientov pred spojením informovať, či volajú do inej siete. Úrad zároveň tvrdí, že pôvodné opatrenie malo inú podobu. Definovať povinnosti konkrétnejšie by bolo podľa Vavra v rozpore so zákonom a s ústavou. Definitívnu verziu po zdĺhavom pripomienkovaní Legislatívna rada vlády zoštíhlila. Zákon neskôr ministerstvo po zásahu Európskej únie zmenilo, no opatrenie úradu už platilo.
Telekomunikačný úrad v Česku operátorom priamo nariadil, aby sprevádzkovali informačnú hlásku s dĺžkou najviac šesť sekúnd. Ozve sa len pri volaní na prenesené číslo a ak zákazníka obťažuje, môže ju vypnúť.
Juraj Droba z T-Mobile hovorí, že operátori sa riadia opatrením Telekomunikačného úradu, ktoré nestanovuje, ako majú informovať zákazníkov. Ak bude chcieť volajúci v T-Mobile zistiť, do akej siete vôbec volá, bude si musieť číslo vopred preveriť buď v databáze na internete, bezplatnou esemeskou, bezplatným telefonátom na infolinku alebo telefonátom na platenú asistenčnú infolinku. T-Mobile však pripúšťa, že po prípadnom tlaku zákazníkov je schopný hlásku aktivovať.
Podľa Petra Tótha z Orange sú náklady na zriadenie hlásky vysoké a mohli by sa premietnuť do koncovej ceny pre zákazníka. Zákazníci Orange budú mať menej bezplatných možností, ako si preveriť volané číslo. Informácie získajú na internetovej stránke operátora, na WAP stránke a dostanú ich aj po zaslaní platenej esemesky a hovorom na platenú infolinku. Operátor chystá akciu, počas ktorej budú krátke hovory na infolinku do konca augusta bezplatné.
Operátori momentálne nevedia odhadnúť záujem o službu u nás, no podľa T-Mobile by počet prenesených čísiel nemal prekročiť 2 percentá. V Česku si za prvých päť mesiacov číslo prenieslo takmer 45-tisíc zákazníkov. Z celkového počtu používateľov mobilných telefónov je to len 0,45 percenta. Podobná situácia je aj v iných krajinách.
Na Slovensku sa však môže situácia zmeniť po ohlásenom príchode tretieho mobilného operátora, ktorý bude lákať nových zákazníkov práve zo sietí Orange a T-Mobile. Ak bude úspešný, pri volaní na mobilné telefóny bez informačnej hlásky môže vzniknúť chaos.
Autor: map
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári