Zákazník je dostatočne inteligentný, správnu cenu výrobku si vie vypočítať
Na našu redakciu sa obrátilo viacero čitateľov, ktorým sa dostala do rúk reklama istej obchodnej spoločnosti pôsobiacej v našom meste. Výrobky sú zaujímavé, ceny tiež. Len sa im nepáčilo, prečo je niekde uvedená cena za kilogram, i keď balenie je iné. Máme vari chodiť medzi regálmi s kalkulačkou v ruke a prerátavať, aké majú byť skutočné ceny?, nepozdávalo sa sťažujúcim sa.
Dennodenne nás v časopisoch, vo vysielaniach televízií, na vlnách rozhlasových staníc či pri otvorení poštových schránok priam zasypávajú rôzne reklamy. Týkajú sa služieb i produktov a ich cieľom je nalákať zákazníkov, aby sa rozhodli práve pre nich, lebo len oni sú tí najlepší s najkvalitnejším tovarom - čiže skoro vyvolení. Čo na tom, že sa realita niekedy od propagácie líši alebo nie je práve najjasnejšia a najzrozumiteľnejšia. Môže však niečo také, ako je uvedené v spomínanom reklamnom materiáli, na trhu fungovať? Nie je to zavádzanie zákazníkov? To boli otázky, s ktorými sme sa obrátili na dva kontrolné orgány pôsobiace v našom meste.
Najprv sme navštívili a inkriminovaný propagačný materiál predložili na Inšpektoráte Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Košický kraj. Hoci boli ochotní pripomienku zobrať ako podnet, po telefonáte s nadriadenými v Bratislave sa ukázalo, že tento problém "soikárom" nepatrí. Vraj keby boli nezrovnalosti priamo v cenách, to by bola ich parketa. Reklamou ako takou sa však nezaoberajú. S pripomienkou čitateľov sa máme obrátiť na Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu Košice-mesto (RVPS). Počúvli sme radu a oslovili sme jej riaditeľa MVDr. Vladimíra Šalitroša, PhD.
Keďže sa s podobným problémom v podobe pripomienky zákazníkov každý deň nestretávajú, chvíľu trvalo, kým sme sa dozvedeli, že v takejto propagácii Regionálna veterinárna a potravinová správa Košice-mesto chybu nevidí. "O tejto forme reklamy sa nedá povedať, že by bola klamlivá," tvrdí V. Šalitroš. "Kupujúci má v propagačnom materiáli napísanú cenu za kilogram aj to, aká je celková hmotnosť výrobku. A keďže dnešný zákazník je inteligentný, zo známych údajov mu nemôže robiť problém vypočítať si cenu za kus. A to aj vtedy, ak je hmotnosť výrobku vyššia ako 1 kg. Niekoho takéto vyjadrenie možno prekvapí, no podľa litery zákona je všetko v poriadku."
V. Šalitroš sa opieral o vyhlášku Ministerstva hospodárstva SR č. 545/2002 Z. z. o spôsobe označovania výrobkov cenami. "Cieľom je zabezpečiť informácie o jednotkovej cene. Takto sa dosiahne vyššia ochrana spotrebiteľa pri predaji výrobkov, zlepší jeho informovanosť a umožní jednoduché porovnávanie cien výrobkov. Priamo na výrobkoch sa však musí jednotková cena odlíšiť tým, že skutočná cena bude uvedená výraznejšia," dodal V. Šalitroš.
Už viackrát sme v našich novinách písali, že zákazník má byť pri nákupoch dôsledným kontrolórom kvality a trvanlivosti výrobkov. Nezaškodí, keď si ešte pred odchodom z predajne skontroluje aj účet. Najmä pri "znižovacích" akciách sa občas stane, že iná cena je uvedená pri výrobku na regáli a iná sa objaví na účtenke z pokladnice. Len po dôslednej kontrole môže teda odísť kupujúci spokojný. Vychádza to teda tak, že malá príručná kalkulačka alebo mobil, ktorý je ňou vybavený, sa stanú pri nákupoch neodmysliteľnou nevyhnutnosťou.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Medvedík Čistotný
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári