predstava ministerstva dopravy, ktoré si objednalo vypracovanie analýzy dopravnej obslužnosti verejnej osobnej dopravy v KSK. Prokopovičovo ministerstvo na túto štúdiu, ktorá by mala dať odpoveď aj na otázku úspor vo financovaní dopravy, vyhlásilo nedávno verejnú súťaž. Víťazná firma by mala získať 8 miliónov Sk a na komplexné vypracovanie štúdie bude mať čas do júna 2007. Projekt sa bude z troch štvrtín spolufinancovať z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, zvyšok doplatí ministerstvo.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku ide o pilotný projekt, ktorý sa bude postupne realizovať aj v ostatných krajoch. "V KSK sú najvhodnejšie podmienky, ktoré korešpondujú s podmienkami v ostatných krajoch, preto bude KSK prvým krajom. Štúdia má zistiť súčasný stav v regionálnej doprave, ako aj možnosti vývoja dopravy do budúcna. V regiónoch je totiž potrebné zabezpečiť zosúladenie autobusovej a železničnej dopravy."
Celý projekt je aj v súlade s vládnym zámerom, ktorý nadväzuje na Dopravnú politiku Slovenska do roku 2015 a Koncepciu osobnej autobusovej a železničnej dopravy. Podľa šéfa odboru dopravy na KSK Michala Iľka je jeho hlavnou úlohou vytvorenie podmienok pre harmonizáciu verejnej dopravy najmä v súvislosti s postupným prechodom kompetencií v oblasti regionálnej železničnej dopravy (tzv. lokálok) na samosprávne kraje.
"Postupnými krokmi budú samosprávne kraje od roku 2009 komplexne zodpovedať za dopravnú obslužnosť svojho územia a to nielen za pravidelnú autobusovú dopravou, ale aj za železničnú osobnú dopravou. Najväčším problémom je deficit finančných prostriedkov na vykrývanie strát vo verejnom záujme. Z tohto dôvodu je optimalizácia dopravnej obslužnosti nevyhnutnosťou," tvrdí M. Iľko.
Výsledok štúdie a skúsenosti s jej realizáciou v KSK by potom mali slúžiť všetkým samosprávnym krajom. Podľa šéfa odboru dopravy je tento krok ministerstva dopravy efektívny, keďže, ak by si každý samosprávny kraj dával vyhotoviť samostatnú dopravnú obslužnosť, bolo by to finančne podstatne náladnejšie.
"Výsledky by sa mali premietnuť vo finálnej podobe v optimálnych cestovných poriadkoch a v objektívnom posúdení výkonov vo verejnom záujme pri uzatváraní zmlúv vo verejnom záujme a úhradách straty dopravcom. Cieľom je efektívnejšie využiť verejné prostriedky z rozpočtu KSK pre túto oblasť kompetencií, ktoré máme," dodal M. Iľko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári