Len nedávno totiž protestovali proti diskriminácii a obmedzovaniu. NDS totiž mnohé výpadovky z mesta zmenila na cesty pre motorové vozidlá kde sa cyklisti nemôžu pohybovať. Náhradnú alternatívu nezabezpečila.
Podľa generálneho riaditeľa NDS Dušana Faktora je charakter dopravného značenia a určenie, ktorá cesta komu patrí, záležitosťou ministerstva dopravy.
"Členenie, ktoré sa najviac dotklo Košíc, vychádza z toho, že sme boli nútení definovať, čo je to rýchlostná cesta, lebo tento pojem zákon nepozná. Na základe toho sa cesty následne preklasifikovali a cesty, ktoré spĺňali charakter rýchlostnej cesty, pripadli Národnej dialničnej spoločnosti," hovorí D. Faktor a dodáva, že si uvedomuje, že zmena najviac postihla práve Košice.
"Je to tak, zmena vyvolala v meste komplikácie. Na druhej strane novela cestného zákona, ktorá sa pripravuje a mala by ju schváliť nová vláda, bude riešiť aj obmedzenia niektorých druhov dopravy na rýchlostnej ceste, prípadne na úsekoch tejto cesty, ktorá prechádza intravilánom mesta. Tam môže ísť aj o obmedzenie rýchlosti, alebo zmeny prístupu cyklistov."
Čakanie na novelu zákona cyklistov neuspokojuje. Ťažko presvedčiť človeka, ktorý chodil roky na bicykli do práce v U. S. Steel, že teraz musí nasadnúť na električku.
"To je pravda, uvažujeme však o vybudovaní náhradných komunikácií. O otázke cyklistického chodníka sme už diskutovali. Táto situácia sa bude riešiť a paralelné cesty, ktoré vzniknú ako potreba náhrady za zabrané cesty, sú v našom programe."
Aj napriek navonok pozitívnej informácii je však horizont začiatku výstavby ďaleko.
"Možno to nebude otázka blízkej budúcnosti a vyrieši sa v nasledujúcich rokoch. Mňa to veľmi mrzí, otvorené protesty, akých sme boli svedkami, sú oprávnené. Skutočne si ale treba uvedomiť, že buď budeme mať rýchlostnú cestu, ktorá musí spĺňať určité štandardy, alebo inú cestu - tá ale potom nemôže patriť nám."
NDS tvrdí, že akonáhle ustúpi od striktného určenia typov ciest, potom sa nevymotá ani na iných cestách na Slovensku. Tak skoro sa teda nič nezmení, pretože dopravné značenie môže meniť len ministerstvo dopravy, predtým by však bolu nutné zmeniť zákon alebo cestu predefinovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári