Operačného strediska tiesňového volania Košického kraja, ktoré je v štruktúre Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR. Vznikom týchto stredísk, ktoré sa začínajú budovať, má byť zabezpečená nestrannosť a koordinácia celého systému po rozšírení poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby. Rozmanité záchranky, štátne i súkromné, bude riadiť operačné stredisko príslušného kraja, pričom na výjazd pošle najbližšiu vhodnú voľnú sanitku.
"V rámci Slovenska fungovalo asi sedem desiatok okresných operačných stredísk - 155-tiek, ktoré sa postupne presmerujú do ôsmich krajských. Operačnému stredisku tiesňového volania Košického kraja delimitovala Záchranná služba Košice ‚dispečing' k prvému máju. Zatiaľ teda koordinuje prednemocničnú zdravotnú starostlivosť v Košiciach a okolí, a postupne budú na toto stredisko presmerované aj ďalšie okresné 155-ky," vysvetľuje vedúca lekárka Operačného strediska tiesňového volania Košického kraja Beáta Bodnárová (na snímke). Podľa jej slov sa najprv zjednotí komunikácia cez "155-ky" a následne sa zlepší spolupráca s Integrovaným záchranným systémom, teda 112-kou.
Pre ľudí sa prakticky nič nemení v prípade ohrozenia života zavolajú na číslo 155, ktoré však už prevádzkuje ktosi iný. Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR je štátna rozpočtová organizácia, ktorá má zabezpečiť nestrannosť i lepšiu koordináciu celého systému. Po Slovensku totiž jazdí veľa nevyťažených sanitiek v rámci urgentných medzinemocničných transportov. Sanitka vezie pacienta obyčajne iba jedným smerom a naspäť sa vracia prázdna, čo nie je efektívne. To by sa malo po dotiahnutí celého systému zmeniť. Stredisko bude pritom riadiť nielen pozemnú, ale i leteckú záchrannú službu. Jeho pracovníci rozhodnú, ku ktorému prípadu stačí vyslať sanitku a kam musí letieť vrtuľník.
Operačné stredisko Košického kraja dočasne sídli v pôvodných priestoroch Záchrannej služby Košice. V budúcom roku by sa malo presťahovať do blízkosti krajského strediska Integrovaného záchranného systému, nové priestory je však potrebné vybudovať.
Jaroslava GAJDOŠOVÁ
Záchranná služba Košice už rýchlo odhalí falošné volania
V súvislosti s delimitáciou operačného strediska prišla Záchranná služba Košice o svoj "dispečing". Riaditeľ Ľubomír Kočiš sa rozhodol vybudovať vlastné zásahové operačné stredisko poskytovateľa, pretože má svoje opodstatnenie.
"Mať takéto stredisko je v našom záujme. Je to totiž riadiace centrum a duša našej záchranky, ktorá je v nepretržitom spojení s krajským operačným strediskom tiesňového volania a s inými záchrannými zložkami. Umožňuje nám nielen koordinovať činnosť našich sanitných vozidiel, ale aj riešiť problémy pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Evidovaním všetkých údajov sa dá ľahko zistiť, na akej úrovni došlo k chybe, v akom čase reagovalo na výzvu operačné stredisko, kedy vyrazila na zásah ambulancia i kedy dorazila na miesto. Našim vlastným záznamovým zariadením, hoci nie je v povinnej výbave, hodláme chrániť našich zamestnancov pri výkone činnosti. Tiež v záujme pacienta odhaľovať naše nedostatky v poskytovaní neodkladnej zdravotnej starostlivosti a prijímať potrebné nápravné opatrenia na jej skvalitnenie," hovorí riaditeľ ZS Košice Ľubomír Kočiš.
Pri delimitácii operačného strediska Záchrannej služby Košice na Operačné stredisko tiesňového volania došlo i k prebratiu celého inventáru. Preto musela ZS Košice vybudovať vlastné zásahové stredisko takpovediac na zelenej lúke. To znamená nájsť a zrekonštruovať priestory, zakúpiť nové zariadenie a techniku. Najnovšia technológia v oblasti komunikačnej a výpočtovej techniky poskytuje neuveriteľné možnosti. Umožňuje napríklad detekovať miesto volania, všetky predošlé telefonáty na 155-ku z daného čísla i to, kvôli akým diagnózam bol v minulosti potrebný zásah. To sú veľmi dôležité údaje a rýchlo odhalia falošné volania.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári